Zeg nee tegen agressie: omgaan met agressie, interculturele communicatie

agressieomgaan met agressieagressieve patiëntencommunicatiecommunicatie met patiëntinterculturele communicatie
Steeds vaker krijgen huisartsen en andere zorgverleners te maken met de agressie. Korte lontjes, persoonlijke agressie en bedreigingen zijn geen uitzondering. -Hoe ga je om met verschillende vormen van agressie, wanneer er sprake is van emotie of grensoverschrijdend gedrag? -Wat is jouw eerste reactie wanneer je het gedrag van een ander als belemmerend of grensoverschrijdend ervaart?
Op aanvraag
4 Punten
Classroom

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Anesthesioloog
4 Punten
ABAN
Arts
4 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
4 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
4 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
4 Punten
ABAN

Competenties

Samenwerken20 %
Communicatie40 %
Professionaliteit en kwaliteit40 %
Omschrijving

Zeg nee tegen agressie : interculturele communicatie

Deelname levert het volgende op::

Zeg nee tegen agressie : conflicthantering : Twee uur 

-Herkennen van emoties, conflicten en de verschillende vormen van agressie; Emoties en spanning reguleren;

-Interventies toe te passen om weerstand te kunnen ombuigen.

-Sterker in de schoenen staan bij agressiesituaties;

-Persoonlijke grenzen aan te geven op een manier waarop dit een positief effect heeft op de relatie met de cliënt.

-Ontdek het verschil tussen uitingen van macht en onmacht en leer er mee om te gaan.

-Een balans vinden tussen een zakelijke houding en sociaal inlevingsvermogen;

-Een conflict op een professionele wijze afhandelen.

Interculturele Communicatie : twee uur

-U doet kennis op over de invloed van cultuurwaarden op gedrag, communicatie en ?perceptie zoals; het waarnemen en luisteren vanuit een ‘open perspectief’ en het aansluiten (zonder aan te passen) en duidelijkheid creëren bij de patiënten met een andere culturele achtergrond.

-Effectief omgaan met conflicterende situaties die ontstaan vanuit cultuurgebonden leefregels van de cliënt.

-U hebt handvatten aangereikt gekregen om cultuurgevoeligheden te overbruggen.

-Hiernaast wordt aandacht besteed aan oordeelsvorming, waarneming, feitelijke observatie, bewustwording van eigen houding, zowel verbaal als non-verbaal en het effect daarvan op de ander.

Vorm: de training kent een zeer persoonlijke en praktijkgerichte aanpak. Er wordt gewerkt met geprepareerde praktijkcases en cases van de deelnemers zelf. Het ervarend leren staat centraal. Er worden afwisselende werkvormen gebruikt waarbij o.a. wordt gewerkt vanuit opdrachten, dilemma”s, rollenspellen, observatie, ervaringen en natuurlijk oefenen. Dit alles is gebaseerd op een gedegen theoretisch kader dat op inspirerende wijze wordt gebracht met veel voorbeelden.

DAI Artsen

Focus op gezondheid in plaats van ziekte, eigen regie en keuzevrijheid, personalisering van de zorg, menselijkheid en solidariteit. DAI Artsen is een professioneel, informeel en vernieuwend netwerk van en voor artsen en artsen in opleiding. DAI wil artsen informeren, inspireren en faciliteren op het gebied van zorg, welzijn en preventie. Patiënten met chronische aandoeningen hebben vaak met meerdere medisch specialisten te maken, hun huisarts, diëtist, fysiotherapeut, revalidatiearts, thuiszorg etc. Hoe beter deze zorgprofessionals samenwerken rondom de patiënt, hoe beter de patiënt geholpen kan worden.
info@dai-artsen.nl
0641520679
100, wg-plein, Amsterdam, 1054SC

Gerelateerde cursussen

CME-Online

E-learning
2
In de huisartsenpraktijk kunt u te maken krijgen met agressief gedrag. Een gefrustreerde patiënt staat aan de balie omdat hij geen doorverwijzing heeft gekregen. Hij wordt steeds agressiever en begint te schreeuwen. Wat moet u nu doen? En hoe kunt u uw medewerkers hierin begeleiden?
Op aanvraag

Federatie WDH Midden-Nederland

E-learning
1
Zorgverleners krijgen steeds vaker te maken met agressie. Deze cursus is een introductie op het onderwerp 'omgaan met agressie'. In deze cursus staat de aanpak van agressie in een ziekenhuisomgeving centraal, maar de handvatten zijn ook toepasbaar in andere situaties/huisartsenpraktijk.
€ 43.95

PAOFarmacie

Incompany
4
Door de actievere rol die patiënten zijn gaan spelen in hun behandeling, komt het helaas vaker voor dat er conflicten dreigen te ontstaan. Serieus omgaan met klachten en onvrede vraagt soms grote inspanning van de apotheekmedewerker en in enkele gevallen kan een situatie als deze escaleren. Tijdens Effectief communiceren bij dreigende agressie krijgt de deelnemer instrumenten aangereikt om te handelen bij dit soort situaties, zodat de medewerker zijn zorg verlenende rol kan blijven uitvoeren.
Op aanvraag
03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Elke cliënt of leerling heeft een thuisfront in de vorm van familieleden of ouders die in de regel het allerbeste voorhebben met hem of haar. Deze betrokkenheid maakt echter ook vaak dat het werken met de cliënt of leerling zélf één ding is, maar het omgaan met diens ouders of andere naasten vaak een minstens even moeilijke kwestie is. Niet zelden wordt er in het onderwijs, de zorg en de welzijnssector vanalles verzucht over ouders en familieleden die ruzie maken met hulpverleners, klagen, controleren, eisen, dreigen, tegenwerken en wat al niet meer. In deze eendaagse praktijkgerichte training worden de meest toonaangevende systeemtheorieën welke hulpverleners en leerkrachten kunnen gebruiken om dysfunctionele communicatie met zogenaamde ‘lastige ouders’ te doorbreken en vlot te trekken.
Op aanvraag
11
Oct
2024
09
Oct
2025
Gratis

Nederlandse Transplantatie Stichting

E-learning
1.5-2
We gaan met een antropoloog, donatie-intensivist, ODC en DC in gesprek over hoe er vanuit verschillende culturen naar donatie wordt gekeken. Ook krijg je advies hoe je je gespreksvoering over donatie cultureel-sensitiever maakt.
Gratis
16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819
16 Sep
Sep
09:00

Pro Education BV

Classroom
Utrecht
9-23.5
Leer cliënten te coachen naar gezondheid vanuit eigen regie
De focus van de overheid op gezondheid en vitaliteit is de laatste jaren meer verschoven naar gezondheid en gedrag, in tegenstelling tot ziekte en zorg. Dit heeft als gevolg dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de intrinsieke waarden en motivatie van een cliënt om zijn of haar welzijn te vergroten. Deze verschuiving zorgt ervoor dat ook de rol van de professional verandert, namelijk van het zorgen voor een cliënt naar het motiveren van oplossingsgericht denken. Als professional zal jij je meer bezighouden met het coachen van je cliënt zodat hij of zij een actievere rol gaat innemen.
€ 925
Op aanvraag

Fontys voor Professionals

Incompany
Video-Interactiebegeleiding Logopedie (VIB-L) is een krachtige methode voor logopedisten om hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door middel van video-analyse krijgen professionals inzicht in hun interactie met cliënten en ontdekken ze hoe ze deze kunnen optimaliseren. De cursus is opgebouwd uit drie praktische modules die zich richten op introductie in video-analyse, persoonlijke ontwikkeling en het begeleiden van cliënten. Deze aanpak bevordert zelfreflectie en het uitwisselen van feedback, essentieel voor professionele groei en het verfijnen van therapeutische technieken.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag