Effectief communiceren bij dreigende agressie

effectief communicerencommunicatiecommunicerenagressieomgaan met agressie
Door de actievere rol die patiënten zijn gaan spelen in hun behandeling, komt het helaas vaker voor dat er conflicten dreigen te ontstaan. Serieus omgaan met klachten en onvrede vraagt soms grote inspanning van de apotheekmedewerker en in enkele gevallen kan een situatie als deze escaleren. Tijdens Effectief communiceren bij dreigende agressie krijgt de deelnemer instrumenten aangereikt om te handelen bij dit soort situaties, zodat de medewerker zijn zorg verlenende rol kan blijven uitvoeren.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
4 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
4 Punten
OA

Competenties

Communicatie60 %
Professionaliteit en kwaliteit20 %
Organisatie en financiering20 %

Doelen

U kunt terugvallen op enkele theoretische kaders waarmee je (dreigende) agressie, conflicten en escalerend gedrag kan duiden.
U kunt van jezelf aangeven welke sterke en minder sterkte kanten je hebt t.a.v. het omgaan met conflictsituaties.
U kunt gebruik maken van aangereikte handvatten om praktisch om te gaan met (dreigende) agressie, conflicten en escalatie.
U kunt aangereikte handvatten effectief inzetten om de coachende rol op zich te nemen en succesvol in blijven vullen, ten aanzien van zowel geneesmiddelengebruik als zelfmanagement en preventie.
Omschrijving

Effectieve communicatie met klanten (of patiënten) kan helpen bij weerstand of zelfs agressie aan de balie. Binnen de clientèle van de apotheek bestaat vaak onvrede over bepaalde processen of de geleverde dienst- en zorgverlening. Sommige klachten zijn toe te schrijven aan het handelen van de apotheekmedewerker, maar in veel gevallen ligt de oorzaak van deze onvrede buiten de apotheek. Klachten moeten altijd serieus worden behandeld, maar dit vraagt soms om bijna bovenmenselijke inspanningen. Steeds vaker is de weerstand aan de andere kant agressief en een enkele keer zelfs ronduit bedreigend. Dit heeft een negatieve invloed op het plezier in het werk en daarmee de werkdruk.


In de training Effectief communiceren bij dreigende agressie wordt kort een theoretisch kader geschetst. Naast kennis leert u ook uw vaardigheden en attitude in te zetten bij (dreigende) agressie of escalatie, conflictsituaties, en weerstand. De theorie en simulatie van de praktijk maken dat u op deze manier uw begeleidende taken, ten gunste van de cliënt, kunt blijven uitvoeren. Ook krijgen deelnemers – middels een korte zelftest – inzicht in hun persoonlijke voorkeursstijlen in de omgang met (dreigende) conflicten.


Na het volgen van deze training zijn deelnemers in staat om met opgedane kennis en vaardigheden hun rol als zorgcoach op zich te kunnen blijven nemen, ongeacht of het hierbij gaat om geneesmiddelgebruik, zelfmanagement of preventie. Uiteindelijk gaat het om het optimale contact met de klant, zonder dat dit verstoord dreigt te raken door mogelijke agressie en/of conflictsituaties. 

 

Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkelt in samenwerking Rik Bes, trainer van het Centre for Motivation and Change.


Programma

Het programma duurt 4 uur en bevat de onderdelen:

  • Introductie
  • Inleiding achterliggende theoretische concepten
  • Zelftest conflictstijlen
  • Introductie simulatieoefeningen
  • Voortzetting oefensituaties
  • Nabespreking simulaties en koppeling met theorie

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

CME-Online

E-learning
2
In de huisartsenpraktijk kunt u te maken krijgen met agressief gedrag. Een gefrustreerde patiënt staat aan de balie omdat hij geen doorverwijzing heeft gekregen. Hij wordt steeds agressiever en begint te schreeuwen. Wat moet u nu doen? En hoe kunt u uw medewerkers hierin begeleiden?
Op aanvraag
16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819
03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450
06 Oct
Oct
09:00
€ 2000

Fontys voor Professionals

Physical course - series
Fontys Hogeschool
21
De cursus 'Toezichthoudend Medewerker Stralingsbescherming - medische toepassingen' is een intensieve zesdaagse training die je voorbereidt op de rol van TMS binnen je organisatie. De combinatie van werkcolleges en practica zorgt voor een praktijkgerichte benadering, waarbij je de nodige kennis en vaardigheden opdoet. Na succesvolle afronding van de cursus en het behalen van de toets, ontvang je het diploma Toezichthoudend Medewerker Stralingsbescherming, waarmee je als TMS'er aan de slag kunt in medische instellingen.
€ 2000
Op aanvraag

Fontys voor Professionals

Incompany
Video-Interactiebegeleiding Logopedie (VIB-L) is een krachtige methode voor logopedisten om hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door middel van video-analyse krijgen professionals inzicht in hun interactie met cliënten en ontdekken ze hoe ze deze kunnen optimaliseren. De cursus is opgebouwd uit drie praktische modules die zich richten op introductie in video-analyse, persoonlijke ontwikkeling en het begeleiden van cliënten. Deze aanpak bevordert zelfreflectie en het uitwisselen van feedback, essentieel voor professionele groei en het verfijnen van therapeutische technieken.
Op aanvraag
08 Oct
Oct
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Communiceer met impact, prettig en effectief met collega’s en zorgvragers.
In deze eendaagse training komen alle basics voorbij. Fris uw communicatieve vaardigheden op en krijg grip op technieken en methodes die voor u van belang zijn. Leer hoe u beter communiceert met collega's en zorgvragers. De training is praktisch, to-the-point en dynamisch.
€ 845

ZW Opleidingen

Incompany
6
De training is bedoeld voor organisaties die hun medewerkers zich in hun werk krachtiger en effectiever willen laten profileren. Laten zien wat ze kunnen en waar de krachten liggen, maar ook open durven staan voor de eigen ontwikkelpunten en daarmee aan de slag gaan.
€ 1498

GGZ Ecademy

E-learning
1
Veel professionals vinden het moeilijk om met ouders en kinderen te communiceren over geweld. In dit leertraject legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden. Dit leertraject bevat het E-college en de cursus 'communiceren over geweld', ontwikkeld door Augeo.
Op aanvraag
20 May
May
09:30

NSPOH

Physical course - series
NSPOH
12
Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.
€ 1010
07 May
May
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Utrecht
18-36
Effectief communiceren met cliënten
Wil je goed en duidelijk kunnen communiceren met je cliënt? In deze cursus leer je aan de hand van NLP-technieken de effectiviteit van je communicatie te verbeteren. NLP (neurolinguïstisch programmeren) is gebaseerd op het principe dat bepaalde overtuigingen en denkpatronen tot de meest optimale communicatie leiden. Tijdens de cursus leer je praktische methoden en technieken om tot een betere communicatie met je cliënten te komen. De theorie wordt gekoppeld aan herkenbare casuïstiek vanuit de paramedische zorg en je eigen ervaringen. Na de cursus kun je NLP direct inzetten in je eigen praktijk.
€ 1195