Effectief communiceren bij dreigende agressie

effectief communicerencommunicatiecommunicerenagressieomgaan met agressie
Door de actievere rol die patiënten zijn gaan spelen in hun behandeling, komt het helaas vaker voor dat er conflicten dreigen te ontstaan. Serieus omgaan met klachten en onvrede vraagt soms grote inspanning van de apotheekmedewerker en in enkele gevallen kan een situatie als deze escaleren. Tijdens Effectief communiceren bij dreigende agressie krijgt de deelnemer instrumenten aangereikt om te handelen bij dit soort situaties, zodat de medewerker zijn zorg verlenende rol kan blijven uitvoeren.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
Accreditatie in aanvraag
4 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditatie in aanvraag
4 Punten
OA

Competenties

Communicatie60 %
Professionaliteit en kwaliteit20 %
Organisatie en financiering20 %

Doelen

U kunt terugvallen op enkele theoretische kaders waarmee je (dreigende) agressie, conflicten en escalerend gedrag kan duiden.
U kunt van jezelf aangeven welke sterke en minder sterkte kanten je hebt t.a.v. het omgaan met conflictsituaties.
U kunt gebruik maken van aangereikte handvatten om praktisch om te gaan met (dreigende) agressie, conflicten en escalatie.
U kunt aangereikte handvatten effectief inzetten om de coachende rol op zich te nemen en succesvol in blijven vullen, ten aanzien van zowel geneesmiddelengebruik als zelfmanagement en preventie.
Omschrijving

Effectieve communicatie met klanten (of patiënten) kan helpen bij weerstand of zelfs agressie aan de balie. Binnen de clientèle van de apotheek bestaat vaak onvrede over bepaalde processen of de geleverde dienst- en zorgverlening. Sommige klachten zijn toe te schrijven aan het handelen van de apotheekmedewerker, maar in veel gevallen ligt de oorzaak van deze onvrede buiten de apotheek. Klachten moeten altijd serieus worden behandeld, maar dit vraagt soms om bijna bovenmenselijke inspanningen. Steeds vaker is de weerstand aan de andere kant agressief en een enkele keer zelfs ronduit bedreigend. Dit heeft een negatieve invloed op het plezier in het werk en daarmee de werkdruk.


In de training Effectief communiceren bij dreigende agressie wordt kort een theoretisch kader geschetst. Naast kennis leert u ook uw vaardigheden en attitude in te zetten bij (dreigende) agressie of escalatie, conflictsituaties, en weerstand. De theorie en simulatie van de praktijk maken dat u op deze manier uw begeleidende taken, ten gunste van de cliënt, kunt blijven uitvoeren. Ook krijgen deelnemers – middels een korte zelftest – inzicht in hun persoonlijke voorkeursstijlen in de omgang met (dreigende) conflicten.


Na het volgen van deze training zijn deelnemers in staat om met opgedane kennis en vaardigheden hun rol als zorgcoach op zich te kunnen blijven nemen, ongeacht of het hierbij gaat om geneesmiddelgebruik, zelfmanagement of preventie. Uiteindelijk gaat het om het optimale contact met de klant, zonder dat dit verstoord dreigt te raken door mogelijke agressie en/of conflictsituaties. 

 

Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkelt in samenwerking Rik Bes, trainer van het Centre for Motivation and Change.


Programma

Het programma duurt 4 uur en bevat de onderdelen:

  • Introductie
  • Inleiding achterliggende theoretische concepten
  • Zelftest conflictstijlen
  • Introductie simulatieoefeningen
  • Voortzetting oefensituaties
  • Nabespreking simulaties en koppeling met theorie

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

€ 2000Meerdere locatiesPhysical course - series06 okt. 2025 +1 datum

Toezichthoudend Medewerker Stralingsbescherming - Medische Toepassingen

Communicatie en samenwerking

€ 1498Incompany

Communicatie en samenwerking

Communiceren over geweld

Op aanvraagE-learning

Communiceren over geweld

Training Inzicht in communicatiestijlen

€ 845Classroom08 okt. 2025 +1 datum

Training Inzicht in communicatiestijlen

Effectief omgaan met agressie in de huisartsenpraktijk

Op aanvraagE-learning

Effectief omgaan met agressie in de huisartsenpraktijk

NLP en Paramedici

€ 749 - 819ZwolleClassroom16 okt. 2025

NLP en Paramedici

€ 1010UtrechtPhysical course - series15 sep. 2025

Conflicthantering door geweldloze communicatie

Op aanvraagIncompany

Video-interactiebegeleiding Logopedie

Motiverende Gespreksvoering

€ 420Meerdere locatiesPhysical course - series29 sep. 2025 +1 datum

Motiverende Gespreksvoering

Coachend communiceren

€ 6187.5Incompany

Coachend communiceren

COMMUNICATIESTIJLEN IN JE TEAM

€ 255 - 295Incompany

COMMUNICATIESTIJLEN IN JE TEAM

IK WEET HET BETER - OVER COMMUNICATIE & SAMENWERKING

€ 255 - 305Incompany

IK WEET HET BETER - OVER COMMUNICATIE & SAMENWERKING