Teamtraining: Patiëntgerichte communicatie in de apotheek

communicatie met patiëntcommunicatiecommunicerenapotheekapotheekteampatiëntgerichte communicatie
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA

Competenties

Samenwerken20 %
Communicatie80 %

Doelen

U ziet het belang in van heldere patiënt- en doelgerichte informatieoverdracht.
U ziet het belang in van het managen van verwachtingen daarnaar proberen te handelen in het contact met de patiënt.
U kunt gesprekken met patiënten reflecteren en daar lering uittrekken voor de toekomst door het in het werkoverleg te bespreken.
U kunt met uw team een plan van aanpak maken om de KNMP-richtlijn Consultvoering te implementeren in de werkwijze van de apotheek.
Omschrijving

Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste KNMP-richtlijn consultvoering. In de workshop wordt deze richtlijn als leidraad gebruikt. 


Gestructureerde doel- en patiëntgerichte communicatie bij de baliegesprekken met handvatten en concrete formuleringen om er daadwerkelijk mee aan de slag te kunnen gaan zonder het tijdsaspect uit het oog te verliezen is hierbij onontbeerlijk. In een interactieve bijeenkomst wordt samen met het team besproken hoe dit gerealiseerd kan worden.


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Lucie Douwes Dekkers, Communicatie Advies Bureau Mr. JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.


Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw apothekersgroep? Vraag informatie aan. 


Programma

Het programma duurt 4 uur en bevat de onderdelen:

  • Inleiding en toelichting programma
  • Snelle inventarisatie vraagpunten verwachtingen
  • Communicatie op 4 niveaus en oefening
  • Persoonskenmerken en invloed op communicatie
  • Pauze
  • Managen van verwachtingen in de apotheek:
  • Doel- en patiëntgerichte informatieoverdracht aansluitend bij wat de patiënt weet en wil weten.
  • De structuur van de eerste en tweede uitgiftegesprekken
  • Samenvatting leerpunten en evaluatie
  • Einde

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

Toetsingsonderwijs voor apothekers: verbeter uw professionele communicatie

Op aanvraagIncompany

Toetsingsonderwijs voor apothekers: verbeter uw professionele communicatie

Op aanvraagIncompany

Video-interactiebegeleiding Logopedie

NLP en Paramedici

€ 749 - 819ZwolleClassroom16 okt. 2025

NLP en Paramedici

Communicatie bij vaccinatie

Op aanvraagIncompany

Communicatie bij vaccinatie

Motiverende Gespreksvoering

€ 420Meerdere locatiesPhysical course - series29 sep. 2025 +1 datum

Motiverende Gespreksvoering

Training Inzicht in communicatiestijlen

€ 845Classroom08 okt. 2025 +1 datum

Training Inzicht in communicatiestijlen

Coachend communiceren

€ 6187.5Incompany

Coachend communiceren

Effectief communiceren bij dreigende agressie

Op aanvraagIncompany

Effectief communiceren bij dreigende agressie

Training Overtuigend overkomen

€ 1325Meerdere locatiesPhysical course - series01 okt. 2025 +1 datum

Training Overtuigend overkomen

Uitgiftegesprekken

€ 195Incompany

Uitgiftegesprekken

COMMUNICATIESTIJLEN IN JE TEAM

€ 255 - 295Incompany

COMMUNICATIESTIJLEN IN JE TEAM

IK WEET HET BETER - OVER COMMUNICATIE & SAMENWERKING

€ 255 - 305Incompany

IK WEET HET BETER - OVER COMMUNICATIE & SAMENWERKING