Met je mond vol tanden

Communicatie in de praktijk
communicatie met patiëntmondgezondheidTandheelkunde
Een goede behandelaar-patiënt relatie bevordert de mondgezondheid van de patiënt en vergroot de kwaliteit van behandelen. Om een goede relatie te onderhouden is het nodig om verbinding te creëren tussen jou en de ander. Wanneer je gedrag wil veranderen bij jouw patiénten is effectieve communicatie belangrijk. Hierbij is kennis van communicatieve vaardigheden essentieel. Wanneer we hier dieper op ingaan zul je ontdekken dat er aan de manier hoe jij met anderen communiceert veel bewuste en onbewuste patronen ten grondslag liggen.
1250
13.5 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 1250
Inclusief : BTW, overnachting en alle maaltijden
Opmerking : Overnachten is niet verplicht, maar wordt sterk aanbevolen. Indien je besluit om niet te overnachten krijg je een korting van 165 euro.

Beroepen

Geregistreerd-mondhygiënist (tijdelijke BIG-registratie)
13.5 Punten
KRM
Tandarts
13.5 Punten
KRT

Sprekers

Karin Prince

Docent
Karin is een veelgevraagde internationaal gecertificeerd NLP trainer en oplossingsgericht coach en trainer. Zij heeft haar opleidingen bij hoog aangeschreven instituten gevolgd, zoals NTI-NLP in Limmen en Solution Centre in Utrecht. Tevens heeft Karin een medische achtergrond (HBO-V) en jarenlange ervaring in de jeugdzorg. Karin gebruikt humor en energie om de juiste stemming te creëren, omdat zij ervan overtuigd is dat alle leren, presteren en veranderen stemmingsafhankelijk is. Zij is pragmatisch en heeft een groot relativeringsvermogen. Zoals zij zelf zegt “houd het simpel, het probleem is vaak al complex genoeg!”

Heide Peeters

Docent
Heidi is mondhygiënist en al meer dan 30 jaar werkzaam in haar eigen praktijk. Naast het werk als mondhygiënist is Heidi gecertificeerd NLP-coach (HBO+) en DISC-coach. De professionele kennis van het tandheelkundige werkveld in combinatie met het werk als coach maken, dat zij een unieke kijk heeft op de manier hoe wij patiënten kunnen benaderen. Karakterkenmerken zijn: Integriteit, warmte, avontuurlijk en professionaliteit Nevenactiviteiten van Heidi: Bestuurslid van Stichting DDC. Sinds 2013 heeft Heidi meerdere groepen begeleid die vrijwillig tandheelkundige hulp verlenen in Kenia voor Dutch Dental Care. Mentor Coach bij UNLP opleidingsinstituut

Doelen

Na het weekend:

Heb je meer begrip voor je eigen gedrag en het gedrag van je collega’s en patiënten;
heb je geleerd om de juiste vragen te stellen zodat je patiënten op een snelle manier mee kunt laten bewegen;
communiceer je effectiever;
weet je wat jij belangrijk vindt in je werk en kun je dit ook overbrengen aan anderen;
maak je beter contact met anderen;
maak je je gedachten en gedrag constructiever;
maak je optimaal gebruik van de kwaliteiten en vermogens van jezelf en anderen;
ben je in staat om op een ontspannen wijze je doelstellingen te behalen;
heb je theoretische kennis over o.a. DISC,NLP, Psychoanalyse en Oplossingsgericht communiceren.
Omschrijving

Heb jij vanuit je eigen professionaliteit een duidelijk behandeltraject voor ogen? En vind je het nog niet zo gemakkelijk om je patiënt hierin mee te laten bewegen? Wil jij je kwaliteit van behandelen verbeteren door een betere communicatie? Zou je graag meer inzicht willen in de manier hoe jij communiceert? Dan is deze nascholing iets voor jou!


In de nascholing ‘met je mond vol tanden’ nemen wij je mee naar inzichten die je meteen kunt toepassen. 


We ontdekken hoe patiënten met jou omgaan en jij met hen. Met gebruik van communicatie-modellen en -technieken ervaar jij welke bewuste en onbewuste patronen jij gebruikt in je communicatie met anderen en met jezelf. Jij kiest zelf met welke praktijkvoorbeelden jij wilt werken. 


Met eenvoudige gesprekstechnieken leer je jouw patiënten te motiveren om hun gedrag te veranderen. Na deze twee dagen heb je tools in handen die je kunt gebruiken tijdens je werk in de praktijk en in situaties daarbuiten. 


Velen aspecten komen aan bod: 

  • De grondbeginselen en uitgangspunten van succesvolle communicatie;
  • contact en maken met anderen;
  • je persoonlijke kwaliteiten en valkuilen; 
  • verandering bij jezelf of anderen tot stand brengen door middel van taal
  • stimulerende versus belemmerende overtuigingen;
  • de rol van taal op ons onderbewuste;
  • verschillende taalpatronen
  • en effectief communiceren en beïnvloeden.


Heidi Peeters

info@heidipeeters.nl
0634548534
16, Cortgene, Alblasserdam, 2951ED

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag
16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819

AccreDidact BV

E-learning
3
Goede zorg begint bij een goed gesprek, en dat goede gesprek begint vaak bij de doktersassistente: aan de telefoon, aan de balie en op de praktijk. Communiceer je patiëntgericht, dat wil zeggen ‘op maat’, dan voelt de patiënt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat eerder een prettige werkrelatie en een betere samenwerking. Tot slot, ook niet onbelangrijk, vergroot betere communicatie je eigen werkplezier.
€ 46.5
03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Elke cliënt of leerling heeft een thuisfront in de vorm van familieleden of ouders die in de regel het allerbeste voorhebben met hem of haar. Deze betrokkenheid maakt echter ook vaak dat het werken met de cliënt of leerling zélf één ding is, maar het omgaan met diens ouders of andere naasten vaak een minstens even moeilijke kwestie is. Niet zelden wordt er in het onderwijs, de zorg en de welzijnssector vanalles verzucht over ouders en familieleden die ruzie maken met hulpverleners, klagen, controleren, eisen, dreigen, tegenwerken en wat al niet meer. In deze eendaagse praktijkgerichte training worden de meest toonaangevende systeemtheorieën welke hulpverleners en leerkrachten kunnen gebruiken om dysfunctionele communicatie met zogenaamde ‘lastige ouders’ te doorbreken en vlot te trekken.
Op aanvraag

MSDAcademy

E-learning
4
Over leven met kanker. En overleven met kanker. Dat is waar deze e-learning over gaat.
Het programma is een mix van presentaties, waarin we in modules de diverse onderwerpen behandelen waarbij we praten over hoe te (over)leven met kanker. Wie ben ik? Als patiënt of als zorgverlener. Hoe ga ik om met werk wanneer ik kanker heb? Wat is de rol van de zorgverlener hierin?
Gratis

MSDAcademy

E-learning
0-2
Binnen de (longkanker)zorg ervaren zorgverleners interculturele dilemma’s. In het Maasstad Ziekenhuis is eerder een onderzoek gedaan bij patiënten met een interculturele achtergrond, uitgevoerd door Ipsos. Ook zorgverleners werden geïnterviewd. Hier werd de behoefte gesignaleerd om de kennis te vergroten rondom interculturele zorg.
Gratis

PAO Psychologie

E-learning
15.5-26
Een volledige online basiscursus over wendbaar communiceren in de zorg en het onderwijs
Als professional in de zorg of het onderwijs communiceer je de hele dag: met cliënten, leerlingen, ouders of collega’s. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar het is goed om eens bij deze gesprekken stil te staan. Lopen gesprekken soepel, ook als het over moeilijke onderwerpen gaat? Praat je wel eens langs elkaar heen? Kom je tevreden uit en overleg? Of had het toch efficiënter gekund? Soms kan communicatie een stuk soepeler verlopen, als je elkaars manier van communiceren beter begrijpt. Dit noemen we ook wel communicatiestijlen. In deze online training leer je het communicatiestijlenmodel kennen. Je leert de 4 stijlen die erbij horen kennen en herkennen. Ook leer je hoe je het beste kan reageren/communiceren, zodat je aansluit op een stijl. Wendbaar communiceren noemen we dat.
€ 229.9
13 Jun
Jun
09:00
€ 460

SCEM

Classroom
Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum Zeist
5
Charismatisch of manipulator? Charmant of bullebak?
Mensen met narcistische trekken kunnen het u flink lastig maken. Hun obsessieve focus op eigen prestaties en uniek-zijn maakt ze onvoorspelbaar en moeilijk te peilen. Zolang er succes is, zijn narcistische mensen vaak aantrekkelijk en energiek, waardoor ze het ver kunnen schoppen. Hierbij trekken ze echter vaak een spoor van vernieling in relaties thuis, op de werkvloer en in de maatschappij. Bovendien kan het tij bij kritiek, tegenslagen en afwijzing snel keren en raken ze ontregeld. Narcistische trekken komen veel voor, zowel bij mannen als bij vrouwen. Ze kunnen helpend zijn in het opbouwen van een carrière en het uiten van creativiteit, maar ook leiden tot gedragsproblemen, oplopende psychische en somatische klachten, en relaties (ook die met u) die ernstig onder druk komen te staan. Een narcistisch persoon in nood zal immers niet op een gewone manier om hulp vragen.
€ 460
Op aanvraag

Fontys voor Professionals

Incompany
Video-Interactiebegeleiding Logopedie (VIB-L) is een krachtige methode voor logopedisten om hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door middel van video-analyse krijgen professionals inzicht in hun interactie met cliënten en ontdekken ze hoe ze deze kunnen optimaliseren. De cursus is opgebouwd uit drie praktische modules die zich richten op introductie in video-analyse, persoonlijke ontwikkeling en het begeleiden van cliënten. Deze aanpak bevordert zelfreflectie en het uitwisselen van feedback, essentieel voor professionele groei en het verfijnen van therapeutische technieken.
Op aanvraag