Patiëntgericht communiceren

effectief communicerendoktersassistentencommunicatie met patiëntpatient
Goede zorg begint bij een goed gesprek, en dat goede gesprek begint vaak bij de doktersassistente: aan de telefoon, aan de balie en op de praktijk. Communiceer je patiëntgericht, dat wil zeggen ‘op maat’, dan voelt de patiënt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat eerder een prettige werkrelatie en een betere samenwerking. Tot slot, ook niet onbelangrijk, vergroot betere communicatie je eigen werkplezier.
46.5
3 Punten
E-learning

Prijzen

Regulier € 46.5

Beroepen

Doktersassistent
3 Punten
CADD
Triagist
3 Punten
CADD

Sprekers

Remke van Staveren

Auteur
Remke van Staveren is psychiater en oud-huisarts. Als huisarts gaf zij medisch studenten les in arts-patiëntcommunicatie. Zij werkt momenteel als buurt-psychiater (ambulante specialistische GGZ) bij BuurtzorgT in Utrecht. Zij is auteur van twee leerboeken over patiëntgericht communiceren: Patiëntgericht communiceren in de medische praktijk (De Tijdstroom, 2015) en Patiëntgericht communiceren in de ggz (De Tijdstroom, 2019). Daarnaast schreef ze HART voor de GGZ (De Tijdstroom, 2016) en HART voor HERSTEL (De Tijdstroom, 2018). Zij doceert en publiceert regelmatig over patiëntgerichte communicatie.

Doelen

Dit leerdoel bereik je na het afronden van dit nascholingsprogramma, doordat je:

weet wat patiëntgericht communiceren inhoudt;
weet waar je op moet letten bij het wegvallen van non-verbale communicatie;
beter kunt omgaan met bagatelliserende, eisende of boze patiënten aan de telefoon;
beter in staat bent om te gaan met weerstand en mensen met een autismespectrumstoornis;
meer inzicht hebt in je eigen rol in de communicatie.
Omschrijving

Goede zorg begint bij een goed gesprek, en dat goede gesprek begint vaak bij de doktersassistente: aan de telefoon, aan de balie en op de praktijk. Communiceer je patiëntgericht, dat wil zeggen ‘op maat’, dan voelt de patiënt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat eerder een prettige werkrelatie en een betere samenwerking. Tot slot, ook niet onbelangrijk, vergroot betere communicatie je eigen werkplezier.

Je zou kunnen inbrengen: 'Maar we communiceren toch altijd al patiëntgericht’? Patiëntgericht communiceren (patient-centered communication) is een beproefde en goed onderzochte methode. In Engelssprekende landen is patiëntgericht communiceren al decennia dé methode waarin zorgverleners getraind worden. De vaardigheden zijn zoveel mogelijk bewezen effectief. Een veelgebruikte definitie is die van Epstein en Street. Patiëntgericht communiceren betekent:

  • het achterhalen en begrijpen van het perspectief van de patiënt (zijn zorgen, ideeën, verwachtingen, behoeften, gevoelens en functioneren);
  • het begrijpen van de unieke psychosociale en culturele context waarin de patiënt zich bevindt;
  • het samen tot een probleemdefinitie komen om vervolgens samen te beslissen over het beleid dat overeenkomt met de waarden van de patiënt.

Kort gezegd is patiëntgericht communiceren: een wijze van communiceren gericht op de patiënt en diens situatie. Je past je op een natuurlijke wijze aan, gericht op de patiënt en zijn situatie, terwijl je toch jezelf blijft.

En ja, je communiceert waarschijnlijk al patiëntgericht zonder je daarvan bewust te zijn. Ieder mens past zich aan zijn gesprekspartner aan. Er is verschil in de manier waarop we praten met onze kinderen, partner, de buurvrouw, een eisende patiënt aan de telefoon of een angstige patiënt aan de balie. Dat is volkomen natuurlijk. Maar het kan altijd beter. Zeker als je bedenkt dat communicatie de basis is van goede zorg.

Je eigen communicatieve vaardigheden verbeteren vraagt de bereidheid ook naar jezelf te kijken. Communicatie is interactie: actie en reactie. Wat jij zegt, hoe je het zegt, lokt bij de ander een reactie uit. Het goede nieuws is, dat je die interactie deels in eigen hand hebt.

Omwille van de didactiek is deze nascholing in twee blokken verdeeld, BLOK A en BLOK B, namelijk naar de twee manieren waarop een doktersassistent gesprekken voert: aan de telefoon en op de praktijk (face to face). Met het wegvallen van het grootste deel van de non-verbale communicatie vereist een gesprek aan de telefoon andere vaardigheden dan een face-to-facegesprek. De meeste communicatietips die in deze nascholing voor een gesprek aan de telefoon worden gegeven zijn ook face to face toepasbaar.

In deze nascholing staan herkenbare voorbeelden van wat je in een bepaalde situatie, tegen een bepaalde patiënt, zou kúnnen zeggen. Uiteraard valt nooit precies te voorspellen hoe de patiënt zal reageren. De ‘juiste’ technieken bestaan niet. Wat je zegt en hoe je het zegt moeten niet alleen bij de patiënt passen maar ook bij jou. In ieder geval is het belangrijk dat je het écht meent. Het zijn niet alleen je woorden die het verschil maken, maar vooral je oprechte, empathische, respectvolle, kortom: patiëntgerichte grondhouding.

AccreDidact BV

AccreDidact biedt nascholing in de vorm van eLearning met online toets en een papieren naslagwerk. In een online persoonlijk nascholingsdossier houdt u uw vorderingen bij en vindt u een actueel overzicht van behaalde punten. Binnen het voordelige abonnement ontvangt u verspreid over het jaar de boekjes en kunt u online via de besloten website nascholen. Heeft u de toets behaald? Dan worden uw nascholingspunten direct bijgeschreven.
info@accredidact.nl
0306355054
37, De Molen, Houten, 3994DA

Gerelateerde cursussen

16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819
03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450

PAO Psychologie

E-learning
15.5-26
Een volledige online basiscursus over wendbaar communiceren in de zorg en het onderwijs
Als professional in de zorg of het onderwijs communiceer je de hele dag: met cliënten, leerlingen, ouders of collega’s. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar het is goed om eens bij deze gesprekken stil te staan. Lopen gesprekken soepel, ook als het over moeilijke onderwerpen gaat? Praat je wel eens langs elkaar heen? Kom je tevreden uit en overleg? Of had het toch efficiënter gekund? Soms kan communicatie een stuk soepeler verlopen, als je elkaars manier van communiceren beter begrijpt. Dit noemen we ook wel communicatiestijlen. In deze online training leer je het communicatiestijlenmodel kennen. Je leert de 4 stijlen die erbij horen kennen en herkennen. Ook leer je hoe je het beste kan reageren/communiceren, zodat je aansluit op een stijl. Wendbaar communiceren noemen we dat.
€ 229.9
Op aanvraag

Fontys voor Professionals

Incompany
Video-Interactiebegeleiding Logopedie (VIB-L) is een krachtige methode voor logopedisten om hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door middel van video-analyse krijgen professionals inzicht in hun interactie met cliënten en ontdekken ze hoe ze deze kunnen optimaliseren. De cursus is opgebouwd uit drie praktische modules die zich richten op introductie in video-analyse, persoonlijke ontwikkeling en het begeleiden van cliënten. Deze aanpak bevordert zelfreflectie en het uitwisselen van feedback, essentieel voor professionele groei en het verfijnen van therapeutische technieken.
Op aanvraag
09 Oct
Oct
15:30
€ 426.25

Federatie WDH Midden-Nederland

Classroom
WDH nascholingslocatie, Soest
8
Waarom een training Triage in de dagpraktijk? De Training 'Triage in de dagpraktijk' is bedoeld voor praktijkassistentes en huisartsen, en anderen die de telefoon aannemen in de huisartsenpraktijk (overdag). Het doel van de training is om het triagegesprek te structureren en te voeren volgens de laatste richtlijn van het NHG, zodat het efficiënt verloopt en optimale veiligheid voor de patiënt bereikt wordt. Deelnemers oefenen het gespreksprotocol aan de hand van geluidsopnamen of casusbeschrijvingen van eigen gesprekken. Daarbij wordt de NHG-Triagewijzer doorgenomen, zodat duidelijk wordt hoe deze gebruikt kan worden en wanneer deze benodigd is voor de triage. De communicatie met de patiënt en een professionele triage staan centraal in deze training. De medische inhoud komt zijdelings aan de orde.
€ 426.25

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Elke cliënt of leerling heeft een thuisfront in de vorm van familieleden of ouders die in de regel het allerbeste voorhebben met hem of haar. Deze betrokkenheid maakt echter ook vaak dat het werken met de cliënt of leerling zélf één ding is, maar het omgaan met diens ouders of andere naasten vaak een minstens even moeilijke kwestie is. Niet zelden wordt er in het onderwijs, de zorg en de welzijnssector vanalles verzucht over ouders en familieleden die ruzie maken met hulpverleners, klagen, controleren, eisen, dreigen, tegenwerken en wat al niet meer. In deze eendaagse praktijkgerichte training worden de meest toonaangevende systeemtheorieën welke hulpverleners en leerkrachten kunnen gebruiken om dysfunctionele communicatie met zogenaamde ‘lastige ouders’ te doorbreken en vlot te trekken.
Op aanvraag

MSDAcademy

E-learning
4
Over leven met kanker. En overleven met kanker. Dat is waar deze e-learning over gaat.
Het programma is een mix van presentaties, waarin we in modules de diverse onderwerpen behandelen waarbij we praten over hoe te (over)leven met kanker. Wie ben ik? Als patiënt of als zorgverlener. Hoe ga ik om met werk wanneer ik kanker heb? Wat is de rol van de zorgverlener hierin?
Gratis

MSDAcademy

E-learning
0-2
Binnen de (longkanker)zorg ervaren zorgverleners interculturele dilemma’s. In het Maasstad Ziekenhuis is eerder een onderzoek gedaan bij patiënten met een interculturele achtergrond, uitgevoerd door Ipsos. Ook zorgverleners werden geïnterviewd. Hier werd de behoefte gesignaleerd om de kennis te vergroten rondom interculturele zorg.
Gratis
13 Jun
Jun
09:00
€ 460

SCEM

Classroom
Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum Zeist
5
Charismatisch of manipulator? Charmant of bullebak?
Mensen met narcistische trekken kunnen het u flink lastig maken. Hun obsessieve focus op eigen prestaties en uniek-zijn maakt ze onvoorspelbaar en moeilijk te peilen. Zolang er succes is, zijn narcistische mensen vaak aantrekkelijk en energiek, waardoor ze het ver kunnen schoppen. Hierbij trekken ze echter vaak een spoor van vernieling in relaties thuis, op de werkvloer en in de maatschappij. Bovendien kan het tij bij kritiek, tegenslagen en afwijzing snel keren en raken ze ontregeld. Narcistische trekken komen veel voor, zowel bij mannen als bij vrouwen. Ze kunnen helpend zijn in het opbouwen van een carrière en het uiten van creativiteit, maar ook leiden tot gedragsproblemen, oplopende psychische en somatische klachten, en relaties (ook die met u) die ernstig onder druk komen te staan. Een narcistisch persoon in nood zal immers niet op een gewone manier om hulp vragen.
€ 460