Samen beslissen

POH-GGZzorgverlenerSamen Beslissenpatient
In deze nascholing gebruiken we de term ‘samen beslissen’ om het proces aan te geven waarin patiënt en zorgverlener samenwerken om een besluit te nemen dat het best past bij de patiënt en diens wensen, voorkeuren en leefwereld. We kiezen voor de term ‘samen beslissen’ omdat de Patiëntenfederatie Nederland ook de voorkeur geeft aan deze term. In de literatuur worden als synoniemen voor ‘samen beslissen’ ook termen gebruikt als ‘gezamenlijke besluitvorming’ en ‘gedeelde besluitvorming’ (shared decision making).
53.35
3 Punten
E-learning

Prijzen

Regulier € 53.35

Beroepen

Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts (POH)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Geestelijke Gezondheidszorg (POH-GGZ)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
3 Punten
NVvPO

Sprekers

Paul Brand

Auteur
Paul Brand (1961) heeft ruim 20 jaar als kinderarts gewerkt in het Isala ziekenhuis in Zwolle. Sinds 2018 houdt hij zich fulltime bezig met de opleiding en begeleiding van artsen. Paul heeft een lange carrière in het wetenschappelijk onderzoek, vooral over astma en allergie bij kinderen. Sinds 2007 is Paul hoogleraar klinisch onderwijs aan het UMC Groningen, waar hij onderzoekers begeleidt die onderzoek doen naar (verbetering van) de opleiding tot arts en tot medisch specialist. Een van de onderzoeken die Paul begeleidt gaat over de attitudes en het gedrag van artsen rondom samen beslissen. In 2016 publiceerde Paul het boek Dansen met de Dokter over samenwerken (en samen beslissen) in de spreekkamer.

Harold Wenning MSc

Auteur
Harold Wenning MSc is verpleegkundig specialist-GGZ en werkzaam bij Praktijk voor psychologische expertise Maarsingh en van Steijn in Leeuwarden en gastdocent aan de opleiding POH-GGZ van NHL Stenden Hogeschool. Daarnaast heeft hij 15 jaar ervaring als POH-GGZ in diverse huisartsenpraktijken in Friesland. Hij is auteur van het boek ADHD, een volwassen benadering en redacteur van het Handboek POH-GGZ. Tevens heeft hij bijdragen geleverd aan diverse publicaties over GGZ-gerelateerde onderwerpen.

Doelen

Na afloop van deze nascholing:

ken je de uitgangspunten en de onderbouwing van samen beslissen (gedeelde besluitvorming);
kun je het belang van het in kaart brengen van het patiëntenperspectief benoemen;
kun je de stappen in het proces van samen beslissen benoemen en omschrijven;
ken je het belang van het bevorderen van keuzebewustzijn bij patiënten;
ken je de effecten van samen beslissen op therapie- of controletrouw;
kun je het belang van samen beslissen bij leefstijladviezen omschrijven;
kun je de overeenkomsten en verschillen beschrijven tussen samen beslissen, motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken;
ken je de principes van risicocommunicatie;
kun je de principes van samen beslissen toepassen in een multidisciplinair overleg over een patiënt of cliënt.
Omschrijving

Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat ‘samen beslissen’ hip is. Van allerlei kanten wordt aandacht gevraagd voor het belang van samen beslissen tussen patiënt en zorgverlener. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en patiëntenorganisaties hebben initiatieven en publiekscampagnes opgezet om te bevorderen dat patiënten en zorgverleners een besluit nemen dat het best bij de patiënt past. Websites als www.begineengoedgesprek.nl en www.3goedevragen.nl zijn opgezet om patiënten te helpen en voor te bereiden op het proces van samen beslissen in de spreekkamer. In het nieuwe functieprofiel van de POH-GGZ (2020) wordt gezamenlijke besluitvorming gezien als een kernwaarde van de POH-GGZ: ‘Kern van het handelen bestaat uit het initiëren en onderhouden van een constructieve dialoog met de patiënt en haar naasten en zorgdragen voor een verantwoorde en gedeelde besluitvorming.’ Artsenorganisaties als het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) en de Federatie van Medisch Specialisten (FMS) ondersteunen het principe van samen beslissen. Het NHG heeft al eerder het principe van persoonsgerichte zorg omarmd, waarbij uitgegaan wordt van de unieke kenmerken, wensen en voorkeuren van elke patiënt. Huisartsen worden in hun opleidingstijd ook intensief getraind in de communicatietechnieken die nodig zijn om zo persoonsgericht te kunnen werken. In het document De medisch specialist 2025 stelt de FMS dat in 2025 samen beslissen de norm is in de spreekkamer van elke medisch specialist.

Volgens de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenverenigingen is samen beslissen ‘(...) de dialoog tussen zorgverlener en patiënt, waarin zij onderzoeken welke behandelmogelijkheid het best bij iemands leven past.’ Patiëntenfederatie Nederland omschrijft het voor patiënten als volgt: ‘Samen beslissen betekent dat u samen met uw arts beslist over welke zorg het best bij u past. Uw arts geeft u informatie over de mogelijkheden. En wat de voor- en nadelen hiervan zijn. U bespreekt samen wat dit betekent voor uw eigen situatie en wat uw persoonlijke voorkeur is. Uiteindelijk beslist u samen wat het best bij u past. Uw wensen en situatie zijn dus bepalend voor de uiteindelijke beslissing.’ De FMS definieert samen beslissen als ‘het proces waarin de arts en de patiënt gezamenlijk bespreken welk medisch beleid het best bij de patiënt past, waarbij alle opties, voor- en nadelen, patiëntvoorkeuren en omstandigheden worden meegenomen.’

In de huisartspraktijk worden beslissingen over diagnostiek of behandeling bij patiënten met geestelijke gezondheidsproblemen regelmatig genomen door de POH-GGZ. Het gaat dan vooral om mensen met depressie en somberheid, overspannenheid en burn-out, en angsten. Ook bij deze patiënten zijn beslissingen doorgaans maatwerk. Er is niet één aanpak voor bijvoorbeeld sombere gevoelens of angsten bij patiënten in de huisartspraktijk. Net als bij patiënten met lichamelijke klachten spelen de wensen, voorkeuren, context en achtergrond van de patiënt een grote rol bij het kiezen van het diagnostisch of therapeutisch beleid. Ook van de POH-GGZ mag verwacht worden dat deze zijn best doet om voor de patiënt met psychische problemen een plan te maken dat het best bij de patiënt past. Om dat goed te kunnen doen moet de POH-GGZ niet alleen de principes van samen beslissen kennen. Je moet ook weten welke effecten het proces van samen beslissen over psychische problemen heeft op de patiënt en op de POH-GGZ zelf. En je moet de communicatietechnieken kunnen toepassen die nodig zijn om samen met de patiënt een besluit te nemen dat het best bij de patiënt past.

Deze nascholing gaat in op de achtergronden, de principes en de praktijk van samen beslissen voor de POH-GGZ. De nascholing bestaat uit drie blokken.

In BLOK A bespreken we de achtergronden en de definitie van samen beslissen, en gaan we in op de redenen waarom je voor deze manier van besluitvorming in je praktijk kunt kiezen. Ook bespreken we het belang van de eerste stap van het proces van samen beslissen, waarin je met de patiënt bespreekt hoe belangrijk je het vindt om van de patiënt te horen wat voor hem belangrijk is bij het nemen van de besluiten over zijn behandeling.

In BLOK B gaan we dieper in op gesprekken die je met patiënten kunt hebben over het nakomen van gemaakte controleafspraken, over leefstijl of over het gebruik van medicatie. We geven je daarvoor een model dat houvast biedt bij het bespreken van mogelijke redenen die patiënten kunnen hebben om niet op controleafspraken te verschijnen, of om leefstijladvies of een medicatievoorschrift niet op te volgen. We laten zien dat je daarover goed in gesprek kunt komen volgens de principes en de techniek van samen beslissen, en maken de vergelijking met twee andere gesprekstechnieken: motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken.

In BLOK C gaan we aan de hand van een patiënt met complexe psychische problemen gedetailleerd in op het proces van samen beslissen, op de woorden die je kunt gebruiken of beter kunt mijden, en hoe je deze principes ook kunt toepassen in het overleg met andere zorgprofessionals.

In deze nascholing gebruiken we de term ‘samen beslissen’ om het proces aan te geven waarin patiënt en zorgverlener samenwerken om een besluit te nemen dat het best past bij de patiënt en diens wensen, voorkeuren en leefwereld. We kiezen voor de term ‘samen beslissen’ omdat de Patiëntenfederatie Nederland ook de voorkeur geeft aan deze term. In de literatuur worden als synoniemen voor ‘samen beslissen’ ook termen gebruikt als ‘gezamenlijke besluitvorming’ en ‘gedeelde besluitvorming’ (shared decision making).

AccreDidact BV

AccreDidact biedt nascholing in de vorm van eLearning met online toets en een papieren naslagwerk. In een online persoonlijk nascholingsdossier houdt u uw vorderingen bij en vindt u een actueel overzicht van behaalde punten. Binnen het voordelige abonnement ontvangt u verspreid over het jaar de boekjes en kunt u online via de besloten website nascholen. Heeft u de toets behaald? Dan worden uw nascholingspunten direct bijgeschreven.
info@accredidact.nl
0306355054
37, De Molen, Houten, 3994DA

Gerelateerde cursussen

17
Feb
2021
18
Feb
2026

VoedingOnline

E-learning
6
Deze E-learning module biedt u alle achtergrondinformatie over point of care testen (POCT). Na het volgen van deze e-learning module kunt u beslissen of u wilt starten met POCT in uw diëtistenpraktijk.
€ 120

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Tegenwoordig voer je het farmaceutisch consult niet alleen aan de balie maar ook steeds vaker aan de telefoon of via beeldbellen.
€ 120

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
3.5
Wat zorgt ervoor dat je goed contact hebt met de patiënt? En wat is de reden om daarnaar te streven? En wat kan jij doen om Goed contact tot stand te brengen? Dat oefen je in deze workshop!
€ 195

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
8
Als apothekersassistent heb je bijna de hele dag door contact met patiënten die allemaal hun eigen vragen, recepten of problemen hebben. Niet alleen geef je informatie over het medicijngebruik, het is ook belangrijk dat je controleert of de patiënt het allemaal goed begrepen heeft.
€ 375
20 Nov
Nov
09:00
€ 1595

Brainfeed

Classroom
Kasteel Engelenburg
12
Receptuur voor een soepel spreekuur
Uw patiënt loopt na het spreekuur content de spreekkamer uit. Neemt uw adviezen ter harte en volgt zonder morren de voorgeschreven behandeling. Zulke succesvol en vlot verlopen consulten wilt u vast ook elke dag! En dat kan. Prettiger voor uw patiënten en plezieriger voor u. Lucie Douwes Dekker neemt u in deze interactieve tweedaagse masterclass graag mee in efficiënte consultvoering en therapietrouwe patiënten. Van de valkuilen in uw aard(igheden) tot veel praktische tips die u helpen ontspannen een adequaat consult te voeren en uitloop te voorkomen. Waarbij patiënten uw advies ook echt opvolgen: 'Ja dokter!' zeggen én doen.
€ 1595
09 Oct
Oct
15:30
€ 426.25

Federatie WDH Midden-Nederland

Classroom
WDH nascholingslocatie, Soest
8
Waarom een training Triage in de dagpraktijk? De Training 'Triage in de dagpraktijk' is bedoeld voor praktijkassistentes en huisartsen, en anderen die de telefoon aannemen in de huisartsenpraktijk (overdag). Het doel van de training is om het triagegesprek te structureren en te voeren volgens de laatste richtlijn van het NHG, zodat het efficiënt verloopt en optimale veiligheid voor de patiënt bereikt wordt. Deelnemers oefenen het gespreksprotocol aan de hand van geluidsopnamen of casusbeschrijvingen van eigen gesprekken. Daarbij wordt de NHG-Triagewijzer doorgenomen, zodat duidelijk wordt hoe deze gebruikt kan worden en wanneer deze benodigd is voor de triage. De communicatie met de patiënt en een professionele triage staan centraal in deze training. De medische inhoud komt zijdelings aan de orde.
€ 426.25

AccreDidact BV

E-learning
3
Goede zorg begint bij een goed gesprek, en dat goede gesprek begint vaak bij de doktersassistente: aan de telefoon, aan de balie en op de praktijk. Communiceer je patiëntgericht, dat wil zeggen ‘op maat’, dan voelt de patiënt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat eerder een prettige werkrelatie en een betere samenwerking. Tot slot, ook niet onbelangrijk, vergroot betere communicatie je eigen werkplezier.
€ 46.5
14 Oct
Oct
14:00
€ 525

Landelijke Huisartsen Vereniging

Classroom
LHV Academiezaal Utrecht
6
Soms kom je patiënten tegen waarbij de ervaren symptomen afwijken van de objectieve lichamelijke disfunctie. Klachten van de patiënt lijken dan van psychologische aard te zijn. Maar eigenlijk hebben alle klachten een basis in het brein, ook bij goed begrepen aandoeningen. Hoe ga je hier het beste mee om? En hoe help je je patiënt het beste? Dat en meer leer je in deze nascholing.
€ 525

CME-Online

E-learning
3
Katheters zijn een uitkomst voor patiënten die niet kunnen plassen. Katheters geven helaas ook veel problemen. In de dagelijkse praktijk is het vaak de verpleging die blaaskatheterisatie uitvoert, maar juist bij complicaties wordt de arts geraadpleegd. Het is daarom belangrijk dat elke arts competent en vertrouwd is met katheteriseren; hij/zij moet de complicaties kennen die bij het katheteriseren kunnen optreden. Katheterisatie moet ook niet onderschat worden. Het is voor de patiënt een (zeer) onaangename ervaring. Bovendien heeft katheterisatie een aanzienlijke morbiditeit, en zelfs mortaliteit. Zo mogelijk moet katheterisatie dan ook worden vermeden. Soms ontkomt men er echter niet aan.
Op aanvraag

DialogueTrainer B.V.

E-learning
1-2
Als zorgprofessional vraagt samen beslissen om bijzonder veel overzicht en de overtuiging dat een patiënt die gehoord wordt, altijd beter geholpen is. In de module Samen beslissen leer je hoe je naar patiënten luistert, als zij het lastig vinden om te praten.
€ 47.19