Verandermanagement

apotheekapotheekteamVerandermanagementApothekersapothekerveranderen
Stilstand is achteruitgang, luidt het gezegde. Maar er komen wel heel veel veranderingen op de apotheker af. Een nieuw project wordt al geïntroduceerd als het vorige nog niet is afgerond. Bovendien wordt het steeds belangrijker het kostenaspect in de gaten te houden.
415
6.5 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 415

Beroepen

Apotheker
6.5 Punten
OA, ZA
Apotheker - Openbare Farmacie
6.5 Punten
OA
Apotheker - Ziekenhuisapotheker
6.5 Punten
ZA

Competenties

Samenwerken20 %
Communicatie60 %
Organisatie en financiering20 %

Sprekers

Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker

Docent

Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman

Docent

Doelen

Na het volgen van deze nascholing:

heeft u inzicht in menselijke reacties op veranderingen;
kunt u verliesverwerking analyseren op een geïnitieerde verandering;
heeft u kennis van methoden om de veranderbereidheid van medewerkers te vergroten;
heeft u geoefend in het timen en plannen van verandering;
heeft u inzicht in overtuigingskracht, ook bij extern opgelegde veranderingen;
heeft u kennis van methoden om een gewenste verandering te initiëren;
kunt u omgaan met overgangsproblemen, weerstanden en dwarsliggers;
heeft u inzicht in leiderschapsstijlen en het kiezen van de beste stijl.
Omschrijving

Stilstand is achteruitgang, luidt het gezegde. Maar er komen wel heel veel veranderingen op de apotheker af. Een nieuw project wordt al geïntroduceerd als het vorige nog niet is afgerond. Bovendien wordt het steeds belangrijker het kostenaspect in de gaten te houden.

Het is niet altijd makkelijk opgelegde veranderingen in het apotheekteam te introduceren. En de introductie van een door uzelf gewenste verandering vergt een andere aanpak. Tijdens de workshop Verandermanagement leert u te anticiperen op de reactie van uw medewerkers. U leert wat de beste timing is en hoe u kunt omgaan met weerstanden en dwarsliggers. Ook het vergroten van de veranderbereidheid van uw medewerkers komt aan de orde.

Door middel van casuïstiek, bij voorkeur van de deelnemers, kunnen deze vraagstukken verhelderd worden. De workshop is interactief met een groepsgrootte van maximaal 14 personen. Elke deelnemer wordt gevraagd om praktijkvoorbeelden in te brengen, zodat u van elkaar kunt leren.

Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.

Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met mr. Theo Bollerman en Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De apotheker heeft zijn apotheekteam en medezorgverleners nodig voor een optimale farmaceutische patiëntenzorg. De toenemende rol van de apotheker als zorgverlener stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden van het apotheekteam om deze zorg op goede en efficiënte wijze aan de individuele patiënt te kunnen bieden.
Op aanvraag

KennisConnect

Incompany
5
Veel patiënten en apotheekbezoekers zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Een plek waar ze eigenlijk zo snel mogelijk weer weg willen. Zonde en een gemiste kans, want de apotheek biedt zoveel meer! Maar hoe maak je patiënten duidelijk welke dienstverlening de apotheek écht biedt?
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Samenwerken in het apotheekteam is bedoeld om de samenwerking binnen het apotheekteam te verbeteren. De nascholing gaat in op de persoonskernmerken en normen en waarden van de apotheekmedewerkers. Het team leert hoe zij tot een duidelijke taakverdeling kunnen komen. Aan het eind van de nascholingen maakt het team afspraken over het geven van feedback, kritiek en complimenten en worden kleine samenwerkingsproblemen besproken.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De apotheker heeft zijn apotheekteam en medezorgverleners nodig voor een optimale farmaceutische patiëntenzorg. De toenemende rol van de apotheker als zorgverlener stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden van het apotheekteam om deze zorg op goede en efficiënte wijze aan de individuele patiënt te kunnen bieden.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
10
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3.5
Anemie en vitamine deficiënties zijn veelvoorkomende aandoeningen bij oudere patiënten die ons regelmatig voor klinische dilemma’s plaatsen. In deze cursus wordt dieper ingegaan op de oorzaken, gevolgen, diagnostiek en behandeling van de verschillende typen anemie. Daarnaast is aandacht voor klachten en risico’s, oorzaken, diagnostiek en behandeling van een tekort aan vitamine B1 en B6 én de laatste stand van zaken voor wat betreft de behandeladviezen over suppletie van vitamine D en calcium. Aan de hand van casuïstiek leert u door klinisch farmaceutisch te redeneren een afgewogen behandeladvies te formuleren passend bij de situatie van de patiënt.
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
In deze cursus gaan we in op de rol die jij bij cliënten met darmproblemen, chronische darmontstekingen en darmkanker in de apotheek kunt spelen.
€ 195

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Ziekte en medicijngebruik zijn heel persoonlijk. Daarom is het belangrijk dat je in de apotheek zorgvuldig omgaat met privacy.
€ 120

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
2.5
Uitgiftegesprekken voer je iedere dag. Soms verloopt zo’n gesprek geheel naar wens, soms minder. Hoe kun je je uitgiftegesprek zo voeren dat de cliënt zich begrepen voelt, jullie samen de zorgvraag hebben achterhaald en hij zijn geneesmiddelen op een juiste manier gebruikt?
€ 195