Verandermanagement

apotheekapotheekteamApothekersapothekerVerandermanagementveranderen
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA, ZA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA
Apotheker - Ziekenhuisapotheker
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
ZA

Competenties

Samenwerken20 %
Communicatie60 %
Organisatie en financiering20 %

Doelen

U kunt verliesverwerking analyseren op een geïnitieerde verandering.
U heeft kennis van methoden om de veranderbereidheid van medewerkers te vergroten.
U heeft geoefend in het timen en plannen van verandering.
U heeft inzicht in overtuigingskracht, ook bij extern opgelegde veranderingen.
U heeft kennis van methoden om een gewenste verandering te initiëren.
U kunt omgaan met overgangsproblemen, weerstanden en dwarsliggers.
U heeft inzicht in wetmatigheden: Mayer, de impact van de leercurve.
Omschrijving

Stilstand is achteruitgang, luidt het gezegde. Maar er komen wel heel veel veranderingen op de apotheker af. Een nieuw project wordt al geïntroduceerd als het vorige nog niet is afgerond. Bovendien wordt het steeds belangrijker het kostenaspect in de gaten te houden.


Het is niet altijd makkelijk opgelegde veranderingen in het apotheekteam te introduceren. En de introductie van een door uzelf gewenste verandering vergt een andere aanpak. Tijdens de workshop Verandermanagement leert u te anticiperen op de reactie van uw medewerkers. U leert wat de beste timing is en hoe u kunt omgaan met weerstanden en dwarsliggers. Ook het vergroten van de veranderbereidheid van uw medewerkers komt aan de orde.


Deze workshop behandelt de twee beste strategieën in het geval u op een succesvolle wijze meer structurele veranderingen wilt invoeren. Via interactieve informatieoverdracht en korte oefeningen met de mogelijkheid om eigen casuïstiek in te brengen wordt inzicht verkregen hoe veranderingen te initiëren en te begeleiden.


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met mr. Theo Bollerman en Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.


Programma

Het programma duurt 8 uur en bevat de onderdelen:

  • Inventarisatie van vraagstukken
  • Wetmatigheden: Mayer, Oplegging versus eigen keuze
  • Psychologische verklaringen o.a. verlieservaring en rouwproces
  • Oefening: "De nieuwe functie"
  • Timing en betrokkenheid
  • Overtuigingskracht ook bij extern opgelegde veranderingen
  • Kloofmeting en probleemoplossingen met het team
  • Casuïstiek


Het programma kan verdeeld worden over 2 dagdelen.

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

Incompany
3
De apotheker heeft zijn apotheekteam en medezorgverleners nodig voor een optimale farmaceutische patiëntenzorg. De toenemende rol van de apotheker als zorgverlener stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden van het apotheekteam om deze zorg op goede en efficiënte wijze aan de individuele patiënt te kunnen bieden.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Samenwerken in het apotheekteam is bedoeld om de samenwerking binnen het apotheekteam te verbeteren. De nascholing gaat in op de persoonskernmerken en normen en waarden van de apotheekmedewerkers. Het team leert hoe zij tot een duidelijke taakverdeling kunnen komen. Aan het eind van de nascholingen maakt het team afspraken over het geven van feedback, kritiek en complimenten en worden kleine samenwerkingsproblemen besproken.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De apotheker heeft zijn apotheekteam en medezorgverleners nodig voor een optimale farmaceutische patiëntenzorg. De toenemende rol van de apotheker als zorgverlener stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden van het apotheekteam om deze zorg op goede en efficiënte wijze aan de individuele patiënt te kunnen bieden.
Op aanvraag

KennisConnect

Incompany
5
Veel patiënten en apotheekbezoekers zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Een plek waar ze eigenlijk zo snel mogelijk weer weg willen. Zonde en een gemiste kans, want de apotheek biedt zoveel meer! Maar hoe maak je patiënten duidelijk welke dienstverlening de apotheek écht biedt?
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
10
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3.5
Anemie en vitamine deficiënties zijn veelvoorkomende aandoeningen bij oudere patiënten die ons regelmatig voor klinische dilemma’s plaatsen. In deze cursus wordt dieper ingegaan op de oorzaken, gevolgen, diagnostiek en behandeling van de verschillende typen anemie. Daarnaast is aandacht voor klachten en risico’s, oorzaken, diagnostiek en behandeling van een tekort aan vitamine B1 en B6 én de laatste stand van zaken voor wat betreft de behandeladviezen over suppletie van vitamine D en calcium. Aan de hand van casuïstiek leert u door klinisch farmaceutisch te redeneren een afgewogen behandeladvies te formuleren passend bij de situatie van de patiënt.
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
In deze cursus gaan we in op de rol die jij bij cliënten met darmproblemen, chronische darmontstekingen en darmkanker in de apotheek kunt spelen.
€ 195

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Ziekte en medicijngebruik zijn heel persoonlijk. Daarom is het belangrijk dat je in de apotheek zorgvuldig omgaat met privacy.
€ 120

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
2.5
Uitgiftegesprekken voer je iedere dag. Soms verloopt zo’n gesprek geheel naar wens, soms minder. Hoe kun je je uitgiftegesprek zo voeren dat de cliënt zich begrepen voelt, jullie samen de zorgvraag hebben achterhaald en hij zijn geneesmiddelen op een juiste manier gebruikt?
€ 195

SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy

Incompany
7.5
Een Farmabuddy is een vaste contactpersoon in de apotheek voor patiënten, mantelzorgers en andere zorgverleners. Zij brengt de persoonlijke situatie van een patiënt in kaart, is laagdrempelig bereikbaar, houdt vinger aan de pols en signaleert proactief eventuele problemen. Zo wordt de Farmabuddy een vertrouwd gezicht voor de persoon met dementie.
€ 350