Gespreksvoering in de apotheek

apotheekapotheekzorgapotheekteamApothekersconsultvoering
Veel patiënten en apotheekbezoekers zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Een plek waar ze eigenlijk zo snel mogelijk weer weg willen. Zonde en een gemiste kans, want de apotheek biedt zoveel meer! Maar hoe maak je patiënten duidelijk welke dienstverlening de apotheek écht biedt?
Op aanvraag
5 Punten
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
5 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
5 Punten
OA
Apothekersassistent
5 Punten
KABIZ
Contactlens specialist
5 Punten
KABIZ
Doktersassistent
5 Punten
KABIZ

Competenties

Samenwerken20 %
Kennis en wetenschap40 %
Communicatie40 %

Doelen

Na de training weet je:

Uit welke 4 stappen de KNMP-richtlijn Consultvoering bestaat
Wat het doel is van deze 4 stappen
Wat de basisprincipes van communicatie zijn
Hoe het NLP-communicatiemodel werkt
Omschrijving

Wat ga je leren tijdens de training gespreksvoering?

Door nóg meer in gesprek te gaan en aan te sluiten bij de behoeften van de persoon die tegenover je staat aan de balie, laat je patiënten zien waarvoor zij terecht kunnen bij de apotheek. Tijdens de training gespreksvoering gaan we aan de slag aan de hand van de 

richtlijn Consultvoering van de KNMP. De richtlijn Consultvoering helpt je bij het voeren van een gestructureerd gesprek. Door het toepassen van deze methode betrek je actief de patiënt bij het gesprek en ontstaat een dialoog. Zo vind je een betere aansluiting bij de behoefte/vraag van de ander. De patiënt voelt zich gehoord wat bijdraagt aan de vertrouwensband tussen jou en de persoon in kwestie.


Opzet van de training

We vinden het belangrijk dat de theorie direct toepasbaar is in de praktijk. Daarom is de training opgedeeld in een theoriegedeelte en praktijkgedeelte. Het theoriegedeelte omvat korte en informatieve filmpjes in onze online leeromgeving. In het interactieve praktijkgedeelte oefenen we met casuïstiek en gesprekstechnieken. Dit gebeurt fysiek in de apotheek.

KennisConnect

De apothekers van KennisConnect ontwikkelen trainingen, e-learnings en audits voor professionals in de zorg. Ons aanbod is geschikt voor de hele zorgketen: van individuele zorgverlener tot (kleinschalige) zorginstellingen en ziekenhuizen. Al onze trainingen hebben een praktisch, informatief en uitdagend karakter. Wij geloven er namelijk in dat zorgprofessionals pas écht in beweging komen als ze zelf nut & noodzaak van (medicatie)processen inzien. Dit is noodzakelijk voor het borgen van de kwaliteit in zorgprocessen. Hoe we dit doen? Door de theorie samen te laten komen met praktijkvoorbeelden. Van die stoel af en aan de slag; de kracht ligt immers in het doen! De kracht ligt bij de zorgprofessional.
info@kennisconnect.nl
8, Achter de Molen, Dalfsen, 7722LS

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

Incompany
3
De apotheker heeft zijn apotheekteam en medezorgverleners nodig voor een optimale farmaceutische patiëntenzorg. De toenemende rol van de apotheker als zorgverlener stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden van het apotheekteam om deze zorg op goede en efficiënte wijze aan de individuele patiënt te kunnen bieden.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Samenwerken in het apotheekteam is bedoeld om de samenwerking binnen het apotheekteam te verbeteren. De nascholing gaat in op de persoonskernmerken en normen en waarden van de apotheekmedewerkers. Het team leert hoe zij tot een duidelijke taakverdeling kunnen komen. Aan het eind van de nascholingen maakt het team afspraken over het geven van feedback, kritiek en complimenten en worden kleine samenwerkingsproblemen besproken.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
In de praktijk blijkt het voor veel apothekers lastig te zijn om farmacogenetica toe te passen. Daarom bieden wij de verdiepingscursus Farmacogenetica in de praktijk aan. Na een korte opfrissing van de lesstof van de basiscursus gaat u met behulp van casuïstiek dieper in op de toepasbaarheid van farmacogenetica in de dagelijkse praktijk. U leert waar u op het internet reactievergelijkingen kunt vinden, hoe u een gericht advies kunt opstellen en op welke manier u dit advies het best kunt communiceren naar de aanvrager.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Farmacotherapie na bariatrische chirurgie gaat in op de effecten die een bariatische ingreep heeft op de farmacokinetiek en farmacodynamiek van geneesmiddelen. De cursus behandelt de middelen die gecontra-indiceerd zijn na bariatrische chirurgie. Ook de geneesmiddelen en supplementen die de patiënt juist wel moet gebruiken komen aan bod. U leert ook voor welke middelen therapeutic drug monitoring noodzakelijk is. Na het volgen van deze cursus bent u in staat het geneesmiddelengebruik van patiënten met een bariatrische ingreep te optimaliseren.
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
In deze cursus gaan we in op de rol die jij bij cliënten met darmproblemen, chronische darmontstekingen en darmkanker in de apotheek kunt spelen.
€ 195

KennisConnect

Incompany
5
Apothekersassistenten zijn hét gezicht van de apotheek. Ze staan pa7ënten te woord en zijn vaak het aanspreekpunt van zorginstellingen, huisartsprak7jken en prak7jkondersteuners. Heb jij het gevoel dat jouw assistenten meer zichtbaar mogen zijn? Dat ze meer mogen doorvragen om bijwerkingen en medica7e-gerelateerde problemen in beeld te krijgen? En dat ze zich meer bewust mogen zijn van hun signalerende func7e en dus niet zijn aangenomen om enkel ‘doosjes te schuiven’?
€ 1495

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

E-learning
3
In deze e-learning staat jouw werk als bezorger centraal. Wat kom je tegen in je werk en hoe ga je daar zo goed mogelijk mee om?
€ 25

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
2.5
Uitgiftegesprekken voer je iedere dag. Soms verloopt zo’n gesprek geheel naar wens, soms minder. Hoe kun je je uitgiftegesprek zo voeren dat de cliënt zich begrepen voelt, jullie samen de zorgvraag hebben achterhaald en hij zijn geneesmiddelen op een juiste manier gebruikt?
€ 195

SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy

Incompany
7.5
Een Farmabuddy is een vaste contactpersoon in de apotheek voor patiënten, mantelzorgers en andere zorgverleners. Zij brengt de persoonlijke situatie van een patiënt in kaart, is laagdrempelig bereikbaar, houdt vinger aan de pols en signaleert proactief eventuele problemen. Zo wordt de Farmabuddy een vertrouwd gezicht voor de persoon met dementie.
€ 350