Teamtraining: Patiëntbegeleiding in de apotheek, een praktische training voor het apotheekteam

apotheekteamapotheekApothekersapothekerpatiëntbegeleiding
De apotheker heeft zijn apotheekteam en medezorgverleners nodig voor een optimale farmaceutische patiëntenzorg. De toenemende rol van de apotheker als zorgverlener stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden van het apotheekteam om deze zorg op goede en efficiënte wijze aan de individuele patiënt te kunnen bieden.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA

Competenties

Samenwerken20 %
Communicatie80 %

Doelen

U bent in staat om enkele theoretische kaders te begrijpen waarmee patiënten beter kunnen worden geholpen bij het therapietrouw zijn en blijven.
U heeft meer inzichten en vaardigheden rondom het zo effectief mogelijk geven van informatie en advies.
U heeft meer inzicht in eigen sterke en minder sterke kanten ten aanzien van het omgaan met de iets lastigere patiënt (in communicatieve zin).
U heeft meer vaardigheden om verantwoordelijkheden t.a.v. de farmacotherapeutische begeleiding van (groepen van) kwetsbare patiënten effectief vorm te geven.
Omschrijving

Patiëntbegeleiding in de apotheek: een praktische training voor het apotheekteam, is een nascholing die apothekers en assistenten helpt om op de eigen werkplek en met het eigen team samen sterker te staan in de dienstverlening aan de patiënten uit het verzorgingsgebied van de apotheek. Deze training van PAOFarmacie is ontwikkeld in samenwerking met de stichting Centre for Motivation and Change en helpt uw apotheekteam om de rol als zorgverlener optimaal in te vullen.


Opzet van de nascholing

De nascholing bestaat uit twee bijeenkomsten. In de eerste bijeenkomst wordt kort ingegaan op de theoretische achtergronden, waarna gedurende de rest van de bijeenkomst de nadruk ligt op praktijksimulaties en ‘al doende leren’. De tweede bijeenkomst is een vervolg op de eerste bijeenkomst en hier is een (kleine) praktijkopdracht aan verbonden. Op basis van de casuïstiek uit deze praktijkopdracht wordt gewerkt aan verdere verdieping, inzichten en vaardigheden. Om praktijksituaties goed te simuleren worden trainingsacteurs ingezet. Indien gewenst is het mogelijk alleen de eerste bijeenkomst te volgen.

In plaats van leren op basis van theorie en concepten, staat deze nascholing in het teken van praktische, direct toepasbare handvatten. Beide nascholingen kunnen in de avond worden georganiseerd en gevolgd worden in de eigen apotheek. Iedere nascholing duurt 3 uur.


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Rik Bes, Centre for Motivation and Change (CMC).


Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw apothekersgroep? Vraag informatie aan.


Programma

Het programma per bijeenkomst duurt 3,5 uur en bestaat uit de onderdelen:

Bijeenkomst 1: Motiveren kun je leren, de basis

Introductie

Inleiding Motiverende gesprekken in de apotheek

Introductie simulatieoefeningen 

Voortzetting simulatieoefeningen

Nabespreking simulaties en koppeling met theorie


Bijeenkomst 2: Successen en uitdagingen 

Bespreking ervaringen & leerwensen

Oefeningen op basis van ervaringen en wensen

Voortzetting oefeningen op basis van ervaringen en wensen

Nabespreking simulaties en koppeling met theorie

Afronding, evaluatie en plan voor de toekomst

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

Incompany
3
De apotheker heeft zijn apotheekteam en medezorgverleners nodig voor een optimale farmaceutische patiëntenzorg. De toenemende rol van de apotheker als zorgverlener stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden van het apotheekteam om deze zorg op goede en efficiënte wijze aan de individuele patiënt te kunnen bieden.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
10
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Samenwerken in het apotheekteam is bedoeld om de samenwerking binnen het apotheekteam te verbeteren. De nascholing gaat in op de persoonskernmerken en normen en waarden van de apotheekmedewerkers. Het team leert hoe zij tot een duidelijke taakverdeling kunnen komen. Aan het eind van de nascholingen maakt het team afspraken over het geven van feedback, kritiek en complimenten en worden kleine samenwerkingsproblemen besproken.
Op aanvraag

KennisConnect

Incompany
5
Veel patiënten en apotheekbezoekers zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Een plek waar ze eigenlijk zo snel mogelijk weer weg willen. Zonde en een gemiste kans, want de apotheek biedt zoveel meer! Maar hoe maak je patiënten duidelijk welke dienstverlening de apotheek écht biedt?
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3.5
Anemie en vitamine deficiënties zijn veelvoorkomende aandoeningen bij oudere patiënten die ons regelmatig voor klinische dilemma’s plaatsen. In deze cursus wordt dieper ingegaan op de oorzaken, gevolgen, diagnostiek en behandeling van de verschillende typen anemie. Daarnaast is aandacht voor klachten en risico’s, oorzaken, diagnostiek en behandeling van een tekort aan vitamine B1 en B6 én de laatste stand van zaken voor wat betreft de behandeladviezen over suppletie van vitamine D en calcium. Aan de hand van casuïstiek leert u door klinisch farmaceutisch te redeneren een afgewogen behandeladvies te formuleren passend bij de situatie van de patiënt.
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
In deze cursus gaan we in op de rol die jij bij cliënten met darmproblemen, chronische darmontstekingen en darmkanker in de apotheek kunt spelen.
€ 195

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Ziekte en medicijngebruik zijn heel persoonlijk. Daarom is het belangrijk dat je in de apotheek zorgvuldig omgaat met privacy.
€ 120

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
2.5
Uitgiftegesprekken voer je iedere dag. Soms verloopt zo’n gesprek geheel naar wens, soms minder. Hoe kun je je uitgiftegesprek zo voeren dat de cliënt zich begrepen voelt, jullie samen de zorgvraag hebben achterhaald en hij zijn geneesmiddelen op een juiste manier gebruikt?
€ 195

SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy

Incompany
7.5
Een Farmabuddy is een vaste contactpersoon in de apotheek voor patiënten, mantelzorgers en andere zorgverleners. Zij brengt de persoonlijke situatie van een patiënt in kaart, is laagdrempelig bereikbaar, houdt vinger aan de pols en signaleert proactief eventuele problemen. Zo wordt de Farmabuddy een vertrouwd gezicht voor de persoon met dementie.
€ 350