Teamtraining: Samenwerken in het apotheekteam

samenwerkensamenwerkingapotheekteamapotheekApothekers
De nascholing Samenwerken in het apotheekteam is bedoeld om de samenwerking binnen het apotheekteam te verbeteren. De nascholing gaat in op de persoonskernmerken en normen en waarden van de apotheekmedewerkers. Het team leert hoe zij tot een duidelijke taakverdeling kunnen komen. Aan het eind van de nascholingen maakt het team afspraken over het geven van feedback, kritiek en complimenten en worden kleine samenwerkingsproblemen besproken.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
3 Punten
OA, ZA
Apotheker - Openbare Farmacie
3 Punten
OA
Apotheker - Ziekenhuisapotheker
3 Punten
ZA

Competenties

Samenwerken40 %
Communicatie60 %

Doelen

U heeft inzicht in wat nodig is om samen te werken.
U ziet het belang in van een positieve communicatie en attitude.
U bent zich bewust van de eigen rol in het team.
U hebt afspraken gemaakt over het geven van feedback, kritiek en complimenten.
U kunt kleine samenwerkingsproblemen in het team bespreken.
Omschrijving

Een apotheekteam dat goed samenwerkt, is de basis voor het leveren van goede farmaceutische zorg. Een goede sfeer en elkaar kunnen aanspreken op fouten of het niet nakomen van afspraken dragen bij aan nauwkeurig werken. Toch wordt er in de praktijk weinig structurele aandacht besteed aan samenwerking binnen het team. Welke persoonskenmerken zijn er in het team, welke normen en waarden hebben de medewerkers? Hoe ga je om met irritaties. Op welke wijze worden de taken verdeeld? Geven de apotheekmedewerkers elkaar kritiek, feedback en complimenten? Hoe bespreek je kleine samenwerkingsproblemen? In de workshop Samenwerking in het apotheekteam komen al deze aspecten aan de orde. Daardoor krijgen de apotheekmedewerkers het inzicht dat ze allen verantwoordelijk zijn voor het samenwerken en dat iedereen daarbij zijn eigen rol heeft.


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr. JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.


Programma

Het programma duurt 3 uur en bevat de onderdelen:

  • Inleiding en toelichting programma
  • Snelle inventarisatie vraagpunten en verwachtingen
  • Kernpunten van Samenwerken
  • Teamrollen
  • Communicatie, de basis
  • Normen en waarden, managen van verwachtingen
  • Omgaan met irritaties, feedback, kritiek en complimenten 
  • Bespreken van kleine samenwerkingsproblemen
  • Samenvatting leerpunten en evaluatie


Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw apothekersgroep? Vraag informatie aan.

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

Incompany
6
De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn geeft u inzicht in de doelen en belangen van diverse overleggroepen en de voorwaarden om tot een goede samenwerking te komen. U leert hoe u de relatie met andere zorgverleners kunt bevorderen en hoe u met hen werkbare afspraken kunt maken. Praktijkvoorbeelden laten u zien hoe andere apotheken de samenwerking met 1e en 2e lijn hebben ingevuld.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De apotheker heeft zijn apotheekteam en medezorgverleners nodig voor een optimale farmaceutische patiëntenzorg. De toenemende rol van de apotheker als zorgverlener stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden van het apotheekteam om deze zorg op goede en efficiënte wijze aan de individuele patiënt te kunnen bieden.
Op aanvraag

KennisConnect

Incompany
5
Veel patiënten en apotheekbezoekers zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Een plek waar ze eigenlijk zo snel mogelijk weer weg willen. Zonde en een gemiste kans, want de apotheek biedt zoveel meer! Maar hoe maak je patiënten duidelijk welke dienstverlening de apotheek écht biedt?
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Farmacotherapie na bariatrische chirurgie gaat in op de effecten die een bariatische ingreep heeft op de farmacokinetiek en farmacodynamiek van geneesmiddelen. De cursus behandelt de middelen die gecontra-indiceerd zijn na bariatrische chirurgie. Ook de geneesmiddelen en supplementen die de patiënt juist wel moet gebruiken komen aan bod. U leert ook voor welke middelen therapeutic drug monitoring noodzakelijk is. Na het volgen van deze cursus bent u in staat het geneesmiddelengebruik van patiënten met een bariatrische ingreep te optimaliseren.
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
In deze cursus gaan we in op de rol die jij bij cliënten met darmproblemen, chronische darmontstekingen en darmkanker in de apotheek kunt spelen.
€ 195

PAOFarmacie

Incompany
3.5
Anemie en vitamine deficiënties zijn veelvoorkomende aandoeningen bij oudere patiënten die ons regelmatig voor klinische dilemma’s plaatsen. In deze cursus wordt dieper ingegaan op de oorzaken, gevolgen, diagnostiek en behandeling van de verschillende typen anemie. Daarnaast is aandacht voor klachten en risico’s, oorzaken, diagnostiek en behandeling van een tekort aan vitamine B1 en B6 én de laatste stand van zaken voor wat betreft de behandeladviezen over suppletie van vitamine D en calcium. Aan de hand van casuïstiek leert u door klinisch farmaceutisch te redeneren een afgewogen behandeladvies te formuleren passend bij de situatie van de patiënt.
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Ziekte en medicijngebruik zijn heel persoonlijk. Daarom is het belangrijk dat je in de apotheek zorgvuldig omgaat met privacy.
€ 120

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
2.5
Uitgiftegesprekken voer je iedere dag. Soms verloopt zo’n gesprek geheel naar wens, soms minder. Hoe kun je je uitgiftegesprek zo voeren dat de cliënt zich begrepen voelt, jullie samen de zorgvraag hebben achterhaald en hij zijn geneesmiddelen op een juiste manier gebruikt?
€ 195

SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy

Incompany
7.5
Een Farmabuddy is een vaste contactpersoon in de apotheek voor patiënten, mantelzorgers en andere zorgverleners. Zij brengt de persoonlijke situatie van een patiënt in kaart, is laagdrempelig bereikbaar, houdt vinger aan de pols en signaleert proactief eventuele problemen. Zo wordt de Farmabuddy een vertrouwd gezicht voor de persoon met dementie.
€ 350