Toetsingsonderwijs voor apothekers: verbeter uw professionele communicatie

toetsingApothekersapothekerapotheekcommunicatiecommunicerenprofessionele communicatie
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
Accreditatie in aanvraag
10 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditatie in aanvraag
10 Punten
OA

Competenties

Samenwerken40 %
Communicatie40 %
Professionaliteit en kwaliteit20 %
Omschrijving

Het apothekersvak is een dynamisch beroep. De communicatie met patiënten wordt meer divers van aard. Tekorten aan geneesmiddelen, (bij-)betalingen en het preferentiebeleid zorgen voor spanningen met patiënten aan de balie. Relaties met andere zorgprofessionals worden steeds belangrijker. Het aansturen en coachen van het apotheekteam vraagt continu zorg en aandacht.


Intervisie is een van de mogelijkheden om uw persoonlijke professionaliteit te ontwikkelen. Dit toetsingsonderwijs richt zich op de evaluatie van de competenties samenwerken, communicatie en professionaliteit. Daarnaast gelden alle toegekende uren als toetsing.


Zelfreflectie op het functioneren en feedback van collega’s en experts staan tijdens de nascholing centraal. 


Door deelname aan deze nascholing voldoet u aan de eis van 10 toetsingsuren voor de vijfjaarlijkse her-accreditatie tot openbaar apotheker-specialist.


Het programma bestaat uit twee individueel te volgen e-modules van 2 uur en een groepsbijeenkomst op locatie (6 uur).

De onderwerpen van deze nascholing en de theoretische kaders zijn:

  • Stress en burn-out: wat is het en hoe voorkom je het.
  • Klantvriendelijkheid -> Conflicthantering -> Omgaan met agressie.
  • Soorten conflicten en conflictstijlen.
  • Methoden voor gedragsverandering: cognitieve gedragstherapie en motivational interviewing.


E-module 1

De eerste e-module volgt u minimaal één a twee weken voorafgaand aan de groepsbijeenkomst. Deze module heeft als doel het formuleren van uw persoonlijk leer- en ontwikkelplan. U krijgt via drie korte ‘assessment-situaties’ feedback op het huidige eigen functioneren bij consultvoering, conflicthantering en stressmanagement. Hiervoor plant u een afspraak in voor een video-conferentie met een trainingsacteur. U maakt een start met een persoonlijk leer- en ontwikkelplan met de feedback van de trainer.


Groepsbijeenkomst

Deze dag staat in het teken van ‘Samen doen, samen leren’. Tijdens de groepsbijeenkomst oefent u, onder begeleiding van een trainer en een trainingsacteur, het verfijnen van uw communicatieve vaardigheden. Hierbij gaat het over klantvriendelijkheid, conflicthantering en beheersing van agressie. Ook komen methoden ter ondersteuning van gedragsverandering aan de orde.

Naast de theoretische kaders en oefeningen met een trainingsacteur, krijgt u in kleine groepjes intercollegiale feedback en krijgt u feedback van de trainer op de in de e-module gemaakte video-assessments. U werkt verder aan uw persoonlijke leerplan, waarmee u gestart ben in de e-module 1. 


E-module 2

De tweede e-module vormt de afsluiting van dit toetsingsonderwijs. U krijgt de e-module direct na de workshop en moet deze binnen vier weken na afloop van de groepsbijeenkomst afronden.

In deze module staat toetsing centraal, zowel van de kennis van de theoretische achtergrond van de verschillende communicatieve vaardigheden, als van de mate waarin u deze concepten in praktijk weet te brengen. Dit wordt getoetst middels een aantal video responsoefeningen. Tot slot stelt u een definitief leer- en ontwikkelplan voor de komende vijf jaar vast


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkelt in samenwerking Rik Bes, trainer van het Centre for Motivation and Change.


Opmerking: voor het volgen van deze cursus is een laptop of desktop PC met de browser Chrome of Firefox een vereiste.

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

Incompany
3.5
De nascholing Communicatie bij vaccinatie gaat in op verschillende technieken om informatie in te winnen bij de patiënt over zijn zorgen over vaccinaties. U leert hoe u de patiënt op zijn eigen niveau kunt voorlichten over de voordelen van vaccineren. Vervolgens komen methoden aan bod om samen met de patiënt een weloverwogen keuze te maken over het vaccineren.
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
2.5
Uitgiftegesprekken voer je iedere dag. Soms verloopt zo’n gesprek geheel naar wens, soms minder. Hoe kun je je uitgiftegesprek zo voeren dat de cliënt zich begrepen voelt, jullie samen de zorgvraag hebben achterhaald en hij zijn geneesmiddelen op een juiste manier gebruikt?
€ 195

PAOFarmacie

Incompany
3
De apotheker heeft zijn apotheekteam en medezorgverleners nodig voor een optimale farmaceutische patiëntenzorg. De toenemende rol van de apotheker als zorgverlener stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden van het apotheekteam om deze zorg op goede en efficiënte wijze aan de individuele patiënt te kunnen bieden.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De apotheker heeft zijn apotheekteam en medezorgverleners nodig voor een optimale farmaceutische patiëntenzorg. De toenemende rol van de apotheker als zorgverlener stelt hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden van het apotheekteam om deze zorg op goede en efficiënte wijze aan de individuele patiënt te kunnen bieden.
Op aanvraag
29 Sep
Sep
00:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Arena Amsterdam
13-20.5
Leer in de cursus Motiverende Gespreksvoering hoe je vanuit een respectvolle en empathische houding cliënten uitnodigt tot zelfonderzoek en het vergroten van hun intrinsieke motivatie. Ontdek hoe je ambivalentie verkleint, zelfvertrouwen versterkt en omgaat met weerstand. Pas de principes toe in je dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld bij complexe echtscheidingen en conflicten.
€ 420
13 Nov
Nov
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Amersfoort
18-36
Effectief communiceren met cliënten
Wil je goed en duidelijk kunnen communiceren met je cliënt? In deze cursus leer je aan de hand van NLP-technieken de effectiviteit van je communicatie te verbeteren. NLP (neurolinguïstisch programmeren) is gebaseerd op het principe dat bepaalde overtuigingen en denkpatronen tot de meest optimale communicatie leiden. Tijdens de cursus leer je praktische methoden en technieken om tot een betere communicatie met je cliënten te komen. De theorie wordt gekoppeld aan herkenbare casuïstiek vanuit de paramedische zorg en je eigen ervaringen. Na de cursus kun je NLP direct inzetten in je eigen praktijk.
€ 1195
08 Oct
Oct
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Communiceer met impact, prettig en effectief met collega’s en zorgvragers.
In deze eendaagse training komen alle basics voorbij. Fris uw communicatieve vaardigheden op en krijg grip op technieken en methodes die voor u van belang zijn. Leer hoe u beter communiceert met collega's en zorgvragers. De training is praktisch, to-the-point en dynamisch.
€ 845

Dockwerk

Incompany
6
Deze inspirerende en interactieve workshop zoomt in op de verschillende manieren van communicatie en verschillen tussen mensen. Wat is er nodig voor een goede samenwerking, wat gebeurt er vaak waardoor het lastiger is en hoe houd je het langdurig goed samen?
€ 255 - 295