Positieve psychologie in de praktijk

Geen klachten maar krachten
positieve psychologiePOH-GGZ
Positieve psychologie heeft de laatste 20 jaar enorm aan terrein gewonnen. Waar traditionele psychologie zich vooral bezighoudt met tekortkomingen en het verminderen van pathologie, richt positieve psychologie zich juist op het versterken van positieve eigenschappen van mensen, zoals hun kwaliteiten en vaardigheden. Er wordt echter niet exclusief naar het positieve gekeken. Juist de erkenning van het negatieve én het positieve resulteert in een completer beeld van het menselijk functioneren.
545
12-31 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 545

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
31 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
31 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
31 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
31 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
31 Punten
Registerpl

Sprekers

Pascal Rijnart

Docent
Pascal Rijnart (1974) is GZ-psycholoog, Registerpsycholoog NIP en Arbeids- en Organisatiepsycholoog/Master in Management Consultancy. Hij heeft meer dan 15 jaar ervaring in psychologie werkzaamheden in diverse werkomgevingen, zoals GGZ volwassenen intramuraal, FACT, poliklinisch, in de kind & jeugdzorg en het sociaal domein. Hierbij heeft hij al sinds 1998 bij de start van zijn consultancy-carrière in het bedrijfsleven een passie voor Positieve Psychologie. Hij draagt zorg voor het (terug) verbinden van mensen met de natuur en het integreren van op kracht gerichte positieve gezondheid in traumabehandelingen.

Sven-Eric Roovers

Docent
Sven-Eric Roovers (1969) is GZ-psycholoog en Psychotherapeut (niet praktiserend). Hij heeft meer als 25 jaar klinische ervaring als hoofdbehandelaar binnen diverse (tweedelijns) GGZ-instellingen. Hij heeft zich gespecialiseerd in de positieve psychologie en in krachtgerichte psychotherapievormen. Momenteel werkt hij als zelfstandig trainer, coach en docent. In de afgelopen jaren heeft hij veel voor verschillende zorg- en welzijnsorganisaties gewerkt.

Doelen

Je leert een rijk scala aan verdiepende evidence-based interventies en technieken flexibel in te zetten binnen je eigen vakgebied.
Je doet inzicht op over de psychologische theorieën en processen die aan deze interventies en technieken ten grondslag liggen.
Omschrijving

Positieve psychologie richt zich op het versterken van positieve eigenschappen van mensen zonder de negatieve kanten van het leven te ontkennen, zoals pijnlijke emoties, falen en andere problemen. In deze cursus maak je je deze manier van werken eigen. Je oefent met bewezen effectieve interventies en technieken en verdiept je in de theorieën en processen die daarvoor de basis vormen. Door zowel het positieve als het negatieve te erkennen, benader je de mens in het geheel van zijn functioneren.


Deze verdiepende nascholingscursus is opgebouwd uit vier pijlers:

  1. Positief-Psychologische kijk op duurzaam welbevinden: Het PERMA-model of Well-being
  2. Positief-Psychologische kijk op persoonlijkheidsstoornissen: Over- and under-use of Character Strengths
  3. Positief-Psychologische kijk op hechtingsstoornissen: Secure Base (Personal) Leadership
  4. Positief-Psychologische kijk op Trauma: Post-Traumatische Groei

Op de eerste dag staan de vijf elementen van de gezaghebbende Well-Being Theory van prof. M. Seligman staan centraal: Positive Emotions, Positive Relationships, Engagement (Flow), Accomplishment & Meaning (Het PERMA-model). En ook de Broaden-and-Build Theory of Positive Emotions van prof. B. Fredrickson en de Flow-Theory van prof M. Csíkszentmihályi komt uitgebreid aan bod, zowel wat betreft theorie en effectonderzoek als wat betreft verdiepende evidence-based positief-psychologische interventies. Tevens wordt op deze dag uitgebreid ingegaan op hoe over- en under-use van Character Strengths gezien kan worden als een meer positieve benadering van persoonlijkheidsproblematiek.


Op de tweede dag is er vervolgens uitgebreid aandacht voor Secure Base Personal Leadership als een positieve psychologische manier voor het omgaan met cliënten met hechtingsproblematiek, en voor evidence-based interventies op het gebied van Post Traumatische Groei als een positief psychologische manier voor het omgaan met cliënten met trauma (waarbij ook aandacht is voor evidence-based interventies die voortkomen uit de Polyvagaaltheorie).

PAO Psychologie

info@pao.nl
0854879310
41, Keurenplein, A163, Amsterdam, 1069CD

Gerelateerde cursussen

Landelijke Huisartsen Vereniging

Incompany
3
De functie van POH-GGZ in de huisartsenpraktijk is nog volop in ontwikkeling. Hoe zorgt u als huisarts voor een goede positionering van uw praktijkondersteuner GGZ? Op welke (juridische) aspecten van de samenwerking moet u letten? In deze cursus staan we ook stil bij het belang van afspraken over bevoegdheden en een heldere rol/taakverdeling in uw praktijk. U krijgt praktische tips om de samenwerking tussen POH-GGZ en huisarts(en) te verbeteren en de risico’s op klachten te verkleinen.
€ 300

AccreDidact BV

E-learning
3
Het zorglandschap is in beweging. De indeling in eerste-, tweede- en derdelijnszorg groeit naar een toenemende samenwerking tussen huisartspraktijken en specialistische centra. De zorg wordt bij voorkeur dicht bij huis georganiseerd. Ook de geestelijke gezondheidszorg verandert. Met de komst van de POH-GGZ in de huisartsenpraktijk is de zorg voor mensen met psychische klachten laagdrempeliger geworden en kan een aanzienlijk deel van de zorg binnen de huisartspraktijk aangeboden worden.
€ 53.35

AccreDidact BV

E-learning
3
In deze nascholing gebruiken we de term ‘samen beslissen’ om het proces aan te geven waarin patiënt en zorgverlener samenwerken om een besluit te nemen dat het best past bij de patiënt en diens wensen, voorkeuren en leefwereld. We kiezen voor de term ‘samen beslissen’ omdat de Patiëntenfederatie Nederland ook de voorkeur geeft aan deze term. In de literatuur worden als synoniemen voor ‘samen beslissen’ ook termen gebruikt als ‘gezamenlijke besluitvorming’ en ‘gedeelde besluitvorming’ (shared decision making).
€ 53.35

AccreDidact BV

E-learning
3
De POH-GGZ wordt regelmatig benaderd door mensen die met een ernstig verlies worden geconfronteerd. In veel gevallen zijn goed luisteren, geruststellen en voorlichting geven voldoende in het rouwproces. Bepaalde groepen lopen echter sneller vast in rouw, zoals mensen met psychiatrische kwetsbaarheid. Normale rouw kan in sommige gevallen uitmonden in een persisterende complexe rouwstoornis. De POH-GGZ vervult een belangrijke rol bij het stimuleren van spontaan herstel en bij het detecteren van patiënten die een verhoogde kans lopen op het ontwikkelen van problemen bij verliesverwerking.
€ 53.35

AccreDidact BV

E-learning
3
Psychotische ervaringen komen veel voor. Wanneer psychotische ervaringen toenemen en dusdanig erg worden dat iemand hier niet meer van kan loskomen, kan er sprake zijn van een ernstige psychiatrische aandoening. Het kan dan gaan om psychotische symptomen in het kader van een psychotische stoornis. Deze nascholing richt zich specifiek op de herkenning en behandeling van mensen met een psychotische stoornis of een voorfase daarvan. De nascholing kan echter eveneens van meerwaarde zijn om psychotische ervaringen in het kader van een andere stoornis te herkennen en te behandelen. Voor de POH-GGZ is het van belang kennis te hebben van psychotische ervaringen om deze te kunnen herkennen en onderscheiden, en om zicht te hebben op de focus van de behandeling in de verschillende stadia van psychotische stoornissen.
€ 53.35

AccreDidact BV

E-learning
3
Gelukkig wordt ook binnen de huisartsenzorg meer aandacht besteed aan het werken met kinderen en jeugdigen door de POH-GGZ. Het kan verwarrend zijn als er vanuit zowel de huisartsenpraktijk als de Jeugdwet verwachtingen zijn van jou als POH-GGZ, omdat je kinderen of jeugdigen op je spreekuur ziet. Wat is leidend? De financiering van zorg? Je opleidingsachtergrond en werkervaring? Of valt een en ander te combineren? En kun je op deze wijze als POH-GGZ alle leeftijdsgroepen bedienen binnen de grenzen van je werk in de huisartsenpraktijk?
€ 54.5

AccreDidact BV

E-learning
3
Door wetenschappelijke en technische ontwikkelingen is steeds meer mogelijk op de intensivecare(IC-)afdeling, waardoor een grotere groep patiënten de IC-opname overleeft. Dit is echter niet altijd zonder restschade. Een deel van de voormalig IC-patiënten kampt maanden tot jaren na opname met een variëteit aan klachten die samenhangen met de aandoening waarvoor men is opgenomen (critical illness), de behandeling en het verblijf op de IC. Deze klachten tezamen, die van fysiek, mentale en/of cognitieve aard kunnen zijn, worden het post-intensive care syndroom (PICS) genoemd.
€ 54.5

AccreDidact BV

E-learning
3
Er zijn veel mensen die vinden dat ze niet goed slapen. Als ze met die klacht bij de POH-GGZ komen, moet er goed navraag worden gedaan. Het komt namelijk zeer regelmatig voor dat mensen vinden dat ze niet goed slapen, maar dat er objectief gezien geen slaaptekort bestaat. Berucht zijn slaapklachten van ouderen, die bij goed doorvragen vaak blijken te berusten op frequent wakker worden. En dat is normaal. POH's-GGZ, huisartsen, apothekers en assistenten zijn zich niet steeds goed bewust van de definitie van een slaapstoornis. Ook blijkt lang niet altijd bekend te zijn dat de slaap met het ouder worden verandert. Het slaappatroon bij kinderen wijkt op een aantal punten duidelijk af van dat van volwassenen. In hoeverre zijn die verschillen bij je bekend? Soms wordt er snel naar slaapmiddelen gevraagd in moeilijke perioden, na een paar nachten niet goed slapen, voor jetlag etc. Ze worden ook nogal eens voorgeschreven, terwijl de patiënt in veel gevallen geholpen is met goede voorlichting en slaaphygiënische adviezen. De POH-GGZ kan hierin een belangrijke rol vervullen. Wanneer voorlichting en slaaphygiënische adviezen niet het gewenste resultaat hebben, pas dan zou overwogen mogen worden farmacotherapie in te zetten. Sommige huisartsen handelen nogal eens anders en zijn in veel gevallen gemakkelijker met het voorschrijven van slaapmiddelen dan het aanraden van protocollen.
€ 53.35

AccreDidact BV

E-learning
3
De NHG-Standaard stelt dat er sprake is van somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK) als lichamelijke klachten langer dan enkele weken aanhouden en als er bij adequaat medisch onderzoek geen aandoening is gevonden die de klachten voldoende verklaart. In de somatische specialismen worden SOLK vaak gegroepeerd naar functionele syndromen: clusters van symptomen die vaak samen voorkomen. Binnen deze syndromen worden de zogenoemde grote drie onderscheiden, te weten chronischevermoeidheidssyndroom (CVS), fibromyalgiesyndroom (FMS) en prikkelbaredarmsyndroom (PDS). Deze worden gekenmerkt door de klachtenclusters vermoeidheid, chronische pijn van het bewegingsapparaat en maag-darmklachten.
€ 53.35

Kempenhaeghe

E-learning
4
Chronische slapeloosheid (insomnie) heeft een belangrijke negatieve impact op de kwaliteit van leven en het psychologisch welzijn van patiënten. Onbehandelde insomnie vergroot bovendien de kans op het krijgen van een psychopathologie zoals een angst- of stemmingsstoornis. Lange tijd is gedacht dat slaapproblemen vanzelf verdwijnen als men de psychopathologie zou behandelen. Vaak is dat echter niet het geval omdat de patiënt in een vicieuze cirkel van slecht slapen is beland. Cognitieve gedragstherapie voor insomnie (CGT-i) – kortweg slaaptherapie – is de evidence based eerste keus behandeling voor chronische slapeloosheid (insomnie).
€ 199