Consultatieve psychiatrie in de huisartsenpraktijk

POH-GGZhuisartsenpraktijksamenwerkingConsultatieve psychiatrie
Het zorglandschap is in beweging. De indeling in eerste-, tweede- en derdelijnszorg groeit naar een toenemende samenwerking tussen huisartspraktijken en specialistische centra. De zorg wordt bij voorkeur dicht bij huis georganiseerd. Ook de geestelijke gezondheidszorg verandert. Met de komst van de POH-GGZ in de huisartsenpraktijk is de zorg voor mensen met psychische klachten laagdrempeliger geworden en kan een aanzienlijk deel van de zorg binnen de huisartspraktijk aangeboden worden.
53.35
3 Punten
E-learning

Prijzen

Regulier € 53.35

Beroepen

Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts (POH)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Geestelijke Gezondheidszorg (POH-GGZ)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
3 Punten
NVvPO

Sprekers

Dr. Hiske van Ravesteijn

Auteur
Dr. Hiske van Ravesteijn werkt als consulterend psychiater in drie huisartsenpraktijken in de regio Nijmegen. Daarnaast werkt ze bij het Helen Dowling Instituut, een instituut voor psychologische zorg bij kanker. Ze is gepromoveerd op de effecten van mindfulness-based cognitieve therapie bij patiënten met onverklaarde lichamelijke klachten in de eerste lijn. Naast het werk als psychiater is ze docent en supervisor aan de postdoctorale opleiding voor mindfulnesstrainers van het Radboudumc en gastdocent bij de boeddhistische ambtsopleiding aan de Vrije Universiteit.

Doelen

Na afloop van deze nascholing:

weet je wat psychiatrische consultatie is;
ken je de term Netwerkgeneeskunde;
weet je welke aandachtsgebieden er zijn voor het consult;
heb je zicht op de wijze waarop dit gefinancierd wordt;
kun je inschatten welke werkwijze bij je werkomgeving past;
heb je kennis van enkele consultvragen en -adviezen.
Omschrijving

Samenvatting

Het zorglandschap is in beweging. De indeling in eerste-, tweede- en derdelijnszorg groeit naar een toenemende samenwerking tussen huisartspraktijken en specialistische centra. De zorg wordt bij voorkeur dicht bij huis georganiseerd. Ook de geestelijke gezondheidszorg verandert. Met de komst van de POH-GGZ in de huisartsenpraktijk is de zorg voor mensen met psychische klachten laagdrempeliger geworden en kan een aanzienlijk deel van de zorg binnen de huisartspraktijk aangeboden worden.


Met het sluiten van bedden in de ggz zijn meer patiënten met chronische psychiatrische problematiek aangewezen op zorg in de wijk. De huisarts en POH-GGZ worden regelmatig geconfronteerd met patiënten met complexe psychiatrische problematiek. Deze patiënten gebruiken soms psychofarmaca waar de huisarts weinig of geen ervaring mee heeft. En helaas zijn de wachtlijsten van veel ggz-instellingen erg lang. Patiënten met psychische klachten moeten soms zo lang wachten op specialistische behandeling dat de klachten in de tussentijd verergerd zijn. De schade die dit oplevert voor de patiënt en de omgeving kan groot zijn.


De toegenomen complexiteit, de lange wachtlijsten in de ggz en de behoefte om de zorg dichter bij huis aan te bieden, nodigen uit tot zorgvernieuwing. Dit heeft onder andere geleid tot het ontwikkelen van consultatieve psychiatrie in de huisartsenpraktijk. In enkele regio’s, waaronder Nijmegen, Den Bosch, Leiden, Utrecht en Twente, wordt nu psychiatrische consultatie in de huisartsenpraktijk aangeboden. Op verzoek van de huisarts of POH-GGZ komt een psychiater naar de huisartspraktijk om patiënten te zien.


De consulterende psychiater kijkt met een brede blik, waarbij de patiënt als persoon centraal staat. In het gesprek met de patiënt is er aandacht voor zowel biologische als psychosociale factoren die van invloed kunnen zijn. In overleg met de patiënt worden adviezen opgesteld waarmee de patiënt en de betrokken zorgverleners verder kunnen. De huisarts en POH-GGZ ontvangen dit schriftelijke advies na het consult en ook de patiënt kan er desgewenst een afschrift van krijgen. Doorgaans zijn er meerdere adviezen waarmee de patiënt en de zorgverlener de verdere behandeling kunnen vormgeven. Deze vorm van consultatie is zeer geschikt voor triage. Is er sprake van psychopathologie? Zo ja, wat is de ernst en van welke stoornis betreft het? Daarnaast wordt onderzocht bij welk type behandeling deze persoon gebaat zou kunnen zijn. De consultatie heeft niet als primair doel om uitgebreide diagnostiek te verrichten of specifieke classificaties toe te kennen. Het is een richtinggevend consult. Er wordt een inschatting gemaakt van de ernst van de situatie. Er wordt een beeld gemaakt van de obstakels die er op biologisch, psychologisch en sociaal vlak zijn. Op basis van dat beeld wordt een advies gegeven. Dat kan verder diagnostisch onderzoek zijn, een bepaalde verwijzing, een medicatieadvies, een leefstijladvies of iets anders. De consulent geeft mogelijke richtingen aan.


Een psychiatrisch consult in de eigen huisartsenpraktijk is doorgaans minder beladen en laagdrempeliger dan een verwijzing naar een ziekenhuis of instelling. Doordat de POH-GGZ, de huisarts en de psychiater elkaar kennen, zijn de lijnen kort. Dit vergroot doorgaans het vertrouwen van de patiënt in de behandeling. De psychiater kan door de huisartspraktijk bekostigd worden via de POH-GGZ-gelden. Er is geen eigen bijdrage van de patiënt; de kosten van het consult gaan niet van het eigen risico af. Met behulp van de consultatie kunnen de huisarts en de POH-GGZ meer problematiek zelf behandelen, soms in samenwerking met andere professionals in de eerste lijn, zoals een psycholoog werkzaam in de basis-ggz of een psychosomatisch oefentherapeut. Is een verwijzing naar specialistischer zorg aangewezen, dan geeft de consulent een gericht advies, waardoor de patiënt mogelijk sneller op een passende plek is.

Inhoud

Blok A Consultatieve psychiatrie

A1 Netwerkgeneeskunde en consultatieve psychiatrie

A2 Aandachtsgebieden voor het psychiatrische consult

A3 Consultadviezen

A4 Organisatie van de consultatie

Blok B Casuïstiek

B1 Pijn en slaapproblemen

B2 Pessimisme en polyfarmacie

B3 Anhedonie en angst

B4 Somberheid en schaamte

B5 Overstuur en slaapproblemen

Actie en verantwoording

Nadere bespreking van vragen en casuïstiek

Literatuur

Opdrachtblad ‘Invoering in de praktijk’

Teamoverleg en intervisie

Afsluitende toets

AccreDidact BV

AccreDidact biedt nascholing in de vorm van eLearning met online toets en een papieren naslagwerk. In een online persoonlijk nascholingsdossier houdt u uw vorderingen bij en vindt u een actueel overzicht van behaalde punten. Binnen het voordelige abonnement ontvangt u verspreid over het jaar de boekjes en kunt u online via de besloten website nascholen. Heeft u de toets behaald? Dan worden uw nascholingspunten direct bijgeschreven.
info@accredidact.nl
0306355054
37, De Molen, Houten, 3994DA

Gerelateerde cursussen

Landelijke Huisartsen Vereniging

Incompany
3
Je weet als geen ander dat werken in de gezondheidszorg topprestaties vereist. Die wil je maar al te graag leveren en daarvoor is goede samenwerking binnen je team of organisatie noodzakelijk. Hoe graag jullie dat ook willen, die samenwerking komt soms niet van de grond.
€ 2200
07 Nov
Nov
09:00

De Bode nascholingen

Classroom
NH Hotel Utrecht
5
Hanteer de Bode Methode® zodat lastig gedrag van collega's wordt voorkomen/opgelost en de samenwerking goed blijft
Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last. ​ Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt. Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait. We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict. Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
€ 395
30 Oct
Oct
09:00
Op aanvraag

PAOFarmacie

Classroom
BCN Utrecht
6
De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn gaat in op de samenwerking met artsen, apothekers en andere zorgverleners. De docenten geven aan hoe u deze samenwerking het beste kunt vormgeven en hoe u daarbij optimaal uw invloed uitoefent om op te komen voor de belangen van uw apotheek.
Op aanvraag
08 May
May
09:00
€ 2095

Clinical Leadership (CL Performance)

Physical course - series
Hotel 't Speulderbos
12
Cursus 2 van het Curriculum Clinical Leadership voor psychiaters
De tweede stap in het ontwikkelen van klinisch leiderschap richt zich op sturen en samenwerken vanuit je persoonlijke en professionele kompas. Dit vraagt niet alleen om inzicht in je missie en visie, maar ook in het krachtenveld waarin je opereert. Het ziekenhuis is een werkgemeenschap met een harde kant (Structuur, Systemen, Strategie) en een zachte kant (Shared values, Style, Skills, Staff).
€ 2095
19 Sep
Sep
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Stuur uw maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze aan.
In deze training, die door cursisten met een 8,6 beoordeeld wordt, leert u hoe u de maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze kunt aansturen en managen. De training heeft een praktische en interactieve insteek en biedt volop ruimte voor uw eigen vraagstukken.
€ 845

Dockwerk

Incompany
6
Is het de waarheid, of enkel jouw zienswijze? Kan je een ander overtuigen van jouw mening en is dat een discussie of een goed gesprek? Hoe ga je om met verschillende ideeën, meningen en zienswijzes, met cliënten, jouw collega's en in de keten?
€ 255 - 305
Op aanvraag

BFC Compassionate Care & Mindful Medicine

Incompany
12
"One man can be a crucial ingredient on a team, but one man cannot make a team." ~ Kareem Abdul-Jabbar
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
6
De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn geeft u inzicht in de doelen en belangen van diverse overleggroepen en de voorwaarden om tot een goede samenwerking te komen. U leert hoe u de relatie met andere zorgverleners kunt bevorderen en hoe u met hen werkbare afspraken kunt maken. Praktijkvoorbeelden laten u zien hoe andere apotheken de samenwerking met 1e en 2e lijn hebben ingevuld.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Samenwerken in het apotheekteam is bedoeld om de samenwerking binnen het apotheekteam te verbeteren. De nascholing gaat in op de persoonskernmerken en normen en waarden van de apotheekmedewerkers. Het team leert hoe zij tot een duidelijke taakverdeling kunnen komen. Aan het eind van de nascholingen maakt het team afspraken over het geven van feedback, kritiek en complimenten en worden kleine samenwerkingsproblemen besproken.
Op aanvraag

ZW Opleidingen

Incompany
6
De training is bedoeld voor organisaties die hun medewerkers zich in hun werk krachtiger en effectiever willen laten profileren. Laten zien wat ze kunnen en waar de krachten liggen, maar ook open durven staan voor de eigen ontwikkelpunten en daarmee aan de slag gaan.
€ 1498