Kind en jeugd

kinderenjeugdigenjeugdige patiëntjeugdzorgPOH-GGZPOH-GGZ KINDEREN & JEUGDhuisartsenzorg
Gelukkig wordt ook binnen de huisartsenzorg meer aandacht besteed aan het werken met kinderen en jeugdigen door de POH-GGZ. Het kan verwarrend zijn als er vanuit zowel de huisartsenpraktijk als de Jeugdwet verwachtingen zijn van jou als POH-GGZ, omdat je kinderen of jeugdigen op je spreekuur ziet. Wat is leidend? De financiering van zorg? Je opleidingsachtergrond en werkervaring? Of valt een en ander te combineren? En kun je op deze wijze als POH-GGZ alle leeftijdsgroepen bedienen binnen de grenzen van je werk in de huisartsenpraktijk?
54.5
3 Punten
E-learning

Prijzen

Regulier € 54.5

Beroepen

Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts (POH)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Geestelijke Gezondheidszorg (POH-GGZ)
3 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
3 Punten
NVvPO

Sprekers

Jobke Debats-Koningswoud

Auteur
Jobke Debats-Koningswoud is directeur van J&J Totale Zorg BV, SPV en palliatief verpleegkundige; een zorginstelling die POH’s-GGZ levert aan huisartsenpraktijken in de regio, begeleiding aan huis biedt vanuit Wmo en Wlz en palliatief terminale zorg vanuit de Zvw met een team van (sociaalpsychiatrisch) verpleegkundigen opgeleid en ervaren als POH-GGZ. Sinds 2014 is zij hoofddocent aan de opleiding tot POH-GGZ bij Rino Zuid te Eindhoven.

Doelen

Na afloop van dit nascholingsprogramma:

voel je je bekwamer in het begeleiden en/of verwijzen van kinderen en jeugdigen in de huisartsenpraktijk;
kun je probleemverhelderend en huisartsondersteunend kinderen en jeugdigen begeleiden en/of verwijzen in de huisartsenpraktijk;
weet je hoe je een sociale kaart actueel houdt voor kinderen en jeugdigen in de huisartsenpraktijk(en) waar je als POH-GGZ werkzaam bent;
weet je hoe je adequaat samenwerkt en netwerkt in het sociale domein en het gehele zorglandschap, zodat je passende zorg kunt (laten) bieden aan de kinderen en jeugdigen;
leer je je eigen mogelijkheden, maar ook je grenzen kennen in het werken als POH-GGZ met kinderen en jeugdigen in de huisartsenpraktijk;
ga je aan de slag met het vormgeven van overbruggingszorg aan kinderen en jeugdigen indien er sprake is van wachtlijsten;
kun je het systeem van het kind of de jeugdige betrekken bij jouw zorg als POH-GGZ, of het nu aan- of afwezig is in de spreekkamer;
ben je je bewust van het betrekken van het systeem van het kind of de jeugdige bij jouw begeleiding als POH-GGZ;
ken je de juridische kaders voor het werken met kinderen en jeugdigen binnen de huisartsenzorg;
kun je op een flexibele en professionele wijze overleggen met en informatie geven aan het kind of de jeugdige en hun systeem binnen de gestelde juridische kaders;
ben je bekend met de Kindcheck en de meldcode voor jouw werk als POH-GGZ met kinderen en jeugdigen.
Omschrijving

Gelukkig wordt ook binnen de huisartsenzorg meer aandacht besteed aan het werken met kinderen en jeugdigen door de POH-GGZ. Het kan verwarrend zijn als er vanuit zowel de huisartsenpraktijk als de Jeugdwet verwachtingen zijn van jou als POH-GGZ, omdat je kinderen of jeugdigen op je spreekuur ziet. Wat is leidend? De financiering van zorg? Je opleidingsachtergrond en werkervaring? Of valt een en ander te combineren? En kun je op deze wijze als POH-GGZ alle leeftijdsgroepen bedienen binnen de grenzen van je werk in de huisartsenpraktijk?

Werken met kinderen en jeugdigen in de functie van POH-GGZ binnen de huisartsenpraktijk is werken met een leeftijdsgroep waarvoor in sommige gemeenten de POH-GGZ Jeugd naar voren wordt geschoven met een financiering vanuit de Jeugdwet. De werkwijze is per gemeente verschillend en daarmee heb je als POH-GGZ in de huisartsenpraktijken door het hele land te maken.

De zorg integreren binnen de huisartsenzorg, leeftijdsspecifieke begeleiding geven en de sociale kaart kennen en actueel houden wordt door de POH-GGZ vormgegeven. Dit geldt ook als een patiënt onder de 18 jaar is, ook dan mag deze adequate begeleiding verwachten van de POH-GGZ.

Als POH-GGZ word je opgeleid tot generalist, het huisartsgeneeskundig denken maak je je zoveel mogelijk eigen. Alle leeftijdsgroepen (0-100 jaar) komen langs op je spreekuur. Je werkt in een zorglandschap dat is verdeeld in jeugdzorg, volwassenenzorg en ouderenzorg. De huisarts als poortwachter van de zorg én de enige ‘echte’ generalist krijgt voor zijn/haar patiëntenpopulatie ondersteuning van jou als praktijkondersteuner in de geestelijke gezondheidszorg. Opleiding en werkervaring zijn vóór de start als POH-GGZ in de huisartsenpraktijk zeer divers en dit maakt ook dat de vraag naar na- en bijscholing de complete diversiteit van de patiëntenpopulatie van de huisartsenpraktijken betreft. Het functie- en competentieprofiel van de Landelijke Vereniging POH-GGZ geeft een duidelijk kader voor het invullen van de functie POH-GGZ binnen de huisartsenpraktijk. Ook wordt een breed scala aan competenties genoemd waarin de POH-GGZ zich dient te ontwikkelen en bekwamen.

Probleemverhelderend werken vraagt een andere vaardigheid dan diagnosegestuurd behandelen. Zorgpaden zijn niet geëffend en de POH-GGZ wordt geacht een sociale kaart te kunnen maken, actueel te houden en ook daarbinnen te netwerken en samen te werken met ketenpartners in het brede zorglandschap. Oog houden voor wat binnen huisartsgeneeskundig werken past, waar moet je ‘op je handen gaan zitten’ omdat je deze behandeling eerder wél zelf bood, of naar wie ga je juist verwijzen en hoe geef je overbruggingszorg vorm?

Standaarden, richtlijnen en samenwerkingsafspraken zijn een belangrijke kapstok om geleverde zorg te kunnen toetsen en te evalueren. Dit alles in nauw overleg met de huisarts, die immers eindverantwoordelijk is voor de zorg die de POH-GGZ biedt. Een goede samenwerking en afstemming met de huisarts, adequate rapportage in het huisartseninformatiesysteem (HIS) en zorgvuldig omgaan met je eigen beroepsverantwoordelijkheid (zeker zolang POH-GGZ een functie en nog geen beroep is), zijn hierin van wezenlijk belang. Je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen denken en handelen en dient te borgen dat de begeleiding door de POH-GGZ binnen de huisartsenpraktijk is ingebed in de overlegstructuur met de huisarts. Binnen de huisartsenpraktijk draagt de huisarts de eindverantwoordelijkheid voor alle zorg die geleverd en gedeclareerd wordt vanuit zijn/haar praktijk. Het is daarom van belang goede afspraken te maken met de huisarts over overlegmomenten, wijze van rapportage in het HIS en terugkoppelingen die de huisarts (face to face) wil ontvangen. Deze regeling ontslaat jou als POH-GGZ zeker niet van je eigen verantwoordelijkheid. In het competentieprofiel zijn de verschillende competentiegebieden duidelijk omschreven. Je dient jezelf op deze gebieden bevoegd en bekwaam te weten én je verantwoordelijkheid te nemen voor bij- en nascholing. Zo houd je je kennis en kunde up-to-date en verleen je op verantwoorde wijze zorg binnen de huisartsenpraktijk.

Wanneer je begeleiding biedt aan kinderen en jeugdigen, komen de voorgaande vragen ook op je pad. De jeugdzorg is sinds 2015 veranderd: de financiering ervan loopt via de Jeugdwet. De zoektocht naar een passend zorgaanbod voor kinderen en jeugdigen is een puzzel die om die reden in iedere gemeente anders gelegd moet worden. Dit betekent voor de POH-GGZ contact maken met instanties die een contract hebben met de gemeente(n) waarin de betreffende huisartsenpraktijk gevestigd is. Ook van belang is zorgaanbieders op de sociale kaart zetten die via het persoonsgebonden budget of op andere wijze gefinancierde (en zo mogelijk vergoede) passende zorg bieden aan de kinderen en jeugdigen. Een proces van finetuning, omdat het van belang is de populatie van ‘jouw’ huisartsenpraktijk te leren kennen en op basis van die kennis de sociale kaart te maken met de aanbieders die aansluiten bij ‘jouw’ kinderen en jeugdigen op je spreekuur in de huisartsenpraktijk.

Zodra we kinderen en jeugdigen noemen, komt het belang van systemisch denken en werken naar voren. Dit is een competentie die voor de POH-GGZ van belang is, wil je kwalitatief goede begeleiding bieden en in staat zijn ‘het grote geheel’ te overzien rondom iedere patiënt die op jouw spreekuur komt. In deze nascholing gaat het over de systemen waarvan een kind of jeugdige deel uitmaakt, zoals eigen gezin, school, sportclub, vereniging, vrienden(groepjes), familie, camping, BSO, hulpverlening, tandarts, kapper, enzovoorts, maar vooral: hoe beweegt het kind of de jeugdige zich in, door, of zelfs buiten deze systemen? En hoe begeleid je het kind of de jeugdige hierin en het systeem eromheen?

Informatierecht of informatieplicht, toestemming van ouder(s), medisch geheim, Kindcheck en AVG-proof overleg; kortom de juridische kaders van het werken met kinderen en jeugdigen binnen de huisartsenpraktijk vragen van de POH-GGZ om kennis van de wetgeving alsmede flexibiliteit en professionaliteit in het vormgeven hiervan op het spreekuur.

In BLOK A staat het generalistisch, probleemverhelderend en systemisch werken als POH-GGZ met jeugd in de huisartsenpraktijk centraal. In BLOK B gaat het over de sociale kaart, netwerken en samenwerken met netwerk- en ketenpartners in de begeleiding en verwijzing van kinderen en jeugdigen naar of vanuit de huisartsenpraktijk.

AccreDidact BV

AccreDidact biedt nascholing in de vorm van eLearning met online toets en een papieren naslagwerk. In een online persoonlijk nascholingsdossier houdt u uw vorderingen bij en vindt u een actueel overzicht van behaalde punten. Binnen het voordelige abonnement ontvangt u verspreid over het jaar de boekjes en kunt u online via de besloten website nascholen. Heeft u de toets behaald? Dan worden uw nascholingspunten direct bijgeschreven.
info@accredidact.nl
0306355054
37, De Molen, Houten, 3994DA

Gerelateerde cursussen

PAO Psychologie

E-learning
2
Diagnostiek is noodzakelijk voor passende begeleiding of behandeling. Mits diagnostiek functioneel is en bijdraagt aan een behandelplan! Handelingsgerichte diagnostiek in onderwijs en jeugdzorg zorgt daarbij voor passende begeleiding en behandeling van leer- en gedragsproblemen bij kinderen. Als orthopedagoog of schoolpsycholoog krijg je vaak aanmeldingen van kinderen met een combinatie van leer-en gedragsproblemen, waarvan we weten dat deze aanzienlijk met elkaar samenhangen. Ouders en school zien de problemen, maar weten vaak niet wat de oorzaak ervan is, welk probleem er eerst was en wat daarop volgde. In dit webinar maak je kennis met de uitgangspunten van handelingsgerichte diagnostiek (HGD) en de toepassing ervan in onderwijs en jeugdzorg bij deze problemen.
€ 95
29 Oct
Oct
09:30

King Nascholing

Classroom
BCN Utrecht CS
12
Ontdek de kracht van metacognitieve therapie in de behandeling van kinderen en jeugdigen met angststoornissen. Leer de principes en technieken van deze effectieve benadering en ontwikkel metacognitieve modellen voor verschillende classificaties. Een inleidende cursus met praktische toepassingen voor therapeuten die werken met kinderen en jeugdigen.
€ 415
19 Sep
Sep
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-16
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
€ 495

CME-Online

E-learning
2
Depressie bij jeugdigen uit zich anders dan bij volwassenen en vraagt om een gerichte aanpak. In deze cursus leert u hoe u stemmingsproblemen in verschillende levensfasen kunt herkennen en hoe u effectief kunt handelen binnen de huisartsenpraktijk. U krijgt praktische handvatten om een depressie systematisch in kaart te brengen, ouders en jongeren te ondersteunen en passende interventies in te zetten in de eerste lijn. Speciale aandacht gaat onder andere uit naar suïcidaliteit, risico- en beschermende factoren en de impact van sociale media. De cursus combineert de richtlijnen en actuele wetenschappelijke inzichten met toepasbare casuïstiek, zodat u direct aan de slag kunt. Versterk uw expertise en maak het verschil voor deze kwetsbare groep.
Op aanvraag

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Tijdens deze ééndaagse training staat kennis en vaardigheid over de behandeling en begeleiding van kinderen met ADHD, Oppositional Defiant Disorder (ODD) en/of Conduct Disorder (CD) centraal. Op een interactieve wijze wordt uitleg gegeven over de oorzaak, kenmerken en aanpak van kinderen en jeugdigen met AD(H)D / AD(H)D kenmerken. Er gaat aandacht uit naar de normale breinontwikkeling en specifiek de executieve functies in relatie tot “brein en gedrag”. Daarna wordt de brug geslagen naar effectief bewezen benaderingen en hoe deze uitgevoerd kunnen worden zowel in het onderwijs als in de hulpverlening. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan veel voorkomende comorbide problemen, zoals oppositioneel gedrag / gedragsstoornissen en angst en somberheid. Ook hier staat herkenning, oorzaak maar vooral aanpak in de dagelijkse praktijk centraal. Hierbij kunnen uiteraard linken gelegd worden naar andere problematieken, zoals autisme spectrum problemen of hechtingsproblemen waarbij ADHD kenmerken veelvuldig voorkomen maar een gedifferentieerde aanpak nodig is.
Op aanvraag
13 May
May
19:00

Accare Opleidingen

Live Webinar
Online
0-2
Voor de jeugdhulp- en onderwijsprofessionals in brede zin
Zeven keer per jaar organiseert het Accare Child Study Center samen met andere organisaties geaccrediteerde refereerbijeenkomsten voor jeugdhulp- en onderwijsprofessionals. Ons doel: een bijdrage leveren aan de bijscholing van professionals en de verdere professionalisering van de zorg aan jeugd.
Gratis
06 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
Utrecht
61.5
In deze cursus ligt het accent op het oplossen van gedrags- en leervraagstukken bij kinderen en jongeren van 4 /m 18 jaar.
€ 2220
05 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
13-36
In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijze en de vaststelling van ADHD, de overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD goed kan worden vormgegeven.
€ 420
10 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
6.5
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
€ 220
29 Oct
Oct
09:00
€ 205

Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten

Classroom
3
Je hebt in het verleden een training stagebegeleiding gevolgd en begeleidt al stagiairs. Hetgeen je geleerd hebt, is misschien weggezakt. Ook loop je misschien tegen knelpunten aan en je vraagt je af: ligt dat aan mij, aan de stagiairs of aan het contact met de opleiding? Doe ik het goed en wat kan ik nog verbeteren? Als deze vragen bij jou leven, is deze 3 uur durende scholing echt iets voor jou.
€ 205