Effectieve communicatie in de spreekkamer

communicatiecommunicatie met patiënteffectieve communicatie
Deze training behandelt alles op het gebied van communicatie waar jij in je spreekuur tegenaan loopt. Het gaat om ‘alledaagse’ zaken, zoals: hoe ga ik om met breedsprakigheid, hoe hanteer ik heftige emoties, wat doe ik als een patiënt zich verzet tegen mijn advies, hoe bewaak ik de agenda en mijn tijd? Elke ervaring is welkom.
13:00 - 17:00
415
4 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 415

Datum en locatie

13 mei 2025
13:00
15 jul. 2025
17:00
Heidelberglaan 100, 3584CX, Utrecht

Beroepen

Anesthesioloog
4 Punten
ABAN-C2
Arts klinische chemie
4 Punten
ABAN-C2
Arts nucleaire geneeskunde
4 Punten
ABAN-C2
Artsen | Mondziekten en kaakchirurgie (kaakchirurg)
4 Punten
ABAN-C2
Cardio-thoracale chirurgie
4 Punten
ABAN-C2
Omschrijving

Er wordt gewerkt in een kleine groep (6-8 deelnemers) met praktische inbreng van de deelnemers. Die worden geanalyseerd (door bespreken, uitspelen, desgewenst tonen via video opnames). De inbrenger krijgt feedback en tips, alle deelnemers leren hiervan. Opzet is dat ieder met een eigen nieuw inzicht gaat oefenen in de periode tussen de trainingen.

De trainer is een ervaren huisarts/opleider en docent. Hij bewaakt het proces en voegt theorie toe aan de ingebrachte praktijkervaringen.

Met deze training is al veel ervaring opgedaan met groepen aios en specialisten. Deelnemers geven als feedback dat ze in korte tijd veel praktische kennis opdoen en hun eigen communicatie vaardigheden daardoor zien groeien.

Per sessie bereiden twee deelnemers een inbreng voor op basis van een (recente) ervaring in de spreekkamer. Instructies hiervoor staan in een korte hand-out die deelnemers ontvangen.


Voor wie

De cursussen zijn bestemd voor alle aios in de Utrechtse OOR (Onderwijs en Opleidingsregio) die onder de formele eindverantwoordelijkheid van regionale hoofdopleiders in het UMC en St. Antonius ziekenhuis in opleiding zijn, dat wil zeggen ook voor aios die in dit kader werkzaam zijn in een perifere kliniek. Hierbij is deelname mogelijk tot uiterlijk 6 maanden na voltooiing van de opleiding.

Onderwijscentrum UMC Utrecht

D.E.A.vanRossum-3@umcutrecht.nl
98, Universiteitsweg, Utrecht, 3584CG

Gerelateerde cursussen

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Elke cliënt of leerling heeft een thuisfront in de vorm van familieleden of ouders die in de regel het allerbeste voorhebben met hem of haar. Deze betrokkenheid maakt echter ook vaak dat het werken met de cliënt of leerling zélf één ding is, maar het omgaan met diens ouders of andere naasten vaak een minstens even moeilijke kwestie is. Niet zelden wordt er in het onderwijs, de zorg en de welzijnssector vanalles verzucht over ouders en familieleden die ruzie maken met hulpverleners, klagen, controleren, eisen, dreigen, tegenwerken en wat al niet meer. In deze eendaagse praktijkgerichte training worden de meest toonaangevende systeemtheorieën welke hulpverleners en leerkrachten kunnen gebruiken om dysfunctionele communicatie met zogenaamde ‘lastige ouders’ te doorbreken en vlot te trekken.
Op aanvraag
23 May
May
09:00
€ 995

Vanuit Bewustzijn in beweging

Classroom
Zeiltjalk de Lis
12
Hoe blijf ik als a(n)ios, huisarts, specialist of physician assistant tijdens mijn werk in een uitdagende context goed in verbinding met mezelf, collega’s en met patiënten? Hoe ga ik op een constructieve manier om met conflicterende belangen? Hoe stel ik grenzen en kom ik voor mezelf op, op een manier waarbij de ander me goed kan blijven horen?
€ 995
Op aanvraag

Fontys voor Professionals

Incompany
Video-Interactiebegeleiding Logopedie (VIB-L) is een krachtige methode voor logopedisten om hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door middel van video-analyse krijgen professionals inzicht in hun interactie met cliënten en ontdekken ze hoe ze deze kunnen optimaliseren. De cursus is opgebouwd uit drie praktische modules die zich richten op introductie in video-analyse, persoonlijke ontwikkeling en het begeleiden van cliënten. Deze aanpak bevordert zelfreflectie en het uitwisselen van feedback, essentieel voor professionele groei en het verfijnen van therapeutische technieken.
Op aanvraag
11
Oct
2024
09
Oct
2025
Gratis

Nederlandse Transplantatie Stichting

E-learning
1.5-2
We gaan met een antropoloog, donatie-intensivist, ODC en DC in gesprek over hoe er vanuit verschillende culturen naar donatie wordt gekeken. Ook krijg je advies hoe je je gespreksvoering over donatie cultureel-sensitiever maakt.
Gratis
03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450
16 Sep
Sep
09:00

Pro Education BV

Classroom
Utrecht
9-23.5
Leer cliënten te coachen naar gezondheid vanuit eigen regie
De focus van de overheid op gezondheid en vitaliteit is de laatste jaren meer verschoven naar gezondheid en gedrag, in tegenstelling tot ziekte en zorg. Dit heeft als gevolg dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de intrinsieke waarden en motivatie van een cliënt om zijn of haar welzijn te vergroten. Deze verschuiving zorgt ervoor dat ook de rol van de professional verandert, namelijk van het zorgen voor een cliënt naar het motiveren van oplossingsgericht denken. Als professional zal jij je meer bezighouden met het coachen van je cliënt zodat hij of zij een actievere rol gaat innemen.
€ 925
13 May
May
09:00
€ 500

SimFlying

Classroom
SimFlying
5-7
Neem de lessen uit de luchtvaart mee in de zorg
Crew Resource Management (CRM) is een concept dat oorspronkelijk uit de luchtvaart komt, waar effectieve communicatie en samenwerking al decennialang worden ontwikkeld. Om deze lessen uit de luchtvaart toe te passen in de zorg heeft SimFlying een unieke, geaccrediteerde CRM nascholing ontwikkeld.
€ 500
16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag
13 Jun
Jun
09:00
€ 460

SCEM

Classroom
Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum Zeist
5
Charismatisch of manipulator? Charmant of bullebak?
Mensen met narcistische trekken kunnen het u flink lastig maken. Hun obsessieve focus op eigen prestaties en uniek-zijn maakt ze onvoorspelbaar en moeilijk te peilen. Zolang er succes is, zijn narcistische mensen vaak aantrekkelijk en energiek, waardoor ze het ver kunnen schoppen. Hierbij trekken ze echter vaak een spoor van vernieling in relaties thuis, op de werkvloer en in de maatschappij. Bovendien kan het tij bij kritiek, tegenslagen en afwijzing snel keren en raken ze ontregeld. Narcistische trekken komen veel voor, zowel bij mannen als bij vrouwen. Ze kunnen helpend zijn in het opbouwen van een carrière en het uiten van creativiteit, maar ook leiden tot gedragsproblemen, oplopende psychische en somatische klachten, en relaties (ook die met u) die ernstig onder druk komen te staan. Een narcistisch persoon in nood zal immers niet op een gewone manier om hulp vragen.
€ 460