Verbindende Communicatie voor artsen

communicatiecommunicatie met patiëntcommunicatie binnen team
Hoe blijf ik als a(n)ios, huisarts, specialist of physician assistant tijdens mijn werk in een uitdagende context goed in verbinding met mezelf, collega’s en met patiënten? Hoe ga ik op een constructieve manier om met conflicterende belangen? Hoe stel ik grenzen en kom ik voor mezelf op, op een manier waarbij de ander me goed kan blijven horen?
09:00 - 17:30
995
In aanvraag
Classroom

Prijzen

Regulier € 995
Inclusief : lunch en avondbuffet

Datum en locatie

23 mei 2025
09:00
24 mei 2025
17:30
Herengracht 28, 1398AA, Muiden

Beroepen

Anesthesioloog
12 Punten
ABAN
Arts
12 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
12 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
12 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
12 Punten
ABAN

Competenties

Samenwerken40 %
Communicatie40 %
Professionaliteit en kwaliteit20 %
Omschrijving

Op 23 en 24 mei 2025 is er een speciale tweedaagse training editie op een grote zeiltjalk vanuit Muiden. Deze staat open voor alle medici die Verbindende/ Nonviolent Communication willen leren integreren in hun werk en leven. Mogelijk heb je eerder al eens een dag training bij een van ons gevolgd en wil je je kennis en kunde opfrissen en oefenen en uitwisselen met andere vakgenoten. Je bent ook welkom als dit je eerste kennismaking is met de toepassing van Nonviolent Communication. 

We stappen in de ochtend van 23 mei 2025 op in Muiden, worden welkom geheten door schipper Léon en een matroos en zullen een groot deel van de training op het water zijn. De tjalk is heel geschikt als trainingslocatie door de grootte van de kajuit en een extra ruimte op het achterdek. Bij mooi weer kan er uiteraard ook buiten op het dek in groepjes geoefend worden.

Tussentijds worden 1 of 2 zeilen gehesen om korte stukjes uit te waaien vlak voor of na de lunch en einde middag/voor het avondbuffet. Er is een mogelijkheid om op de tjalk te blijven overnachten! 24 mei leggen we rond etenstijd weer aan in de haven van Muiden voor een avondbuffet met elkaar en sluiten we de tweedaagse af.


Inhoud van de training 

Tijdens de training gaan we in op thema’s die door (para)medici als uitdagend kunnen worden ervaren. We verkennen deze thema’s en oefenen met toepassing van de drie kernprocessen van Verbindende Communicatie:

  • Zelf-empathie: wat wordt er geraakt in jou? Wat heb jij nodig?
  • Empathisch luisteren: welke gevoelens en behoeften hoor je bij de ander?
  • Eerlijk uiten: helder zijn over je gevoelens en behoeften en het doen van concrete verzoeken.

Voor ieder van deze processen maken we gebruik van de vier bouwstenen van het model van Nonviolent Communication: Waarneming, Gevoelens, Behoeften en Verzoeken. We gaan ook in op de valkuilen, op manieren van communiceren die verbinding juist in de weg staan en hoe deze te vertalen naar communicatie die de onderlinge relatie ten goede komt. We maken daarbij gebruik van voorbeelden uit de eigen praktijk van de deelnemers.

Vanuit Bewustzijn in beweging

Ik ben arts (BIG nr 4906398601), coach (NOBCO-gecertificeerde opleiding gevolgd) en trainer/procesbegeleider in de zorg. Ik word gevraagd door medici en paramedici om ze te helpen hun communicatie en samenwerking te verbeteren. Tevens ben ik actief op het gebied van Peer Support in de zorg. Naast training en coaching, begeleid ik ook intervisietrajecten en geef ik soms lezingen. Non violent Communication, Acceptance and Commitment training en Functional Fluency zet ik veel in.
elles@vbib.nl
0620397621
117, Nieuwstraat, Weesp, 1381XV

Gerelateerde cursussen

03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450
26 May
May
09:00

De Bode nascholingen

Classroom
Van der Valk Hotel Harderwijk
10
Je krijgt handvatten aangereikt hoe de ander aan te spreken op opvallend, grens overschrijdend gedrag. Collegiaal en hiërarchisch feedback geven is een prima middel om het team te leren elkaar behulpzaam te zijn en om gemaakte afspraken na te komen. Tevens moet het gezien worden als een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden of te wel PROFESSIONEEL GEDRAG.
€ 995
16 Sep
Sep
09:00

Pro Education BV

Classroom
Utrecht
9-23.5
Leer cliënten te coachen naar gezondheid vanuit eigen regie
De focus van de overheid op gezondheid en vitaliteit is de laatste jaren meer verschoven naar gezondheid en gedrag, in tegenstelling tot ziekte en zorg. Dit heeft als gevolg dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de intrinsieke waarden en motivatie van een cliënt om zijn of haar welzijn te vergroten. Deze verschuiving zorgt ervoor dat ook de rol van de professional verandert, namelijk van het zorgen voor een cliënt naar het motiveren van oplossingsgericht denken. Als professional zal jij je meer bezighouden met het coachen van je cliënt zodat hij of zij een actievere rol gaat innemen.
€ 925

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Elke cliënt of leerling heeft een thuisfront in de vorm van familieleden of ouders die in de regel het allerbeste voorhebben met hem of haar. Deze betrokkenheid maakt echter ook vaak dat het werken met de cliënt of leerling zélf één ding is, maar het omgaan met diens ouders of andere naasten vaak een minstens even moeilijke kwestie is. Niet zelden wordt er in het onderwijs, de zorg en de welzijnssector vanalles verzucht over ouders en familieleden die ruzie maken met hulpverleners, klagen, controleren, eisen, dreigen, tegenwerken en wat al niet meer. In deze eendaagse praktijkgerichte training worden de meest toonaangevende systeemtheorieën welke hulpverleners en leerkrachten kunnen gebruiken om dysfunctionele communicatie met zogenaamde ‘lastige ouders’ te doorbreken en vlot te trekken.
Op aanvraag
13 May
May
13:00
€ 415

Onderwijscentrum UMC Utrecht

Classroom
UMC Utrecht
4
Deze training behandelt alles op het gebied van communicatie waar jij in je spreekuur tegenaan loopt. Het gaat om ‘alledaagse’ zaken, zoals: hoe ga ik om met breedsprakigheid, hoe hanteer ik heftige emoties, wat doe ik als een patiënt zich verzet tegen mijn advies, hoe bewaak ik de agenda en mijn tijd? Elke ervaring is welkom.
€ 415

ZW Opleidingen

Incompany
31
Coachende communicatie helpt je als professional om effectiever je gesprekken met de ander op een diepere laag te kunnen voeren, waarbij de autonomie van de ander centraal staat. En hiermee een ander aan te zetten om in beweging te komen waardoor de ander groeit.
€ 6187.5
11
Oct
2024
09
Oct
2025
Gratis

Nederlandse Transplantatie Stichting

E-learning
1.5-2
We gaan met een antropoloog, donatie-intensivist, ODC en DC in gesprek over hoe er vanuit verschillende culturen naar donatie wordt gekeken. Ook krijg je advies hoe je je gespreksvoering over donatie cultureel-sensitiever maakt.
Gratis
Op aanvraag

Fontys voor Professionals

Incompany
Video-Interactiebegeleiding Logopedie (VIB-L) is een krachtige methode voor logopedisten om hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door middel van video-analyse krijgen professionals inzicht in hun interactie met cliënten en ontdekken ze hoe ze deze kunnen optimaliseren. De cursus is opgebouwd uit drie praktische modules die zich richten op introductie in video-analyse, persoonlijke ontwikkeling en het begeleiden van cliënten. Deze aanpak bevordert zelfreflectie en het uitwisselen van feedback, essentieel voor professionele groei en het verfijnen van therapeutische technieken.
Op aanvraag
16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag