Teamwerk in de mondzorgpraktijk

mondzorgpraktijkteamwerksamenwerkingcommunicatie binnen team
Als mondhygiënist werk je vaak in je eentje met je patiënt. Je oefent het vak uit waarvoor je bent opgeleid. Maar veelal ben je niet de enige werkkracht in de praktijk. Er werken ook tandartsen, tandartsassistenten, preventieassistenten, baliemedewerkers en andere mondhygiënisten. Je maakt deel uit van een team.
69
4 Punten
E-learning

Prijzen

Regulier € 69

Beroepen

Geregistreerd-mondhygiënist (tijdelijke BIG-registratie)
31 Jan 2023
22 Jun 2026
4 Punten
KRM

Sprekers

Dr. Erik Ranzijn

Auteur
Dr. Erik Ranzijn (1957) studeerde psychologie en informatica aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn afstuderen werkte hij eerst als automatiseringsadviseur. Daarna werd hij onderzoeker aan de Universiteit Twente. Aldaar promoveerde hij op het snijvlak van de cognitieve psychologie, de informatica en de onderwijskunde. Hij onderzocht de effecten op het leerresultaat van instructievarianten in computergestuurde instructiesystemen bij het leren van natuurlijke begrippen. Na zijn promotie ging hij werken bij een internationaal opererend trainings- en adviesbureau, waar hij later als businessunitdirecteur verantwoordelijk was voor projecten op het gebied van de opleidingstechnologie. Na korte tijd gewerkt te hebben als projectleider op het gebied van ‘high technology’-training, werd hij directeur van een van de oudste trainingsbureaus van ons land. In 1999 richtte hij Roovos Organisatieontwikkeling op. Vanuit dit bureau geeft hij trainingen op het gebied van management, commercie en communicatie, geeft hij adviezen, en voert projecten uit als interimmanager. Hij begeleidt tandartsen en tandartspraktijken in hun verdere professionalisering als organisatie. Ook verzorgt hij de training De tandarts aan de leiding. Daarin krijgt de tandarts praktische tips en vaardigheden aangereikt.

Doelen

Na het doorlopen van deze e-learning:

ken je de kenmerken van een effectief team;
ken je de voorwaarden voor effectieve feedback en coaching;
kun je kritiek geven en kritiek ontvangen;
ken je de verschillende stijlen van conflicthantering;
kun je bemiddelen bij een conflict;
weet je wat assertiviteit is;
kun je sturen op het gedrag van anderen.
Omschrijving

Als mondhygiënist werk je vaak in je eentje met je patiënt. Je oefent het vak uit waarvoor je bent opgeleid. Maar veelal ben je niet de enige werkkracht in de praktijk. Er werken ook tandartsen, tandartsassistenten, preventieassistenten, baliemedewerkers en andere mondhygiënisten. Je maakt deel uit van een team.

Lid zijn van een team vraagt om een aantal kwaliteiten en vaardigheden. Op de eerste plaats moet je beschikken over sociale vaardigheden, maar je moet ook af en toe invloed kunnen uitoefenen op het gedrag van je collega’s, terwijl je formeel niet een leidinggevende positie hebt. Daarnaast moet je als lid van een team overweg kunnen met, en soms sturing geven aan de praktijkhouder, de baas.

In deze nascholing besteden we aandacht aan de kennis en vaardigheden die hiervoor nodig zijn. Eerst kijken we in algemene zin naar teameigenschappen en hoe teams zich ontwikkelen. Vervolgens kijken we hoe je het gedrag van je collega's door middel van feedback en coaching in positieve zin kunt beïnvloeden.

Helaas is het niet altijd koek en ei met de leden van een team. Daarom besteden we ook aandacht aan het geven en krijgen van kritiek en aan (het bemiddelen bij) conflicten. We sluiten deze nascholing af met grenzen bewaken (assertiviteit) en het beïnvloeden van het gedrag van mensen in je omgeving.

AccreDidact BV

AccreDidact biedt nascholing in de vorm van eLearning met online toets en een papieren naslagwerk. In een online persoonlijk nascholingsdossier houdt u uw vorderingen bij en vindt u een actueel overzicht van behaalde punten. Binnen het voordelige abonnement ontvangt u verspreid over het jaar de boekjes en kunt u online via de besloten website nascholen. Heeft u de toets behaald? Dan worden uw nascholingspunten direct bijgeschreven.
info@accredidact.nl
0306355054
37, De Molen, Houten, 3994DA

Gerelateerde cursussen

Op aanvraag

BFC Compassionate Care & Mindful Medicine

Incompany
12
"One man can be a crucial ingredient on a team, but one man cannot make a team." ~ Kareem Abdul-Jabbar
Op aanvraag
07 Nov
Nov
09:00

De Bode nascholingen

Classroom
NH Hotel Utrecht
5
Hanteer de Bode Methode® zodat lastig gedrag van collega's wordt voorkomen/opgelost en de samenwerking goed blijft
Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last. ​ Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt. Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait. We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict. Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
€ 395
19 Sep
Sep
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Stuur uw maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze aan.
In deze training, die door cursisten met een 8,6 beoordeeld wordt, leert u hoe u de maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze kunt aansturen en managen. De training heeft een praktische en interactieve insteek en biedt volop ruimte voor uw eigen vraagstukken.
€ 845

Dockwerk

Incompany
6
Is het de waarheid, of enkel jouw zienswijze? Kan je een ander overtuigen van jouw mening en is dat een discussie of een goed gesprek? Hoe ga je om met verschillende ideeën, meningen en zienswijzes, met cliënten, jouw collega's en in de keten?
€ 255 - 305

Landelijke Huisartsen Vereniging

Incompany
3
Je weet als geen ander dat werken in de gezondheidszorg topprestaties vereist. Die wil je maar al te graag leveren en daarvoor is goede samenwerking binnen je team of organisatie noodzakelijk. Hoe graag jullie dat ook willen, die samenwerking komt soms niet van de grond.
€ 2200

PAOFarmacie

Incompany
6
De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn geeft u inzicht in de doelen en belangen van diverse overleggroepen en de voorwaarden om tot een goede samenwerking te komen. U leert hoe u de relatie met andere zorgverleners kunt bevorderen en hoe u met hen werkbare afspraken kunt maken. Praktijkvoorbeelden laten u zien hoe andere apotheken de samenwerking met 1e en 2e lijn hebben ingevuld.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Samenwerken in het apotheekteam is bedoeld om de samenwerking binnen het apotheekteam te verbeteren. De nascholing gaat in op de persoonskernmerken en normen en waarden van de apotheekmedewerkers. Het team leert hoe zij tot een duidelijke taakverdeling kunnen komen. Aan het eind van de nascholingen maakt het team afspraken over het geven van feedback, kritiek en complimenten en worden kleine samenwerkingsproblemen besproken.
Op aanvraag

ZW Opleidingen

Incompany
6
De training is bedoeld voor organisaties die hun medewerkers zich in hun werk krachtiger en effectiever willen laten profileren. Laten zien wat ze kunnen en waar de krachten liggen, maar ook open durven staan voor de eigen ontwikkelpunten en daarmee aan de slag gaan.
€ 1498
11 Jun
Jun
09:00
€ 445

Medilex BV

Classroom
Hotel Theater Figi
5-5.5
Samenwerken en herstel in epistemisch vertrouwen
Versterk je vaardigheden voor het herkennen, erkennen en behandelen van persoonlijkheidsproblematiek!
€ 445
27 Nov
Nov
09:00

Forta Opleidingen

Physical course - series
Forta Opleidingen Rotterdam
14-34
Natuurlijk gebruik je als behandelaar verbale therapie en begeleiding. Maar ook poppetjes zijn een nuttige tool. In elke cultuur symboliseren poppetjes immers mensen en hun gevoelens. Door poppetjes als spelmateriaal in te zetten, kun je door het visuele en universele aspect de cliënten en hun emoties veel directer bereiken. In de Basisopleiding Contextuele Therapie leer je om spelmateriaal te gebruiken als taal. De Contextuele Therapie en haar kernbegrippen worden vooral vertaald in het direct praktisch toepassen ervan in gezins- en familieopstellingen met poppetjes.
€ 495