Communicatie bij vergevorderde kanker

kankercommunicatie met patiëntcommunicatiezorg
Wanneer patiënten ernstig ziek zijn en niet meer beter worden hebben ze goede medische zorg nodig. Maar dat is niet voldoende. Ze hebben ook goede communicatie nodig; zoals informatie als emotionele ondersteuning en empathie. Van oudsher werd communicatie nog vaak gezien als een kunst, en niet als een wetenschap. Maar gelukkig zijn we die tijd voorbij. Inmiddels weten we dat goede communicatie niet alleen iets is wat patiënten en zorgverleners belangrijk vinden, maar ook echt bewezen effecten kan hebben patiënten hun kwaliteit van leven (zoals symptomen van angst en depressie).
49
0.5-2 Punten
Online
Live Webinar

Prijzen

Regulier € 49

Beroepen

Anesthesioloog
2 Punten
ABAN
Arts
2 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
2 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
2 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
2 Punten
ABAN

Sprekers

Liesbeth van Vliet

Universitair docent bij de Universiteit Leiden

Olaf Geerse

longarts in opleiding bij het AmsterdamUMC
Omschrijving

Wanneer patiënten ernstig ziek zijn en niet meer beter worden hebben ze goede medische zorg nodig. Maar dat is niet voldoende. Ze hebben ook goede communicatie nodig; zoals informatie als emotionele ondersteuning en empathie. Van oudsher werd communicatie nog vaak gezien als een kunst, en niet als een wetenschap. Maar gelukkig zijn we die tijd voorbij. Inmiddels weten we dat goede communicatie niet alleen iets is wat patiënten en zorgverleners belangrijk vinden, maar ook echt bewezen effecten kan hebben patiënten hun kwaliteit van leven (zoals symptomen van angst en depressie).

In dit webinar gaan we in op de vraag wat ‘goede communicatie’ nou precies inhoudt, en hoe dat verschilt van persoon tot persoon en over de tijd heen. Want wil iedereen wel altijd alle informatie weten, en wat als mensen informatie niet willen horen? En hoe kom je er eigenlijk achter wat en hoe mensen informatie willen ontvangen? Ook gaan we in op de vraag wat empathie nou precies is, en hoe je empathie kunt tonen, zonder dat je als zorgverlener zelf al het lijden van anderen overneemt.

We delen niet alleen wetenschappelijke inzichten over de evidentie achter communicatie, maar ook bespiegelingen en lastige situaties uit de praktijk, samen met veel praktische tips en tricks. Tijdens het Webinar is er uitgebreid mogelijkheid om vragen te stellen vanuit het publiek.

Carend

Carend is een jonge organisatie die volledig bestaat uit zorgverleners en wil dat de palliatieve zorg in de spotlights staat. Ons slogan is 'Ook als je niet meer beter wordt, verdien je de beste zorg'. Carend wil de palliatieve zorg bekender maken.

Gerelateerde cursussen

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Elke cliënt of leerling heeft een thuisfront in de vorm van familieleden of ouders die in de regel het allerbeste voorhebben met hem of haar. Deze betrokkenheid maakt echter ook vaak dat het werken met de cliënt of leerling zélf één ding is, maar het omgaan met diens ouders of andere naasten vaak een minstens even moeilijke kwestie is. Niet zelden wordt er in het onderwijs, de zorg en de welzijnssector vanalles verzucht over ouders en familieleden die ruzie maken met hulpverleners, klagen, controleren, eisen, dreigen, tegenwerken en wat al niet meer. In deze eendaagse praktijkgerichte training worden de meest toonaangevende systeemtheorieën welke hulpverleners en leerkrachten kunnen gebruiken om dysfunctionele communicatie met zogenaamde ‘lastige ouders’ te doorbreken en vlot te trekken.
Op aanvraag

MSDAcademy

E-learning
4
Over leven met kanker. En overleven met kanker. Dat is waar deze e-learning over gaat.
Het programma is een mix van presentaties, waarin we in modules de diverse onderwerpen behandelen waarbij we praten over hoe te (over)leven met kanker. Wie ben ik? Als patiënt of als zorgverlener. Hoe ga ik om met werk wanneer ik kanker heb? Wat is de rol van de zorgverlener hierin?
Gratis
16 Sep
Sep
09:00

Pro Education BV

Classroom
Utrecht
9-23.5
Leer cliënten te coachen naar gezondheid vanuit eigen regie
De focus van de overheid op gezondheid en vitaliteit is de laatste jaren meer verschoven naar gezondheid en gedrag, in tegenstelling tot ziekte en zorg. Dit heeft als gevolg dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de intrinsieke waarden en motivatie van een cliënt om zijn of haar welzijn te vergroten. Deze verschuiving zorgt ervoor dat ook de rol van de professional verandert, namelijk van het zorgen voor een cliënt naar het motiveren van oplossingsgericht denken. Als professional zal jij je meer bezighouden met het coachen van je cliënt zodat hij of zij een actievere rol gaat innemen.
€ 925
Op aanvraag

Fontys voor Professionals

Incompany
Video-Interactiebegeleiding Logopedie (VIB-L) is een krachtige methode voor logopedisten om hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door middel van video-analyse krijgen professionals inzicht in hun interactie met cliënten en ontdekken ze hoe ze deze kunnen optimaliseren. De cursus is opgebouwd uit drie praktische modules die zich richten op introductie in video-analyse, persoonlijke ontwikkeling en het begeleiden van cliënten. Deze aanpak bevordert zelfreflectie en het uitwisselen van feedback, essentieel voor professionele groei en het verfijnen van therapeutische technieken.
Op aanvraag
18 Sep
Sep
09:00
€ 530

PAOFarmacie

Classroom
Hotel van der Valk Veenendaal
9
De nascholing Farmaceutische zorg en oncologie gaat in op de rol van de poliklinische en openbare apotheker bij de zorg voor patiënten met kanker. Tijdens de nascholing komt de actuele stand van zaken rond oncolytica aan bod, alsmede de toxische effecten en de behandeling daarvan. Daarnaast wordt de medicatiebewaking van klassieke chemotherapie en targeted therapy belicht en de niet-medicamenteuze farmaceutische zorg. Tot slot komen mogelijke farmacotherapeutische interventies bij deze patiëntengroep aan de orde.
€ 530
03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450
11
Oct
2024
09
Oct
2025
Gratis

Nederlandse Transplantatie Stichting

E-learning
1.5-2
We gaan met een antropoloog, donatie-intensivist, ODC en DC in gesprek over hoe er vanuit verschillende culturen naar donatie wordt gekeken. Ook krijg je advies hoe je je gespreksvoering over donatie cultureel-sensitiever maakt.
Gratis
23 May
May
09:00
€ 995

Vanuit Bewustzijn in beweging

Classroom
Fort near Nigtevecht
12
Hoe blijf ik als a(n)ios, huisarts, specialist of physician assistant tijdens mijn werk in een uitdagende context goed in verbinding met mezelf, collega’s en met patiënten? Hoe ga ik op een constructieve manier om met conflicterende belangen? Hoe stel ik grenzen en kom ik voor mezelf op, op een manier waarbij de ander me goed kan blijven horen?
€ 995
16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag