Deze cursus is verlopen

Communicatie bij vergevorderde kanker

kankercommunicatie met patiëntcommunicatieZorg

Wanneer patiënten ernstig ziek zijn en niet meer beter worden hebben ze goede medische zorg nodig. Maar dat is niet voldoende. Ze hebben ook goede communicatie nodig; zoals informatie als emotionele ondersteuning en empathie. Van oudsher werd communicatie nog vaak gezien als een kunst, en niet als een wetenschap. Maar gelukkig zijn we die tijd voorbij. Inmiddels weten we dat goede communicatie niet alleen iets is wat patiënten en zorgverleners belangrijk vinden, maar ook echt bewezen effecten kan hebben patiënten hun kwaliteit van leven (zoals symptomen van angst en depressie).

49
0.5-2 Punten
Online
Webinar
Webinar

Prijzen

Regulier € 49

Beroepen

Anesthesioloog
2 Punten
ABAN
Arts
2 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
2 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
2 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
2 Punten
ABAN

Sprekers

Liesbeth van Vliet

Universitair docent bij de Universiteit Leiden

Olaf Geerse

longarts in opleiding bij het AmsterdamUMC
Omschrijving

Wanneer patiënten ernstig ziek zijn en niet meer beter worden hebben ze goede medische zorg nodig. Maar dat is niet voldoende. Ze hebben ook goede communicatie nodig; zoals informatie als emotionele ondersteuning en empathie. Van oudsher werd communicatie nog vaak gezien als een kunst, en niet als een wetenschap. Maar gelukkig zijn we die tijd voorbij. Inmiddels weten we dat goede communicatie niet alleen iets is wat patiënten en zorgverleners belangrijk vinden, maar ook echt bewezen effecten kan hebben patiënten hun kwaliteit van leven (zoals symptomen van angst en depressie).

In dit webinar gaan we in op de vraag wat ‘goede communicatie’ nou precies inhoudt, en hoe dat verschilt van persoon tot persoon en over de tijd heen. Want wil iedereen wel altijd alle informatie weten, en wat als mensen informatie niet willen horen? En hoe kom je er eigenlijk achter wat en hoe mensen informatie willen ontvangen? Ook gaan we in op de vraag wat empathie nou precies is, en hoe je empathie kunt tonen, zonder dat je als zorgverlener zelf al het lijden van anderen overneemt.

We delen niet alleen wetenschappelijke inzichten over de evidentie achter communicatie, maar ook bespiegelingen en lastige situaties uit de praktijk, samen met veel praktische tips en tricks. Tijdens het Webinar is er uitgebreid mogelijkheid om vragen te stellen vanuit het publiek.

Carend

Carend is een jonge organisatie die volledig bestaat uit zorgverleners en wil dat de palliatieve zorg in de spotlights staat. Ons slogan is 'Ook als je niet meer beter wordt, verdien je de beste zorg'. Carend wil de palliatieve zorg bekender maken.