Deze cursus is verlopen

Coaching technieken voor patiëntenzorg

patiëntenzorgcoachingcommunicatiecommunicatie met patiënteffectief communiceren

Om (kwetsbare) patiënten goed te coachen is inzicht nodig in karakteristieken, zorgen en angsten van patiënten. Maar ook inzicht in de eigen houding en van het team ten opzichte van therapietrouw en de invloed hiervan op de communicatie met deze patiënten. Deze houding komt voort uit de persoonskenmerken, normen en waarden die een ieder heeft. Naast dit inzicht in persoonskenmerken zijn gesprekstechnieken uiteraard van belang. In deze cursus wordt dan ook besproken hoe je motiverend kunt uitleggen, doorvragen wat het voor (kwetsbare) patiënten betekent om een bepaalde aandoening te hebben, checken hoe het medicijngebruik in het dagelijks leven past en hoe je korte termijn patiëntgerichte doelen samen met de patiënt kan proberen te vinden. Het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat worden aangereikt als hulpmiddelen om weerstanden bij de (kwetsbare) patiënten op te sporen en eventueel weg te nemen. Door middel van korte oefeningen en plenaire groepsdiscussies wordt de stof besproken en bestaat de mogelijkheid om ideeën en best practice onderling uit te wisselen. Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk. Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr. JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.

215
3 Punten
Fysieke bijeenkomst
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 215

Beroepen

Apotheker
3 Punten
OA, ZA
Apotheker - Openbare Farmacie
3 Punten
OA
Apotheker - Ziekenhuisapotheker
3 Punten
ZA

Competenties

Medische handelen 20 %
Samenwerken 20 %
Communicatie 60 %

Sprekers

Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker

Docent

Doelen

Na het volgen van deze nascholing heeft u inzicht in:

De invloed van patiëntkarakteristieken voor goed medicatiegebruik.
Eigen normen en waarden ten aanzien van therapietrouw en goed medicijngebruik.
Zorgen, angsten van patiënten en hoe daar mee om te gaan.
Patiëntgerichte communicatie: uitgaan van kennis, motivatie, zelfvertrouwen, acceptatie en doel van de patiënt.
Motiverende en demotiverende factoren bij therapietrouw.
Het gebruik van het probleemoplossend gesprek als methode om samen met de patiënt de voor de patiënt juiste therapie te bepalen.
Het uitvragen van de motivatie m.b.v. een motivatie meetlat.
Omschrijving

Programma

Het programma duurt 3 uur en bevat de onderdelen: 

Kennismaking – inventarisatie vraagpunten en verwachtingen

Inleiding

Communicatie op 4 niveaus 

Oefening interpretatie op 4 niveaus

Nabespreking: valkuilen en mogelijke reacties

Patiëntkarakteristieken en hun invloed op medicatiegebruik

Persoonskenmerken van patiënt en hulpverlener

Zorgen, angsten en verwachtingen van patiënten

Managen van verwachtingen

Vragen stellen en luisteren

Het probleem oplossende gesprek

Beïnvloedingsstrategieën

Casus met nabespreking

Omgaan met veranderingen - korte oefening - conclusie

Aandachtopwekkend motiverend uitleggen

Onderzoek naar de acceptatie - Wet van Maier

Op zoek naar patiëntgerichte doelstellingen

Het motivatiegesprek m.b.v. motivatiemeetlat

Casus met nabespreking

Omgaan met weerstanden

Samenvatting leer- en aandachtspunten

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG