Acute situatie training
De scholing betreft een maandelijkse bijeenkomst van 2.5 uur waarbij veel voorkomende acute verloskundige situaties worden getraind.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Doelen
In een veilige leeromgeving oefenen van acute obstetrische situaties die voorkomen op de afdeling Moeder Kind.
De scholing betreft een maandelijkse bijeenkomst van 2.5 uur waarbij veel voorkomende acute verloskundige situaties worden getraind. O.a. Onverwachte stuit thuis, fluxus, uitgezakte navelstreng, eclampsie, schouderdystocie en complicatie bij remifentanyl.
De deelnemersgroep bestaat uit; Kraamverzorgenden, verpleegkundigen, eerstelijns verloskundigen, arts-assistenten, tweedelijns verloskundigen en een gynaecoloog.
Doelstellingen:
In een veilige leeromgeving oefenen van acute obstetrische situaties die voorkomen op de afdeling Moeder Kind.
Deelnemers aan de Acute Situatie Training wordt gevraagd om de bestaande protocollen van de acute situaties en de flowcharts door te nemen voor de training
Ontvangst met koffie en thee in de multi-functionele ruimte. Men weet dan met wie men de training volgt . Daarbij vooral doelend op de verloskundigen uit de eerste lijn. Er wordt uitleg gegeven over het nut en belang van de training en de trainers worden voorgesteld. Door middel van een powerpoint presentatie wordt de deelnemer geinformeerd over de SBAR, communicatiemodel, en door de avond heen geleid.
Wij verhuizen naar een SRM kamer alwaar een computer gestuurde pop ligt die meehelpt om de acute situatie na te spelen. Een aantal deelnemers speelt een rol en de rest is toeschouwer. Ieder speelt de rol waar hij of zij voor is opgeleid. Deelnemers weten niet welke casus aan de beurt is om de werkelijkheid zo getrouw mogelijk na te spelen. Hierbij worden alle benodigde materialen ook daadwerkelijk gebruikt.
Nadat de casus is nagespeeld gaan we terug naar de multi-functionele ruimte om de casus na te bespreken, theorie aan de hand van de powerpoint. Daarbij vooral bezig zijnde met wat goed ging en wat beter kan. Deelnemers die meededen met de casus komen eerst aan het woord daarna kunnen de toeschouwers hun mening geven. Iedereen kan hier nog vragen stellen.
De cursus wordt afgesloten met een evaluatieformulier.