1-DAAGSE WORKSHOP ACT4KIDS
Op basis van meer dan 17 jaar ervaring in de toepassing van ACT bij kinderen en jongeren (en volwassenen) en het voortschrijdend inzicht op wetenschappelijk gebied rondom ACT is het ACT4kids-model ontstaan.Prijzen
Beroepen
Doelen
Na afloop heb je:
Programma
ACT4KIDS
Op basis van meer dan 17 jaar ervaring in de toepassing van ACT bij kinderen en jongeren (en volwassenen) en het voortschrijdend inzicht op wetenschappelijk gebied rondom ACT is het ACT4kids-model ontstaan.
Het model is niet alleen een metaforische vertaling van de kernprocessen en hun bijbehorende vaardigheden, zodat het beter aansluit bij de belevingswereld en cognitieve ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het is meer dan dat: een instrument om inzicht te krijgen op de factoren die meespelen in elke dagelijkse situatie, zoals je eigen interne psychologische processen bijna als vanzelf de vaardigheden toe te passen in je dagelijks leven.
Het model heet ACT4kids, maar kan toegepast worden op elke leeftijdsgroep en zijn systeem. Het wordt ook ingezet in de behandeling van jong-volwassenen en volwassenen van alle leeftijden.
ACT4KIDS VOOR THERAPEUTEN EN HUN CLIËNTEN
Het ACT4kids-model is de basis van waaruit de ACT4kids therapeut werkt. Tevens is het bruikbaar voor iedereen die kinderen en jongeren begeleid, in welke vorm dan ook. ACT is vooral een way of life: een manier waarop je naar jouwzelf en de wereld kijkt, de manier waarop je met gedoe omgaat. Het ACT4kids-model geeft je een kader om vanuit te begeleiden.
Het model helpt bij het opstellen van een begeleidingsdoelen en -plan, geeft vorm aan elke sessie met terugkerende elementen als het eiland en het kruispunt en geeft kinderen, jongeren en hun ouders handvatten in de toepassing van ACT in hun dagelijks leven. Het geeft structuur aan je begeleiding en maakt belangrijke processen binnen ACT ook voor kinderen begrijpelijk, omdat het is aangepast aan de neurologische en psychologische ontwikkeling van kinderen. Door gebruik te maken van spel en metaforen sluit het tevens beter aan bij hun belevingswereld.
Jij kan met behulp van het model meer inzicht krijgen vanuit diagnostisch oogpunt (wat speelt er mee in de totstandkoming van de klachten, wat zou je cliënt willen bereiken met de begeleiding, welke vaardigheden en talenten heeft je cliënt al en wat zou nu de meest passende interventie zijn) en je cliënt loopt aan de hand van het model tegelijkertijd dóór zijn moeilijke situaties heen én kijkt ernaar vanuit helikopterview.
ACT4kids leert kinderen hun hart te volgen en de hindernissen die ze daarbij tegenkomen, zoals verlies, falen, afwijzing of ongeluk te nemen zoals ze zijn. Het stimuleert een open houding naar alles wat je ervaart, een milde blik en ander perspectief op jouwzelf en de wereld om je heen.