Behandeling van psychosociale problemen van jeugdigen met een leerstoornis

dyslexiedyscalculieleerstoornissenpsychosociale problemen
Voor de behandeling van psychosociale problemen bij jeugdigen met een leerstoornis zoals dyslexie en/of dyscalculie, is het belangrijk om te weten dat deze kinderen vaak niet alleen last hebben van hun leermoeilijkheden, maar ook van psychosociale problemen zoals (faal)angst, somberheid en een laag zelfbeeld. Het behandelprogramma Wegwijs in dyslexie en dyscalculie biedt een cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma voor kinderen en jongeren in de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs die lijden onder hun leerstoornis. Het doel van de training is om deze kinderen en jongeren te leren omgaan met hun dyslexie en/of dyscalculie en hun psychosociale problemen te verminderen. De training bestaat uit een handleiding voor trainers (orthopedagogen of psychologen), een werkboek voor kinderen en jongeren met dyslexie en een werkboek voor kinderen en jongeren met dyscalculie. De ouder(s) en de school van het kind worden actief betrokken bij de training. Het behandelprogramma kan worden aangeboden binnen de GGZ, vanuit particuliere praktijken of vanuit onderwijs-zorgarrangementen.
09:30 - 16:45
240
6-6.5 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 240
Inclusief : Lunch

Datum en locatie

06 jun. 2025
09:30
16:45
Station 1, 5211BP, 's-Hertogenbosch

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
Accreditatie in aanvraag
6 Punten
VGCt
Diëtist
Accreditatie in aanvraag
6 Punten
ADAP
Ergotherapeut
Accreditatie in aanvraag
6 Punten
ADAP
Gedragstherapeut
Accreditatie in aanvraag
6 Punten
VGCt
Huidtherapeut
Accreditatie in aanvraag
6 Punten
ADAP

Sprekers

Jojanneke van der Beek

Docent
Jojanneke van der Beek is orthopedagoog-generalist, docent aan de Universiteit Utrecht bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen en promovendus aan de Radboud Universiteit. Ook geeft zij postacademisch onderwijs op het gebied van (complexe) leerstoornissen. Eerder was zij werkzaam bij het Ambulatorium van de Universiteit Utrecht, waarbij ze verbonden was aan de afdeling leerproblemen met in het bijzonder aandacht voor dyscalculie. In haar klinische werk, onderwijs en onderzoek richt zij zich op de emotionele aspecten van leermoeilijkheden en de comorbiditeit met ontwikkelings- en psychiatrische problematiek. Jojanneke is medeontwikkelaar en -auteur van de ‘Rekenbelevingsschaal’ (2017) en het cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma ‘Wegwijs in dyslexie en dyscalculie’ (2021).

Martine Mönch

Docent
Martine Mönch werkt als orthopedagoog-generalist en cognitief gedragstherapeut in de GGZ. Daarnaast is ze als universitair docent werkzaam bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Eerder was zij werkzaam bij het Ambulatorium van de Universiteit Utrecht, waarbij ze verbonden was aan de afdeling leerproblemen met in het bijzonder aandacht voor dyscalculie. In dat kader is zij medeauteur van het ‘Protocol Dyscalculie: Diagnostiek voor Gedragsdeskundigen 3.0 (protocol DDG)’ (2020) en het cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma ‘Wegwijs in dyslexie en dyscalculie’ (2021). Ook in haar huidige werk in de GGZ is ze nog altijd betrokken bij cliënten met (een vermoeden van) dyscalculie.
Omschrijving

Deze dag heeft als doel om inzicht te geven in de theoretische achtergronden en de opbouw van de training Wegwijs in dyslexie en dyscalculie. Ook maken deelnemers kennis met het materiaal van de training. Daarnaast krijgen zij inzicht in hoe het geprotocolleerde behandelprogramma afgestemd kan worden op de specifieke behoeften van het cliëntsysteem. Na afloop van deze train-de-trainer cursus kunnen deelnemers aan de slag met het geven van de training Wegwijs in dyslexie en dyscalculie in de hulpverleningspraktijk.

King Nascholing

Hoge Kwaliteit postacademische nascholing voor een betaalbare prijs. Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten van onze filosofie. Ben jij werkzaam als psycholoog of orthopedagoog in de Jeugdzorg, GGZ of in het onderwijs? Dan kun je bij ons terecht voor kwalitatief hoogwaardige én betaalbare cursussen. De huidige ontwikkelingen binnen ons vakgebied stellen steeds meer eisen aan (na)scholing. Wij vinden dat een prima ontwikkeling, maar realiseren ons ook dat het behalen van aanvullende registraties tijdrovend en bovendien erg kostbaar is. Wij willen professionals in de jeugdzorg helpen om continu up-to-date te blijven en bieden daarom een breed aanbod aan van betaalbare cursussen en trainingen voor hulpverleners in de GGZ, jeugdzorg en onderwijs.
info@kingnascholing.nl
0202443165
111, Czaar Peterstraat, Amsterdam, 1018PE

Gerelateerde cursussen

26 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
19
In de cursus 'Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie' leer je lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
€ 625
14 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
6
Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.
€ 220
12 Nov
Nov
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
0-46.5
Aan de hand van een stevige theoretische basis ga je zelf aan de slag. Met praktijkvoorbeelden leer je analyseren, de theorie toepassen en een heldere conclusie trekken.
€ 614
09 Mar
Mar
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
La Vie, Utrecht
33-61
Een praktische en verdiepende cursus voor de behandeling van dyslexie
In deze cursus krijg je actuele inzichten over diagnostiek en behandeling van (ernstige) dyslexie op basis van Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling – versie 3.0 en de brede vakinhoudelijke richtlijn, die is geschreven in opdracht van NIP, NVO, LBRT en het NKD. Er is aandacht voor de algemene principes die aan effectieve (evidence based) dyslexiebehandelingen ten grondslag liggen. De nadruk ligt vooral op de praktische toepassing van deze kennis in het opzetten van een behandelplan en het uitvoeren van behandeling. Je oefent aan de hand van jouw eigen casuïstiek met het opzetten van een behandelplan.
€ 1295
04 Nov
Nov
09:30

PAO Psychologie

Live Webinar
Online
0-45.5
In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen in het voortgezet onderwijs centraal.
€ 1000

PAO Psychologie

E-learning
2
De nieuwe ‘brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie’ (BVRD) is er. In deze richtlijn worden de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen gecombineerd met praktische toepassing. Er is aandacht voor signalering, diagnostiek, behandeling en ondersteuning. Ook is een nieuw dyslexieprotocol: Protocol 3.0.
€ 95
04 Sep
Sep
08:30

KWeC

Physical course - series
Hotel van der Valk Heerlen
30
In de 2-daagse Basiscursus Dyslexie: praktisch van A tot Z staat leren door ondervinding centraal. Iedereen wordt aan het werk gezet. De cursusleider reikt u de tools en de benodigde antwoorden aan om leerlingen met lees- en/of spellingproblemen effectief te begeleiden. Na de cursus kunt u direct aan de slag om het geleerde in praktijk te brengen. Hiervoor krijgt u een Digi-KWeC mee, boordevol (digitale) informatie en materiaal.
€ 888

PAO Psychologie

E-learning
2-4
In dit webinar leer je hoe je professioneel kritisch kijkt naar diagnostiek van dyslexie. Je leert meer over het opstellen en beoordelen van een dyslexieverklaring, over kenmerken van gedegen en consistent dyslexie-onderzoek.
€ 95

PAO Psychologie

E-learning
2
De nieuwe ‘brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie’ (BVRD) is er. In deze richtlijn worden de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen gecombineerd met praktische toepassing. Er is aandacht voor signalering, diagnostiek, behandeling en ondersteuning. Ook is een nieuw dyslexieprotocol: Protocol 3.0.
€ 95
10 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
6.5
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
€ 220