Cursus Dyslexie in het voortgezet onderwijs
Prijzen
Beroepen
Competenties
Wat is de oorzaak van het groeiend aantal kinderen met problemen? Hoe kun je leerlingen adequaat signaleren? Veranderen de symptomen als leerlingen ouder worden? Hoe ziet de diagnostiek bij leerlingen in het VO eruit? Hoe toon je de hardnekkigheid van de problematiek aan? Wat zijn goede compenserende en dispenserende middelen? Hoe kan dyslexiebeleid worden vorm gegeven? En wat is de rol van de gedragsdeskundige in het (SWV-) VO, VSO?
Dit zijn de thema’s in deze cursus. In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen in het voortgezet onderwijs centraal. Je werkt in kleine groepen en de twee docenten, met ieder hun eigen specifieke expertise met de doelgroep VO, geven veel ruimte voor persoonlijke vragen en inbreng van eigen casuïstiek. Het online leren (onder meer door het bekijken van een webinar) én de literatuurstudie zorgen voor ‘slimme accreditatie-punten’.
Kernpunten:
- 100% online;
- signaleren van ernstige lees- en spellingproblemen en dyslexie in het VO;
- begeleiding van dyslexie in het VO;
- gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD);
- praktische vaardigheden voor diagnostiek en rapportage;
- uitgangspunten van adequaat dyslexiebeleid op school.
Resultaat
Na afloop van deze cursus beschik je over recente inzichten en praktische vaardigheden betreffende signalering, diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie in het voortgezet onderwijs.
- Heb je zicht op symptomen van dyslexie in het VO, het criterium hardnekkigheid
- Ben je op de hoogte van recente ontwikkelingen/inzichten, de BVRD (2021), het Protocol Dyslexie VO (2013) en Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0
- Kun je voor- en nadelen van verschillende manieren van signaleren benoemen en hierin onderbouwde keuzes maken.
- Heb je inzicht in de leergeschiedenis en de overdracht van basis- naar voortgezet onderwijs
Na afloop van deze cursus kun je onderscheid maken tussen leerlingen met lees-en spellingsproblemen, leerlingen met een vermoeden van dyslexie en leerlingen met dyslexie
- Kunnen beargumenteren van diagnostische dilemma’s
- Inzicht in het criterium hardnekkigheid
Na afloop van deze cursus heb je praktische vaardigheden ontwikkeld voor diagnostiek en rapportage
- Kennis van onderzoek naar dyslexie in het VO, domeinen en instrumenten
- Inzicht in de rol van de leergeschiedenis en overdracht bao-VO
- Kunnen opstellen van adequate rapportage
- Inzicht in voor wie rapportage geschreven wordt en wie het mag inzien
Na afloop van deze cursus kun je de ondersteuning van leerlingen met dyslexie op een VO-school vormgeven en monitoren
- Kennis en inzicht in begeleidingsprincipes, materialen en interventies in het VO
- Kunnen beargumenteren welke compenserende, dispenserende middelen en ondersteunende technologie wanneer in te zetten is.
Na afloop van deze cursus heb je inzicht in de verschillen en overeenkomsten tussen dyslexieprotocollen en dyslexiebeleid.
- Kennis en inzicht in interne en externe factoren bij de vormgeving en implementatie van protocollen en beleid
- Het opstellen van doelen en borging van het handelen
- Beargumenteerde keuzes kunnen maken voor dyslexiebeleid/dyslexieprotocol