ADHD; diagnostiek en behandeling bij kinderen en jeugdigen
Deze cursus biedt een diepgaande verkenning van de diagnostische criteria en behandelingsopties voor kinderen en jeugdigen met ADHD. Ontwikkel een goed begrip van de verschillende symptomen van ADHD en hoe deze kunnen worden geïdentificeerd en geëvalueerd. Leer hoe u effectieve interventies kunt ontwikkelen en implementeren, waaronder farmacologische en niet-farmacologische behandelingen, die kunnen helpen de impact van ADHD te verminderen en de algehele kwaliteit van leven te verbeteren. De cursus biedt praktische informatie en strategieën die direct kunnen worden toegepast in de klinische praktijk.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Tirtsa Ehrlich
Docent
Tirtsa Ehrlich is als GZ-psycholoog al ruim 20 jaar werkzaam in de specialistische GGZ. De afgelopen jaren bij Dokter Bosman, lokatie Amsterdam, op een levensloop polikliniek gespecialiseerd in ADHD en ASS. Zij is grotendeels werkzaam binnen de kinder- en jeugd-GGZ, maar behandeld sinds 5 jaar ook volwassenen met traumaklachten. Ze is sinds een aantal jaren EMDR supervisor kind en jeugd en volwassenen bij de VEN.
Jacqueline Hilbers
Docent
Jacqueline Hilbers werkt al bijna 25 jaar in de jeugd-GGZ als vaktherapeut drama. Zij heeft meegewerkt aan het ontwikkelen van verschillende modules voor kinderen met uiteenlopende problematieken. Binnen haar huidige baan bij Parlan geeft zij individuele therapieën, oudertrainingen en groepstherapieën. Samen met oud-collega Tirtsa Ehrlich heeft zij de protocollen voor de psycho-educatiegroepen voor kinderen met AD(H)D ontwikkeld en beschreven. Ook het boek ‘Zo snel als een…..’ voor kinderen met ADHD is door hen samen geschreven.
Doelen
In de cursus 'ADHD; diagnostiek en behandeling bij kinderen en jeugdigen' krijg je een compleet beeld van de diagnostiek en behandeling van kinderen met AD(H)D. Er is aandacht voor o.a. psycho-educatie aan ouders en kinderen, kindgroepen en oudercursussen, als ook een leerkrachtcursus.
Na de cursus ben je bekend met het diagnostische beeld van ADHD in ontwikkelingsperspectief, je kent de symptomen, comorbiditeit, differentiaal diagnostiek, prevalentie en het verschil tussen de DSM-IV en 5. Je bent in staat ADHD in de praktijk zelf vast te stellen en bekend met verschillende screenende vragenlijsten. Je weet daarnaast welke psychologische behandelingen passend zijn en hebt basiskennis over medicamenteuze behandeling en kunt een multimodale behandeling in de praktijk zelf vormgeven.