Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren
In deze tweedaagse training leer je emotieregulatie problemen bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen middels diverse technieken uit de CGT en andere therapievormen in kaart te brengen en te verminderen of veranderen.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
In deze training leer je door middel van cognitief-gedragstherapeutische technieken om emotieregulatie problemen en zelfbeschadigend, emotiegestuurd gedrag in kaart te brengen. Het model van Gross en de biosociale theorie staan centraal als kader van waaruit emotionele problemen worden begrepen. Daarnaast komen verschillende technieken vanuit CGT maar ook andere evidence-based methoden (DGT, oplossingsgerichte therapie, schematherapie en mindfulness) aan bod, om emotieregulatie problemen bij kinderen en adolescenten te verminderen of veranderen. Hierbij is veel aandacht voor het aanleren van nieuwe coping vaardigheden en het verminderen van emotionele kwetsbaarheid. Deze training sluit hiermee aan op een transdiagnostische visie op problematiek. Vanuit een transdiagnostische visie worden emotieregulatieproblemen gezien als diagnose-overstijgend probleem. Emotieregulatieproblemen komen bij diverse stoornissen voor en kunnen een belangrijke invloed hebben op het in stand houden, veroorzaken of verergeren van allerlei klachten en probleemgedragingen. De behandeling van emotieregulatieproblemen beoogt dan ook vanuit de onderliggende kwetsbaarheid bestaande stoornissen (zoals angst- of stemmingsklachten) te stabiliseren of verminderen.
De training kan gezien worden als verdieping, aansluitend op het (basis)opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut (VGCT) en is bestemd voor hulpverleners die veel te maken hebben met kinderen, adolescenten en jongvolwassenen waarbij sprake is van problemen in de emotie- en gedragsregulatie.
In de training ligt de nadruk vooral op het toepassen van cognitief gedragstherapeutische technieken in de praktijk. Tot de praktijk behoren zowel rollenspellen als oefeningen met eigen casuïstiek. De huiswerkopdrachten zijn vooral praktisch van aard, gericht op toepassing van het geleerde bij eigen casuïstiek van cursisten.
In de training maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie, waarbij geoefend wordt met analyse en technieken die meer verdieping geven op de basistechnieken vanuit CGT.