Logopedie en Lees- en Spellingproblemen: Behandeling

logopedistlogopedielezenleren lezenspellenkinderen

Hoe bepaal je de insteek van de behandeling? Hoe verhoudt zich de taalontwikkeling tot het lezen en spellen? Welke methoden zijn er om lees- en spellingproblemen te behandelen in de verschillende fasen van het lezen? Hoe kun je het lezen en spellen op een effectieve manier stimuleren?

20 jun. 2024
09:30 - 16:30
315
12 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 315
Inclusief : Koffie/thee en lunch, digitaal lesmateriaal

Datum en locatie

20 jun. 2024
09:30
16:30
Koningsbergerstraat 9, 3531AJ, Utrecht

Beroepen

Logopedist
12 Punten
NVLF

Sprekers

Ilona Silderhuis

Trainer
Ilona Silderhuis is in 2002 afgestudeerd aan Hogeschool Windesheim als logopedist. Direct daarna is zij gestart met haar eigen praktijk. Haar eigen praktijk heeft zich verder ontwikkeld en tegenwoordig heeft zij een team van logopedisten en meerdere locaties verspreid over Nederland. In de loop van de jaren heeft zij vele cursussen en nascholing gevolgd, dit heeft geresulteerd in verschillende specialisaties gericht op de logopedie, maar ook op het gebied van coaching en psychologie. Tevens heeft zij als docent en ontwikkelaar een lange staat van dienst. Vanaf 2002 is zij betrokken geweest bij Hogeschool Windesheim/ Windesheim Flevoland en later als zelfstandig docent en ontwikkelaar ook bij verschillende (post-)HBO opleiders.

Doelen

Na afloop van je training ben je:

Bekend met de achtergrond van lees- en spellingproblemen
Bekend met verschillende methoden om lees-en spellingproblemen te behandelen
In staat om op basis van casuïstiek een logopedische diagnose te stellen
In staat om op basis van analyse van onderzoeksgegevens een globaal therapieplan op te stellen
In staat om een behandeling op het gebied van lezen uit te voeren
In staat om een behandeling op het gebied van spellen uit te voeren
Omschrijving

Inhoud

Deze training gaat over de behandeling van lees- en spellingproblemen en heeft als doel dat de logopedist die nog weinig ervaring heeft met het behandelen van lees- en spellingproblemen op een evidence based wijze met deze problematiek aan de slag kan. Hierbij wordt theorie afgewisseld met casuïstiek en wordt in de middag gewerkt aan het opstellen van een behandelplan van een casus die de deelnemers zelf meenemen.


Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen aan bod tijdens de training:

  • Do’s en dont’s in de behandeling van leesproblemen
  • Relatie taal en spellen/lezen
  • Klinisch redeneren: onderbouwing diagnose en behandeling
  • Opstellen behandelplan


Pearson Benelux B.V.

Pearson Academy zet zich in voor het juist toepassen van testinstrumenten en het correct interpreteren van testresultaten door psychologen, orthopedagogen, logopedisten en professionals werkzaam in onderwijs en HRM.
info@pearsonacademy.nl
1, Gatwickstraat, Amsterdam, 1043GK