Deze cursus is verlopen

22-0034 Professioneel (HR) Leiderschap in de eerste lijn

leiderschaphuisartsenpraktijk

Nascholing met (fysieke) bijeenkomst(en)/ accreditatie per bijeenkomst

20 apr. 2024
09:00 - 16:00
Op aanvraag
In aanvraag
Nascholing
Physical course - series

Prijzen

Op aanvraag

Datum en locatie

20 apr. 2024
09:00
29 jun. 2024
16:00
Bosbaanweg 1, 1182DB, Amstelveen

Beroepen

Anesthesioloog
Accreditation in aanvraag
18 Punten
ABAN-C2
Arts beleid en advies KNMG
Accreditation in aanvraag
18 Punten
ABAN-C3
Arts indicatie en advies KNMG
Accreditation in aanvraag
18 Punten
ABAN-C3
Arts infectiebestrijding KNMG
Accreditation in aanvraag
18 Punten
ABAN-C3
Arts Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde KNMG
Accreditation in aanvraag
18 Punten
ABAN-C3

Doelen

Een belangrijk overkoepelend leerdoel is om de deelnemers te laten ervaren dat leiderschap in de huisartsenpraktijk leuk kan zijn en dat het energie en plezier geeft. Dat de continuïteit van zorg en w

Omschrijving


Een belangrijk overkoepelend leerdoel is om de deelnemers te laten ervaren dat leiderschap in de huisartsenpraktijk leuk kan zijn en dat het energie en plezier geeft. Dat de continuïteit van zorg en werk er gewoon is, zonder te veel stress in deze dynamische tijd van vele veranderingen en transities. Dat medewerkers duurzaam ingezet kunnen worden en dat het beleid zowel persoonsgericht voor de patiënt als werknemergericht is.


De doelen zijn gericht op de competenties:

1. Communicatie: zowel met patiënt, collega’s als andere stakeholders rondom de praktijk

2. Samenwerken: samenwerken in de praktijk en met cirkels eromheen, samen anticiperen op de toekomst. Visionair kijken met een lange termijn blik met korte termijn doelen.

3. Organisatie en maatschappelijk handelen: samen met het team een toekomst bestendige koers kunnen gaan, met als uitgangspunt de belangrijke waarden en ambities van het team. Goede taakverdeling in de praktijk rondom subtaken zoals kwaliteitsverbetering, registratie, lean werken, declaratie, waarnemers, zzp-ers, enz

4. Professionaliteit: feedback en reflectie cultuur neerzetten met duidelijke kaders, een lerende organisatie creëren


Voor de patiënt:

• Een vriendelijk team, waar de patiënt welkom is en altijd met compassie en effectief te woord wordt gestaan, ook als de werkdruk hoog is.

• Goede, effectieve, lean diagnostiek en behandeling doordat er binnen de praktijk goed samen gewerkt wordt.

Voor de (HR)- leidinggevende

• Eigen bevlogenheid voor samenwerken, teamdynamiek en dat overdragen als cultuur binnen de praktijk.

• Een effectieve manier om een plezierig en goed werkend team te creëren.

• Persoonlijk leiderschap, inzicht in eigen eigenschappen, manier van werken en wat dat bij anderen oproept.

• Leidinggeven aan een divers team met collega artsen, doktersassistenten, POH, e.a

• Faciliteren van groei van individuele medewerkers en inclusie en heelheid als totale team.

• Leren kiezen, beslissen en uitvoeren

• Casuïstiek, inbrengen van voorbeelden uit de praktijk.


Voor de praktijk:

• Duurzaam betrokken medewerkers die graag in jouw praktijk willen werken.

• Goede onderlinge communicatie en afspraken, weinig re-work, miscommunicatie en ruis in de praktijk, zowel patiëntgericht als onderling met de collega’s.

• Minder uitval meer steun van team, co-creatie van het werk.

• Innovatieve en open cultuur binnen de praktijk, iedereen is gewend om verder kijken dan de eigen praktijk, netwerkgeneeskunde is normaal met sociaal domein, welzijn, onderwijs, GGD en gemeente. Lange termijn visie met plezier.

• Aanzet maken tot duidelijke missie, visie, strategie en kernwaarden met het eigen team

• Brede blik, anders kijken naar problemen en ambities.

Stichting DOKh

secretariaat@dokh.nl
0725279100
6, Robijnstraat, Alkmaar, 1812RB