Vermoeidheid en neurocognitieve aspecten in de (sport)revalidatie
Tijdens deze bijscholingscursus zullen we uitgebreid ingaan op de invloed van vermoeidheid op een sporter. We staan stil bij neurocognitieve processen van perceptie-actie cyclus en de implicaties voor preventie en de (sportspecifieke) revalidatie. Het doel is om een beter begrip te krijgen van de interactie tussen het brein, sportblessures en vermoeidheid, zodat de (sport)fysiotherapeut zijn oefentherapie en besluitvorming kan aanpassen bij de specifieke sport en sporter.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Prof. dr. Jo Verschueren, MSF
Docent
Jo Verschueren is Professor Sportkinesitherapie en post-doctoraal onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij behaalde zijn joint-PhD (Vrije Universiteit Brussel: Doctor in Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie; Vrije Universiteit Amsterdam: Doctor in Philosophy) in april 2021 en is momenteel verbonden aan de onderzoeksgroep Menselijke Fysiologie en Sportkinesitherapie, Faculteit LK van de Vrije Universiteit Brussel. Jo werkt sinds 2010 als Assisterend Academisch Personeel op de onderzoeksgroep en is onder meer coördinator van de afstudeerrichting 2e Master Sportkinesitherapie en het Postgraduaat Sportkinesitherapie. Jo Verschueren is secretaris van de Belgian Federation of Sports Physiotherapy en lid van het scientific committee van de International Federation of Sports Physical Therapy.
Prof. dr. Bruno Tassignon
Docent
Bruno Tassignon is professor en post-doctoraal onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij behaalde zijn joint-PhD (Vrije Universiteit Brussel: Doctor in Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie; Vrije Universiteit Amsterdam: Doctor [Faculteit Geneeskunde]) in oktober 2021 en is momenteel verbonden aan de onderzoeksgroep Menselijke Fysiologie en Sportkinesitherapie, Faculteit LK van de Vrije Universiteit Brussel. . Daarnaast doceert hij onderwerpen met betrekking tot "functionele trainingstherapie", "epidemiologie en gezondheidswetenschappen", "revalidatietraining", "sportblessurepreventie", enz. aan de Vrije Universiteit Brussel. Bruno Tassignon is lid van het International Ankle Consortium.
Doelen
Het revalideren van een sporter is een boeiend maar ook uitdagend proces. Een (sport)fysiotherapeut zet de doelstellingen van de atleet centraal en probeert steeds de meest recente inzichten toe te passen om tot een optimale revalidatie te komen. Dat betekent ook dat we als fysiotherapeuten kritisch kijken naar onze huidige strategie en nakijken waar we toevoegingen kunnen doen om tot een betere revalidatie te komen. Eén van de uitdagingen waar we in de sportrevalidatie mee geconfronteerd worden, is het complexe fenomeen van vermoeidheid en hoe we dit een plaats moeten geven in onze revalidatiestrategie. Daarnaast erkennen we ook de neurocognitieve dimensie van sporten, met een continue perceptie-actie cyclus. De atleet past zich voortdurend aan in functie van de omgeving. De meest recente wetenschappelijke inzichten maken duidelijk dat zowel vermoeidheid als bijhorende centrale neurocognitieve processen in het brein belangrijke aandachtspunten zijn doorheen de revalidatie, die lange tijd onderbelicht werden en onvoldoende aandacht krijgen. Een sportblessure zorgt namelijk ook voor functionele en structurele aanpassingen in het centrale zenuwstelsel en het brein. Vermoeidheid verstoort daarbij naast perifere ook centrale processen in ons brein. Het wordt hoog tijd dat we daar bij stilstaan, vermoeidheid en neurocognitie waar mogelijk integreren in onze revalidatiestrategie.
Tijdens deze bijscholingscursus zullen we uitgebreid ingaan op de invloed van vermoeidheid op een sporter. We staan stil bij neurocognitieve processen van perceptie-actie cyclus en de implicaties voor preventie en de (sportspecifieke) revalidatie. Het doel is om een beter begrip te krijgen van de interactie tussen het brein, sportblessures en vermoeidheid, zodat de (sport)fysiotherapeut zijn oefentherapie en besluitvorming kan aanpassen bij de specifieke sport en sporter.
Deze scholingsdag biedt Masters of Science uit andere disciplines de mogelijkheid om nieuwe inzichten praktisch toepasbaar te maken binnen het domein van fysiotherapie en ze toe te passen in hun dagelijkse werkzaamheden. Alles is gericht op de klinische context waarin de fysiotherapeut werkzaam is.