Iedereen wil aardige collega's, ook jouw collega's

Hanteer de Bode Methode® zodat lastig gedrag van collega's wordt voorkomen/opgelost en de samenwerking goed blijft
samenwerkingcollegacollega'safsprakensamenwerkenafspreken
Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last. ​ Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt. Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait. We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict. Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
09:00 - 16:00
395
5 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 395
Inclusief : Documentatie, lunch en consumptie

Datum en locatie

07 nov. 2025
09:00
16:00
Jaarbeursplein 25, 3521AR, Utrecht

Beroepen

Anesthesioloog
5 Punten
ABAN
Apotheker
5 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
5 Punten
OA
Arts
5 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
5 Punten
ABAN

Competenties

Communicatie100 %

Sprekers

Rien de Boo

Trainer
Rien de Boo, oprichter van de Bode Nascholingen, heeft meer dan 25 jaar ervaring als opleider in de gezondheidszorg. Hij is als artsenbezoeker begonnen en heeft veel ervaring opgedaan als salesmanager in de farmaceutische industrie. Zijn doel is het verbeteren van het collegiaal aanspreken op lastig, afwijkend gedrag, daadkrachtiger leidinggeven, het ontwikkelen van meer assertiviteit en het verbeteren van de bejegening van de klant/client/patiënt. In meer dan de helft van de ziekenhuizen en academische centra en tevens bij veel apotheken, gezondheidscentra, huisartsen-posten, verpleegtehuizen etc. heeft hij trainingen gegeven.
Omschrijving

Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt.


Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait.

We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict.


Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen. 

Zelf ingebrachte casuïstiek

De volgende casuïstiek wordt regelmatig door de deelnemers zelf tijdens het programma naar voren gebracht als zijnde lastig en veelvoorkomend:

Gedrag van collega's:

rommel niet opruimen / niet aanvullen

• te laat komen / te vroeg weggaan

• geen baliewerk willen doen

• “de kantjes er van af lopen”

• in werktijd privé bellen / internetten / appen

• dominant / dwingend 

• roddelen

• onheuse bejegening richting collega of klant/client/patiënt

• niet meehelpen als je collega al klaar is met de taak, en jij nog niet

• ja zeggen, maar nee doen 

 

Gedrag van leidinggevenden:

• geen voorbeeldgedrag

• niet daadkrachtig

• dominant/dwingend

• biedt geen ondersteuning

• onheuse bejegening richting collega/klant/client/patient

• roddelen

• generaliseren 

• disfunctioneren


De Bode nascholingen

De Bode Nascholingen wil hulpverleners en medewerkers in de gezondheidszorg helpen hun communicatieve kennis om te zetten in communicatieve kunde opdat zij de doelstellingen op een daadkrachtige, vreugdevolle wijze kunnen realiseren. De Bode Nascholingen onderscheidt zich door het feit dat de wortels van de twee vaste trainers in het bedrijfsleven liggen met als markt de “gezondheidszorg”. Zo kan de gezondheidszorg op een zakelijke (commerciële) wijze geanalyseerd en voorzien worden van gerichte, zakelijke adviezen en trainingen. Uit onderzoek en uit gesprekken met de medische professie blijkt dat de meeste hulpverleners en medewerkers in de zorg vooral belangstelling hebben voor (geaccrediteerde) kleinschalige nascholingsbijeenkomsten. Het directe en persoonlijke contact tussen enerzijds de deelnemers onderling en de deelnemers en trainer anderzijds is hierbij van groot belang. De Bode Nascholingen komt aan deze behoefte tegemoet en is daarvoor speciaal in 1997 voor de medische professie opgericht. De programma’s zijn kortdurende, interactieve bijeenkomsten die erop gericht zijn om uw vaardigheden, kennis en inzichten te vergroten. De Bode Nascholingen is geheel onafhankelijk van derden wat betreft de inhoud, onderwerpkeuze en organisatie.
info@debode.nl
0341434658
15, Verkeersweg, Harderwijk, 3842LD

Gerelateerde cursussen

13
Jun
2023
12
Jun
2026

De Bode nascholingen

Incompany
5
Hanteer de Bode Methode® zodat lastig gedrag van collega's wordt voorkomen/opgelost en de samenwerking goed blijft
Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last. ​ Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt. Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait. We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict. Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
€ 395
30 Oct
Oct
09:00
Op aanvraag

PAOFarmacie

Classroom
BCN Utrecht
6
De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn gaat in op de samenwerking met artsen, apothekers en andere zorgverleners. De docenten geven aan hoe u deze samenwerking het beste kunt vormgeven en hoe u daarbij optimaal uw invloed uitoefent om op te komen voor de belangen van uw apotheek.
Op aanvraag
08 May
May
09:00
€ 2095

Clinical Leadership (CL Performance)

Physical course - series
Hotel 't Speulderbos
12
Cursus 2 van het Curriculum Clinical Leadership voor psychiaters
De tweede stap in het ontwikkelen van klinisch leiderschap richt zich op sturen en samenwerken vanuit je persoonlijke en professionele kompas. Dit vraagt niet alleen om inzicht in je missie en visie, maar ook in het krachtenveld waarin je opereert. Het ziekenhuis is een werkgemeenschap met een harde kant (Structuur, Systemen, Strategie) en een zachte kant (Shared values, Style, Skills, Staff).
€ 2095

Dockwerk

Incompany
6
Is het de waarheid, of enkel jouw zienswijze? Kan je een ander overtuigen van jouw mening en is dat een discussie of een goed gesprek? Hoe ga je om met verschillende ideeën, meningen en zienswijzes, met cliënten, jouw collega's en in de keten?
€ 255 - 305
Op aanvraag

BFC Compassionate Care & Mindful Medicine

Incompany
12
"One man can be a crucial ingredient on a team, but one man cannot make a team." ~ Kareem Abdul-Jabbar
Op aanvraag

Landelijke Huisartsen Vereniging

Incompany
3
Je weet als geen ander dat werken in de gezondheidszorg topprestaties vereist. Die wil je maar al te graag leveren en daarvoor is goede samenwerking binnen je team of organisatie noodzakelijk. Hoe graag jullie dat ook willen, die samenwerking komt soms niet van de grond.
€ 2200

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Samenwerken in het apotheekteam is bedoeld om de samenwerking binnen het apotheekteam te verbeteren. De nascholing gaat in op de persoonskernmerken en normen en waarden van de apotheekmedewerkers. Het team leert hoe zij tot een duidelijke taakverdeling kunnen komen. Aan het eind van de nascholingen maakt het team afspraken over het geven van feedback, kritiek en complimenten en worden kleine samenwerkingsproblemen besproken.
Op aanvraag

ZW Opleidingen

Incompany
6
De training is bedoeld voor organisaties die hun medewerkers zich in hun werk krachtiger en effectiever willen laten profileren. Laten zien wat ze kunnen en waar de krachten liggen, maar ook open durven staan voor de eigen ontwikkelpunten en daarmee aan de slag gaan.
€ 1498

CME-Online

E-learning
2
De ouderenzorg staat voor grote uitdagingen. Met een toenemende vergrijzing en een groeiend tekort aan zorgprofessionals is het noodzakelijk om de zorg anders te organiseren. Taakherschikking, waarbij taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen verschillende beroepsgroepen worden herverdeeld, biedt hiervoor een oplossing. Voor u als specialist ouderengeneeskunde is het cruciaal om de voordelen van taakherschikking te begrijpen en te implementeren.
Op aanvraag
19 Sep
Sep
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Stuur uw maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze aan.
In deze training, die door cursisten met een 8,6 beoordeeld wordt, leert u hoe u de maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze kunt aansturen en managen. De training heeft een praktische en interactieve insteek en biedt volop ruimte voor uw eigen vraagstukken.
€ 845