Webinar - Schoolgerelateerde stress en prestatiedruk bij leerlingen

stresszelfvertrouwenmotivatieSchoolgerelateerde stress
Het is belangrijk om op de juiste manier om te gaan met stress en prestatiedruk bij leerlingen omdat dit aanzienlijke gevolgen kan hebben voor hun welzijn, cognitieve ontwikkeling en toekomstige schoolprestaties. Chronische stress bij leerlingen in zowel het basis- als voortgezet onderwijs kan leiden tot mentale gezondheidsproblemen zoals angst en depressie, die hun emotionele veerkracht aantasten. Deze psychologische belasting vermindert vervolgens hun vermogen om effectief te leren en presteren. Stress heeft bovendien een negatieve invloed op cognitieve functies zoals geheugen, aandacht en probleemoplossend vermogen.
195
0-4 Punten
Online
Live Webinar

Prijzen

Regulier € 195
Exclusief : 21% BTW

Beroepen

Arts beleid en advies KNMG
Accreditatie in aanvraag
ABSG
Arts indicatie en advies KNMG
Accreditatie in aanvraag
ABSG
Arts infectiebestrijding KNMG
Accreditatie in aanvraag
ABSG
Arts Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde KNMG
Accreditatie in aanvraag
ABSG
Arts maatschappij en gezondheid
Accreditatie in aanvraag
ABSG

Competenties

Medisch handelen30 %
Communicatie40 %
Professionaliteit en kwaliteit30 %

Sprekers

Dr. Guido van de Luitgaarden

Moderator en host
Guido van de Luitgaarden is opgeleid als sociaal-pedagogisch hulpverlener en werkte in die hoedanigheid onder meer in het sociaal-cultureel werk. Hij was gedurende 16 jaar als senior onderzoeker en docent werkzaam bij Zuyd Hogeschool, lectoraat Sociale Integratie. Guido promoveerde aan de University of Salford (VK) op een proefschrift over oordeels- en besluitvorming bij vermoedens van kindermishandeling. Sinds 2006 is hij verbonden aan het Euregionaal Congresburo en het Centrum voor Educatie en Supervisie. Daarnaast is hij echtgenoot en (pleeg)vader.

Dr. Margot Peeters

Preventie van stress en prestatiedruk bij (jonge) leerlingen
Margot Peeters is Universitair hoofddocent aan de faculteit Sociale Wetenschappen van Universiteit Utrecht. Zij bestudeert de ontwikkeling van adolescenten en richt haar onderzoek op thema's zoals risicogedrag en verslaving, (problematisch) gaming, externaliserend gedrag en schoolverzuim. Ze is daarbij vooral geïnteresseerd in de wisselwerking tussen individuele verschillen en de invloed van sociale contexten (peers, opleidingsniveau, school) op de ontwikkeling van risicogedrag, waarbij de relatie tussen risicogedrag en mentale een gezondheid een belangrijk terugkomend thema is. In haar onderzoek staat het perspectief van jongeren centraal en probeert ze door middel van participatieve onderzoeksmethoden een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk.

Drs. Ard Nieuwenbroek

Stress, een onderschatte boosdoener
Ard is contextueel therapeut, communicatietrainer en een praktijkman 'pur sang'. Hij heeft ruime expertise op het gebied van activeren van de (vaak verborgen) kracht in mensen. Daarnaast is Ard auteur en heeft inmiddels 40 boeken op zijn naam staan, die veelal over het onderwerp faalangst en contextueel werken gaan. Alhoewel een beetje stress goed kan zijn voor allerlei prestaties is het gevaar van continue te veel stress vaak onderschat. Het wordt dan een vrijwel permanente boosdoener die het cognitieve leren en sociaal-emotioneel welzijn van leerlingen ernstig bedreigt. In de presentatie onder leiding van Ard Nieuwenbroek ligt de nadruk op de effecten van continue stress en hoe dit vaak leidt tot faalangst en burn-out. Van grote betekenis is natuurlijk wat nu de werkelijke bebronning is van continue stress. Ook daar zal Ard een antwoord op geven vanuit een contextuele benadering.

Drs. Julie Rosseel

Werken aan emoties en vergroten van school- of behandelmotivatie
Julie Rosseel studeerde psychologie aan de Universiteit van Gent. Het werken aan emoties en het vergroten van school- of behandelmotivatie bij leerlingen is cruciaal voor hun welzijn en succes. Het ontwikkelen van emotionele regulatievaardigheden helpt leerlingen doorgaans beter om te gaan met stress en tegenslagen. Door positieve relaties met docenten en ouders te bevorderen, voelen leerlingen zich gesteund en gemotiveerd. Vervolgens kan het implementeren van motiverende leerstrategieën en gepersonaliseerde leertrajecten de betrokkenheid vergroten. Vanuit dit perspectief zal Julie Rosseel het onderwerp benaderen en naast kennis ook praktische handreikingen voor de praktijk bieden.

Doelen

Wat leer je?

Verwerven van inzicht in preventieve strategieën om stress en prestatiedruk bij jonge leerlingen te beheersen en internaliserend probleemgedrag te voorkomen
Begrijpen van de invloed van stress op cognitieve processen en academische prestaties
Ontwikkelen van effectieve aanpakken om de impact van stress op leerprestaties te minimaliseren
Verkrijgen van technieken om leerlingen te helpen bij het reguleren van hun emoties
Versterken van de motivatie van leerlingen voor hun academische en behandeltrajecten
Omschrijving

Het is belangrijk om op de juiste manier om te gaan met stress en prestatiedruk bij leerlingen omdat dit aanzienlijke gevolgen kan hebben voor hun welzijn, cognitieve ontwikkeling en toekomstige schoolprestaties.


Chronische stress bij leerlingen in zowel het basis- als voortgezet onderwijs kan leiden tot mentale gezondheidsproblemen zoals angst en depressie, die hun emotionele veerkracht aantasten. Deze psychologische belasting vermindert vervolgens hun vermogen om effectief te leren en presteren. Stress heeft bovendien een negatieve invloed op cognitieve functies zoals geheugen, aandacht en probleemoplossend vermogen. Gestreste leerlingen hebben namelijk moeite om zich te concentreren, informatie te onthouden en creatief te denken, wat resulteert in lagere schoolprestaties en een verminderd zelfvertrouwen. Daarnaast kan overmatige prestatiedruk de motivatie van leerlingen ondermijnen. In plaats van gemotiveerd te zijn door een intrinsieke liefde voor leren, associëren zij leren met angst en falen. Dit kan leiden tot een verminderde betrokkenheid bij schoolactiviteiten en zelfs schoolverzuim of vroegtijdige schooluitval.

Deze kernvragen staan centraal tijdens dit praktijkgerichte webinar, waarin drie experts hun kennis verbinden aan de praktijk om naast inzicht ook effectieve oplossingen en strategieën aan te reiken.


Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

info@congresburo.comm
2, De Mandel, a, Maastricht, 6227CS

Gerelateerde cursussen

RINO Amsterdam

Incompany
9
wanneer psychiatrie en verslaving speelt
De cursus is bedoeld voor hulpverleners die werkzaam zijn in de chronische psychiatrie of de verslavingszorg, die te maken hebben met cliënten met psychiatrische in combinatie met verslavingsproblemen.
Op aanvraag

Studio GRZ

Incompany
13
De training ‘Motiverende Gespreksvoering (MGV) in de geriatrische revalidatie (GRZ)’ plaatst in de context van (geriatrische) revalidatie.
Op aanvraag
11 Sep
Sep
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Utrecht
18-24.5
Bied ondersteuning bij gedragsverandering
Verandering van gedrag bevorderen door je cliënt bij de behandelkeuzes te betrekken? Met Motivational Interviewing (MI) leer je een persoonsgerichte gespreksstijl toe te passen waarmee je een gelijkwaardige relatie opbouwt met je cliënt. Je stimuleert eigen verantwoordelijkheid en vrijheid van gedragskeuze, met als resultaat dat de gedragsverandering vanuit je cliënt zelf komt in plaats van buitenaf én dat deze verandering stand houdt op de lange termijn.
€ 1290
09 Sep
Sep
09:00
€ 995

Academie voor Motivatie & Gedragsverandering

Physical course - series
Regio Utrecht
18-36
Als zorgprofessional / (para)medicus wil je niets liever dan je patiënten helpen om hun gezondheid te verbeteren. Je werkt hard, maar toch doen patiënten te weinig met je adviezen. Het kost je tijd en energie en het is frustrerend dat je patiënten niet echt gemotiveerd krijgt om hun gedrag te veranderen. Je wilt patiënten helpen, maar hoe dan?
€ 995

Academie voor Motivatie & Gedragsverandering

E-learning
Met deze e-learning maak je op een gedegen manier kennis met de methodiek 'Motivational Interviewing'. Je leert de belangrijkste principes en je oefent met alle basistechnieken. Je krijgt praktische tips die je meteen in je gesprekken kunt toepassen.
€ 79

PAOFarmacie

Incompany
6.5
De nascholing Motiveren van de medewerker is een interactieve workshop. U leert wat de motiverende factoren van uw medewerkers zijn en welke demotiverende valkuilen u het moet vermijden. Het is bijvoorbeeld van belang de wensen en behoeften van uw medewerkers te kennen, maar ook uw eigen persoonskenmerken spelen een rol. Door zelf casuïstiek in te brengen, wordt u in staat gesteld van de praktijkvoorbeelden van alle deelnemers te leren.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
2-4
In dit tweede leertraject binnen het thema MGV wordt ingegaan op het proces focussen. De andere leerttrajecten richten zich op de andere processen binnen motiverende gespreksvoering.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-4
In dit derde leertraject binnen het thema MGV wordt ingegaan op het proces evoceren. De andere trajecten richten zich op de andere processen binnen motiverende gespreksvoering.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-4
Welkom bij het leertraject 'Motiverende gespreksvoering 4'. Dit is het vierde leertraject in de serie over MGV. In dit leertraject ga je aan de slag met alle vier de processen van motiverende gespreksvoering en speciaal met het proces 'plannen'.
Gratis

DAI Artsen

E-learning
2
In deze module ga je aan de slag met motiverende gespreksvoering. Een gespreksmethodiek die je kunt toepassen wanneer je in gesprek gaat met iemand die zijn of haar gedrag wil veranderen. Bijvoorbeeld een patiënt of cliënt. In deze module krijg je uitleg over de stappen en technieken van motiverende gespreksvoering. En deze stappen ga je ook actief oefenen: in simulaties met virtuele gesprekspartners. Een soort virtuele trainingsacteurs dus! Met hen kun je het gesprek oefenen. Eerst in kleine stappen, en daarna het volledige gesprek. Zodat je met meer zelfvertrouwen gesprekken met echte cliënten of patiënten aan kunt gaan. Veel plezier en succes!
€ 59