Motiveren van de medewerker
De nascholing Motiveren van de medewerker is een interactieve workshop. U leert wat de motiverende factoren van uw medewerkers zijn en welke demotiverende valkuilen u het moet vermijden. Het is bijvoorbeeld van belang de wensen en behoeften van uw medewerkers te kennen, maar ook uw eigen persoonskenmerken spelen een rol. Door zelf casuïstiek in te brengen, wordt u in staat gesteld van de praktijkvoorbeelden van alle deelnemers te leren.Prijzen
Beroepen
Competenties
Doelen
Het werk in de apotheek kent vaste structuren. Het is niet altijd even makkelijk de apotheekmedewerkers te motiveren het beste van zichzelf te blijven geven. Iedere medewerker heeft nu eenmaal zijn eigen behoeften, wensen en dromen. Als u deze leert kennen, ligt de weg naar motivatie open. Daartegenover staat dat u ook moet kunnen omgaan met irreële wensen en verwachtingen, zonder dat de motivatie er onder lijdt.
Tijdens de workshop Motiveren van de medewerker leert u wat uw medewerkers motiveert en welke demotiverende valkuilen u moet vermijden. Zowel de persoonskenmerken van uw medewerker, als van u als leidinggevende, zijn daarbij van belang.
Door middel van casuïstiek, bij voorkeur van de deelnemers, kunnen deze vraagstukken verhelderd worden. De workshop is interactief met een groepsgrootte van maximaal 14 personen. Elke deelnemer wordt gevraagd om praktijkvoorbeelden in te brengen, zodat u van elkaar kunt leren.
Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met mr. Theo Bollerman en Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.
Programma
Het programma duurt 8 uur en bevat de onderdelen:
- Inventarisatie van praktijkvragen en -situaties
- De consequenties van het model van Herzberg: Motivatie-en demotivatiefactoren
- Casuïstiek uit de praktijk: motiveer je assistente
- Motiveren blijft communiceren
- Managen van verwachtingen
- Strategieën bij demotivatieproblematiek
- Casuïstiek
- Leiderschapsvereisten
- Coachend leiding geven en delegatietechnieken
Het programma kan ook verdeeld worden over 2 dagdelen.