Motiveren van de medewerker

motiverenmotivatieleidinggevenapotheekApothekers
De nascholing Motiveren van de medewerker is een interactieve workshop. U leert wat de motiverende factoren van uw medewerkers zijn en welke demotiverende valkuilen u het moet vermijden. Het is bijvoorbeeld van belang de wensen en behoeften van uw medewerkers te kennen, maar ook uw eigen persoonskenmerken spelen een rol. Door zelf casuïstiek in te brengen, wordt u in staat gesteld van de praktijkvoorbeelden van alle deelnemers te leren.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
Accreditatie in aanvraag
6.5 Punten
OA, ZA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditatie in aanvraag
6.5 Punten
OA
Apotheker - Ziekenhuisapotheker
Accreditatie in aanvraag
6.5 Punten
ZA

Competenties

Medisch handelen40 %
Samenwerken40 %
Communicatie20 %

Doelen

U heeft inzicht in de vier niveaus van communicatie en de consequenties voor het leiding geven.
U heeft inzicht in de invloed van macht en macht reducerende factoren.
U heeft kennis van ‘de gouden regel van het leiding geven’.
U heeft inzicht in communiceren van normen en waarden, middels het managen van verwachtingen.
U kent de consequenties van ‘de wet van Mayer’.
U beschikt over analyse van motiverende en demotiverende factoren als aanknopingspunt om medewerkers te motiveren.
U heeft inzicht in leiderschapsstijlen en het kiezen van de beste stijl.
Omschrijving

Het werk in de apotheek kent vaste structuren. Het is niet altijd even makkelijk de apotheekmedewerkers te motiveren het beste van zichzelf te blijven geven. Iedere medewerker heeft nu eenmaal zijn eigen behoeften, wensen en dromen. Als u deze leert kennen, ligt de weg naar motivatie open. Daartegenover staat dat u ook moet kunnen omgaan met irreële wensen en verwachtingen, zonder dat de motivatie er onder lijdt.


Tijdens de workshop Motiveren van de medewerker leert u wat uw medewerkers motiveert en welke demotiverende valkuilen u moet vermijden. Zowel de persoonskenmerken van uw medewerker, als van u als leidinggevende, zijn daarbij van belang.

  

Door middel van casuïstiek, bij voorkeur van de deelnemers, kunnen deze vraagstukken verhelderd worden. De workshop is interactief met een groepsgrootte van maximaal 14 personen. Elke deelnemer wordt gevraagd om praktijkvoorbeelden in te brengen, zodat u van elkaar kunt leren.


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met mr. Theo Bollerman en Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.


Programma

Het programma duurt 8 uur en bevat de onderdelen: 

  • Inventarisatie van praktijkvragen en -situaties
  • De consequenties van het model van Herzberg: Motivatie-en demotivatiefactoren
  • Casuïstiek uit de praktijk: motiveer je assistente
  • Motiveren blijft communiceren
  • Managen van verwachtingen
  • Strategieën bij demotivatieproblematiek 
  • Casuïstiek
  • Leiderschapsvereisten
  • Coachend leiding geven en delegatietechnieken


Het programma kan ook verdeeld worden over 2 dagdelen.

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
In deze cursus gaan we in op de rol die jij bij cliënten met darmproblemen, chronische darmontstekingen en darmkanker in de apotheek kunt spelen.
€ 195

PAOFarmacie

Incompany
3.5
Anemie en vitamine deficiënties zijn veelvoorkomende aandoeningen bij oudere patiënten die ons regelmatig voor klinische dilemma’s plaatsen. In deze cursus wordt dieper ingegaan op de oorzaken, gevolgen, diagnostiek en behandeling van de verschillende typen anemie. Daarnaast is aandacht voor klachten en risico’s, oorzaken, diagnostiek en behandeling van een tekort aan vitamine B1 en B6 én de laatste stand van zaken voor wat betreft de behandeladviezen over suppletie van vitamine D en calcium. Aan de hand van casuïstiek leert u door klinisch farmaceutisch te redeneren een afgewogen behandeladvies te formuleren passend bij de situatie van de patiënt.
Op aanvraag

SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy

Incompany
13.5-14
De module palliatieve zorg richt zich op behoeften van patiënten in de palliatieve en terminale fase, farmacotherapeutische behandeling, palliatieve sedatie en euthanasie, communicatie met patiënten en mantelzorgers en aandachtspunten voor implementatie en samenwerking met andere zorgverleners.
€ 650

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Ziekte en medicijngebruik zijn heel persoonlijk. Daarom is het belangrijk dat je in de apotheek zorgvuldig omgaat met privacy.
€ 120

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Farmacotherapie na bariatrische chirurgie gaat in op de effecten die een bariatische ingreep heeft op de farmacokinetiek en farmacodynamiek van geneesmiddelen. De cursus behandelt de middelen die gecontra-indiceerd zijn na bariatrische chirurgie. Ook de geneesmiddelen en supplementen die de patiënt juist wel moet gebruiken komen aan bod. U leert ook voor welke middelen therapeutic drug monitoring noodzakelijk is. Na het volgen van deze cursus bent u in staat het geneesmiddelengebruik van patiënten met een bariatrische ingreep te optimaliseren.
Op aanvraag
03 Jun
Jun
16:45

Landelijke Huisartsen Vereniging

Classroom
Domus Medica
3
Hoe zorg je voor gemotiveerd personeel binnen een gezonde werkomgeving? Een toename van werkdruk, complexere zorgvragen en een tekort aan collega’s. Herkenbaar? Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers gemotiveerd, gezond, vakbekwaam en productief aan het werk zijn en blijven?
€ 345

PAOFarmacie

Incompany
3
In de praktijk blijkt het voor veel apothekers lastig te zijn om farmacogenetica toe te passen. Daarom bieden wij de verdiepingscursus Farmacogenetica in de praktijk aan. Na een korte opfrissing van de lesstof van de basiscursus gaat u met behulp van casuïstiek dieper in op de toepasbaarheid van farmacogenetica in de dagelijkse praktijk. U leert waar u op het internet reactievergelijkingen kunt vinden, hoe u een gericht advies kunt opstellen en op welke manier u dit advies het best kunt communiceren naar de aanvrager.
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
2.5
Uitgiftegesprekken voer je iedere dag. Soms verloopt zo’n gesprek geheel naar wens, soms minder. Hoe kun je je uitgiftegesprek zo voeren dat de cliënt zich begrepen voelt, jullie samen de zorgvraag hebben achterhaald en hij zijn geneesmiddelen op een juiste manier gebruikt?
€ 195
16 Sep
Sep
09:00

Pro Education BV

Classroom
Utrecht
9-23.5
Leer cliënten te coachen naar gezondheid vanuit eigen regie
De focus van de overheid op gezondheid en vitaliteit is de laatste jaren meer verschoven naar gezondheid en gedrag, in tegenstelling tot ziekte en zorg. Dit heeft als gevolg dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de intrinsieke waarden en motivatie van een cliënt om zijn of haar welzijn te vergroten. Deze verschuiving zorgt ervoor dat ook de rol van de professional verandert, namelijk van het zorgen voor een cliënt naar het motiveren van oplossingsgericht denken. Als professional zal jij je meer bezighouden met het coachen van je cliënt zodat hij of zij een actievere rol gaat innemen.
€ 925
06 Nov
Nov
10:00

Psychodidact

Classroom
Psychodidact
18-36
Verminder weerstand, vergroot motivatie
Waarschijnlijk herken je het wel: cliënten die moeilijk in beweging komen. Ze lijken gevangen te zitten in het proces van wel én niet willen veranderen. Voor hun geestelijke en/of lichamelijke gezondheid en hun privé en/of zakelijke relaties zou het goed zijn om hun gedrag te veranderen, toch gebeurt het niet. De voordelen van het nieuwe gedrag lijken niet op te wegen tegen de nadelen die hen tegenhouden om de stap écht te zetten.
€ 750