Basiscursus dubbele diagnose

wanneer psychiatrie en verslaving speelt
dubbele diagnoseverslavingpsychiatriegeïntegreerde behandelingintegrated dual diagnoses treatmentIDDT-modelIDDTmotivatie
De cursus is bedoeld voor hulpverleners die werkzaam zijn in de chronische psychiatrie of de verslavingszorg, die te maken hebben met cliënten met psychiatrische in combinatie met verslavingsproblemen.
Op aanvraag
9 Punten
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
9 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
9 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts (POH)
9 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Geestelijke Gezondheidszorg (POH-GGZ)
9 Punten
LV POH-GGZ
Verpleegkundige
9 Punten
KVR
Omschrijving

Psychiatrie en verslaving waren nog niet zo lang geleden gescheiden werelden. Maar vaak komt de problematiek samen en steeds vaker wordt een ‘dubbele diagnose’ gesteld. Hoe kan in de hulpverlening zo effectief mogelijk omgegaan worden met zo’n dubbele diagnose?

In deze training staat geïntegreerd behandelen van psychiatrie en verslaving centraal. Er wordt aandacht besteed aan het Integrated Dual Diagnoses Treatment (IDDT-model), het fasemodel van motivatie en verandering , de verantwoordelijkheden van cliënt en hulpverlener en de attitude van de hulpverlener. Daarnaast komt ‘harm reduction’ en de basis van de neurobiologie van verslaving aan bod.


Is deze Incompany cursus interessant voor uw instelling? Vraag dan een offerte aan via incompany@rino.nl

RINO Amsterdam

info@rino.nl
0206250803
5, Leidseplein, Amsterdam, 1017PR

Gerelateerde cursussen

AccreDidact BV

E-learning
3
Twee op de tien zwangere vrouwen hebben een psychiatrische aandoening zoals een depressie, een angststoornis, een bipolaire stoornis, een psychotische stoornis, PTSS of verslaving. Begeleiding en behandeling van deze vrouwen is soms lastig en vraagt om een specifieke werkwijze, waarbij ook de ontwikkeling van het kind een belangrijk aandachtspunt is. Vooral in de perinatale periode is er een verhoogd risico op psychiatrische stoornissen. Gezien de gevolgen daarvan voor moeder en pasgeborene, is het van belang in een zo vroeg mogelijk stadium van zwangerschapswens of zwangerschap het risico op perinatale psychiatrische problemen te identificeren en adviezen te geven over de hantering en de begeleiding ervan.
€ 87.55

GGZ Ecademy

E-learning
4-5
In dit leertraject ontdek je de wereld van verslavingen en leer je meer over verschillende middelen en de effecten hiervan.
Gratis
27 May
May
10:00
€ 740

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
15-17
In deze blended cursus wordt aandacht besteed aan het vormgeven van diagnostiek en behandelingstrajecten voor mensen met problematisch middelengebruik én een verstandelijke beperking. In de training is aandacht voor kennis over beide afzonderlijke sectoren, de combinatieproblematiek, specifieke behandellijnen en het aanpassen van bestaande behandelingen. Ook is er aandacht voor het coachen van begeleiders in het omgaan van deze vorm van dubbeldiagnose problematiek.
€ 740

AccreDidact BV

E-learning
4
Het omgaan met (potentieel) geneesmiddelenmisbruik en verslaving is een van de meest genoemde ethische dilemma’s door openbaar apothekers. Patiënten bij wie (het vermoeden van) geneesmiddelenmisbruik of geneesmiddelenverslaving bestond, verzochten de apotheker te snel om een herhaling van deze geneesmiddelen. Het betrof hier meestal opioïden of benzodiazepinen. Apothekers worstelen met het mogelijk in stand houden van verslavingsgedrag aan de ene kant en de wens om het vertrouwen van de patiënt te behouden en zijn pijn of angst te verlichten.
€ 56.35

GGZ Ecademy

E-learning
4
Dit leertraject richt zich op professionals die te maken hebben met cliënten met een LVB en problematisch middelengebruik. Wat zijn belangrijke implicaties voor de behandeling en hoe kan je samen met andere ketenpartners zorgen voor een goede behandeling?
Gratis
09 Sep
Sep
13:00
€ 285

PAOFarmacie

Classroom
3.5
In deze cursus wordt het horizontale proces behandeld van primaire (minder/korter voorschriften) en secundaire (handelen als er problemen zijn) preventie bij opioïde afhankelijkheid. Aan de hand van neurobiologie, klinisch redeneren en medisch handelen wordt het probleem inzichtelijk gemaakt dat leidt tot verstoorde behandelrelaties. Op basis van eerdere ervaringen wordt een handreiking gedaan in hoe een succesvol opioïde-reductie programma uitgerold wordt. Tevens is er de mogelijkheid om casuïstiek in te brengen voor praktische vragen.
€ 285

GGZ Ecademy

E-learning
1
De 5-stappenmethode richt zich op het reduceren van stress bij naasten van mensen met een verslavingsprobleem. Na een introductie op de methode ga je in twee casussen aan de slag met de 5 stappen.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
1-4
Dit is een toevoeging op het bestaande leertraject Autismespectrumstoornis. Deze toevoeging richt zich specifiek op ASS in de verslavingszorg.
Op aanvraag
03 Nov
Nov
09:00

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
12-16
De CRA training is een inleidende workshop gericht op het vergroten van de wetenschappelijke kennis en praktische vaardigheden van de deelnemers om op een gedragsmatige wijze patiëntenzorg te kunnen leveren aan de hand van het operante leertheoretische paradigma, waarop CRA is gebaseerd.
€ 650

CME-Online

E-learning
2
Het aantal ouderen in de verslavingszorg neemt sinds twee decennia gestaag toe: er zijn steeds meer ouderen en de ouderen van nu gebruiken meer middelen. Ouderen zijn kwetsbaar voor de gevolgen van verslaving vanwege een veranderde farmacokinetiek en farmacodynamiek. Ouderen gebruiken vaak meerdere geneesmiddelen naast elkaar en tevens is er bij deze populatie dikwijls sprake van comorbiditeit. Daarbij komt dat de symptomen van problematisch middelengebruik vaak moeilijk te onderscheiden zijn van normale verouderingskenmerken. Mede hierdoor wordt verslaving bij ouderen regelmatig ondergerapporteerd en ondergediagnosticeerd.
Op aanvraag