Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn

eerstelijneerste lijn1e lijntweedelijntweede lijn2e lijnsamenwerkingsamenwerken
De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn gaat in op de samenwerking met artsen, apothekers en andere zorgverleners. De docenten geven aan hoe u deze samenwerking het beste kunt vormgeven en hoe u daarbij optimaal uw invloed uitoefent om op te komen voor de belangen van uw apotheek.
09:00 - 17:00
425
6 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 425
Opmerking : 21% BTW

Datum en locatie

30 okt. 2025
09:00
17:00
Daltonlaan 100, 3584BJ, Utrecht

Beroepen

Apotheker
01 Jan 2023
31 Dec 2024
6 Punten
OA, OA, ZA, ZA
Apotheker - Openbare Farmacie
01 Jan 2023
31 Dec 2024
6 Punten
OA, OA
Apotheker - Ziekenhuisapotheker
01 Jan 2023
31 Dec 2024
6 Punten
ZA, ZA

Competenties

Medisch handelen20 %
Samenwerken40 %
Communicatie40 %

Sprekers

Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker

Docent

Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman

Docent

Doelen

Na het volgen van deze nascholing bent u in staat om:

Afspraken te maken t.b.v. projecten, LESA’s, overdracht van medische gegevens, etc..
Effectieve communicatiemiddelen toe te passen, rekening houdend met verschillende aandachtspunten.
Bewust om te gaan met interpretatie.
Tot een werkbare samenwerking te komen op basis van uw aanpak van het gesprek.
Omschrijving

Samenwerking met zorgverleners in de eerste en de tweede lijn kan leiden tot kwaliteitsvoordelen en een grotere efficiëntie. Diverse zorgstandaarden beschrijven de multidisciplinaire zorg voor chronische aandoeningen waar zorgverleners aan moeten voldoen. Ook voor zorgverzekeraars is de mate van samenwerking tussen zorgverleners steeds vaker een criterium bij zorginkoop, zoals bijvoorbeeld deelname aan zorggroepen.


De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn gaat in op de samenwerking met artsen, apothekers en andere zorgverleners. De docenten geven aan hoe u deze samenwerking het beste kunt vormgeven en hoe u daarbij optimaal uw invloed uitoefent om op te komen voor de belangen van uw apotheek. 

Tijdens de cursus komen de doelen en belangen van de betrokken zorgverleners aan de orde, evenals het bevorderen van de onderlinge relatie. U leert hoe u werkbare afspraken kunt maken, zodat deze ook worden nageleefd. Ook komen diverse methoden om feedback en kritiek te geven, het omgaan met irritaties, bespreken van interventies en omgaan met weerstanden aan bod. Tot slot leert u hoe u uw overtuigingskracht optimaliseert.

Plenair vinden groepsdiscussies over de diverse inzichten en mogelijke handvatten plaats. Deze discussies bieden u de gelegenheid ervaringen en ideeën uit te wisselen. Ook dragen de docenten concrete hulpmiddelen, tips en trucs aan en laten zij ‘best practices’ van andere apotheken zien.

 

Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.

Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met mr. Theo Bollerman en Lucie Douwes Dekkers, Communicatie Advies Bureau mr. Theo Bollerman & Lucie Douwes Dekker, arts.

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

07 Nov
Nov
09:00

De Bode nascholingen

Classroom
NH Hotel Utrecht
5
Hanteer de Bode Methode® zodat lastig gedrag van collega's wordt voorkomen/opgelost en de samenwerking goed blijft
Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last. ​ Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt. Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait. We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict. Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
€ 395

Dockwerk

Incompany
6
Is het de waarheid, of enkel jouw zienswijze? Kan je een ander overtuigen van jouw mening en is dat een discussie of een goed gesprek? Hoe ga je om met verschillende ideeën, meningen en zienswijzes, met cliënten, jouw collega's en in de keten?
€ 255 - 305
Op aanvraag

BFC Compassionate Care & Mindful Medicine

Incompany
12
"One man can be a crucial ingredient on a team, but one man cannot make a team." ~ Kareem Abdul-Jabbar
Op aanvraag

Landelijke Huisartsen Vereniging

Incompany
3
Je weet als geen ander dat werken in de gezondheidszorg topprestaties vereist. Die wil je maar al te graag leveren en daarvoor is goede samenwerking binnen je team of organisatie noodzakelijk. Hoe graag jullie dat ook willen, die samenwerking komt soms niet van de grond.
€ 2200

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Samenwerken in het apotheekteam is bedoeld om de samenwerking binnen het apotheekteam te verbeteren. De nascholing gaat in op de persoonskernmerken en normen en waarden van de apotheekmedewerkers. Het team leert hoe zij tot een duidelijke taakverdeling kunnen komen. Aan het eind van de nascholingen maakt het team afspraken over het geven van feedback, kritiek en complimenten en worden kleine samenwerkingsproblemen besproken.
Op aanvraag

ZW Opleidingen

Incompany
6
De training is bedoeld voor organisaties die hun medewerkers zich in hun werk krachtiger en effectiever willen laten profileren. Laten zien wat ze kunnen en waar de krachten liggen, maar ook open durven staan voor de eigen ontwikkelpunten en daarmee aan de slag gaan.
€ 1498
08 Jul
Jul
09:30

NSPOH

Classroom
Landgoed de Horst Driebergen
18
De NSPOH Summer schools zijn een begrip: ze zijn elk jaar snel volgeboekt! Ook dit jaar stellen we weer een actueel en relevant programma samen. In de Summer School spijker je je kennis en vaardigheden bij met gevarieerde, prikkelende en inhoudelijke workshops. In drie dagen verdiep je je in een aangename omgeving in de hele breedte van de publieke gezondheidszorg.
€ 1951
13
Jun
2023
12
Jun
2026

De Bode nascholingen

Incompany
5
Hanteer de Bode Methode® zodat lastig gedrag van collega's wordt voorkomen/opgelost en de samenwerking goed blijft
Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last. ​ Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt. Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait. We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict. Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
€ 395
19 Sep
Sep
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Stuur uw maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze aan.
In deze training, die door cursisten met een 8,6 beoordeeld wordt, leert u hoe u de maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze kunt aansturen en managen. De training heeft een praktische en interactieve insteek en biedt volop ruimte voor uw eigen vraagstukken.
€ 845

PAOFarmacie

Incompany
6
De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn geeft u inzicht in de doelen en belangen van diverse overleggroepen en de voorwaarden om tot een goede samenwerking te komen. U leert hoe u de relatie met andere zorgverleners kunt bevorderen en hoe u met hen werkbare afspraken kunt maken. Praktijkvoorbeelden laten u zien hoe andere apotheken de samenwerking met 1e en 2e lijn hebben ingevuld.
Op aanvraag