Deze cursus is verlopen

VDKNR Masterclass Visus bij kinderen met Cerebrale Parese

zenuwstelseloog

Huidige inzichten rondom visus en visuele waarnemingsproblematiek bij kinderen en jongvolwassenen met cerebrale parese (CP): Cerebral visual Impairment (CVI) & CP; Vanuit verschillende invalshoeken zullen de mogelijk uit te voeren onderzoeken, opties en tips voor behandeling en ervaringen uit de praktijk aan bod komen. Wat is CVI, wat zijn de oorzaken; stoornissen in de dorsale stroom, stoornissen in de ventrale stroom, wat...

195
6 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 195
Opmerking :195,- voor paramedici en 250,- voor artsen en medisch specialisten tot 1 oktober early bird 145,- voor paramedici en 200,- voor artsen en medisch specialisten

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
6 Punten
ABC1
Huisarts
6 Punten
ABC1
Physician Assistant
6 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
6 Punten
ABC1

Competenties

Medische handelen 40 %
Kennis en wetenschap 60 %
Omschrijving

Omschrijving

Huidige inzichten rondom visus en visuele waarnemingsproblematiek bij kinderen en jongvolwassenen met cerebrale parese (CP):

  • Cerebral visual Impairment (CVI) & CP; Vanuit verschillende invalshoeken zullen de mogelijk uit te voeren onderzoeken, opties en tips voor behandeling en ervaringen uit de praktijk aan bod komen.
  • Wat is CVI, wat zijn de oorzaken; stoornissen in de dorsale stroom, stoornissen in de ventrale stroom, wat betekenen deze stoornissen in de dagelijkse praktijk bij kinderen met CP en handvaten voor de invulling van de behandeling.
  • De relatie tussen GMFCS-niveau en ernst van visuele beperking; CVI en visusproblemen is een onderbelicht probleem bij CP. Dit maakt de CP complexer als wat je op basis van motoriek en cognitie zou verwachten.
  • CVI gekoppeld aan sensoriek/waarnemen van prikkels uit de omgeving
  • VFCS: Nieuw classificatiesysteem voor visuele beperkingen; uitleg over een nieuw classificatiesysteem voor visuele stoornissen
  • CP en strabismus: Amblyopie en strabismus komen veel voor bij kinderen met cerebrale parese. Chirurgische en niet-chirurgische behandelmogelijkheden worden besproken.Ook zal er worden ingegaan op compensatie mechanismen, zoals exotropie en torticollis, bij gezichtsvelddefecten.   
  • Tactiel profiel en conceptontwikkeling in relatie tot CVI bij kinderen met ernstige meervoudige beperking; gedrag gekoppeld aan CVI, concept ontwikkeling in relatie tot CVI, tast en CI (tactiel profiel)
  • Onderzoek en Praktijk:
  • Ervaringsverhaal tiener met CP en CVI participatie in het dagelijks leven
  • Diagnostiek bij 2 voorbeeld kinderen: Neurologie, Oogheelkundig onderzoek en Neurospychologie, CVI vragenlijst
  • VFO = visueel functie onderzoek (uitgevoerd door een orthoptist / optometrist) vertaalslag uit het VFO: wat heeft het kind dan nodig in de therapie / vertaalslag naar je therapie

 

Leerdoelen

  • De Deelnemer is op de hoogte van de huidige inzicht rondom visus en visuele waarnemingsproblematiek bij kinderen en jongvolwassenen met cerebrale parese.
  • De deelnemer kan zich beter inleven wat de impact is van CVI op het leven en weet wat zij als arts of therapeut hierin kan bijdragen
  • De deelnemer weet wat CVI is, welke stoornissen je kunt verwachten en wat dit betekent in het dagelijks leven (ontwikkeling, leren, waarneming).
  • De deelnemer weet welke onderzoeken (o.a. visueel functioneel onderzoek) uitgevoerd kunnen worden, hoe de gegevens te interpreteren en hoe de bevindingen te vertalen naar de praktijk en de behandeling.
  • De deelnemer heeft kennis van een classificatiesysteem voor visuele beperkingen, VFCS.
  • De deelnemer heeft kennis van de relatie tussen GMFCS en de ernst van de visuele beperking van een kind.
  • De deelnemer heeft kennis van de (chirurgische) behandelmogelijkheden van oogmotorische afwijkingen bij kinderen met cerebrale parese (zoals strabismus)
  • De deelnemer heeft kennis van de Eyepoint scale te gebruiken voor het voorspellen van het met succes bedienen van een communicatie hulpmiddel met oogbesturing
  • De deelnemer is op de hoogte van het belang van het tactielprofiel in relatie tot de mogelijkheid tot conceptontwikkeling bij kinderen met een ernstig meervoudige beperking


Radboudumc Health Academy

continueprofessioneleontwikkeling.rha@radboudumc.nl
3611111
2, Gerard van Swietenlaan, Nijmegen, 6525GB