Deze cursus is verlopen
VDKNR Masterclass Visus bij kinderen met Cerebrale Parese
Huidige inzichten rondom visus en visuele waarnemingsproblematiek bij kinderen en jongvolwassenen met cerebrale parese (CP): Cerebral visual Impairment (CVI) & CP; Vanuit verschillende invalshoeken zullen de mogelijk uit te voeren onderzoeken, opties en tips voor behandeling en ervaringen uit de praktijk aan bod komen. Wat is CVI, wat zijn de oorzaken; stoornissen in de dorsale stroom, stoornissen in de ventrale stroom, wat...
195
6 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series
Prijzen
Regulier
€ 195
Opmerking :195,- voor paramedici en 250,- voor artsen en medisch specialisten tot 1 oktober early bird 145,- voor paramedici en 200,- voor artsen en medisch specialisten
Beroepen
Arts voor verstandelijk gehandicapten
6 Punten
ABC1
Huisarts
6 Punten
ABC1
Physician Assistant
6 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
6 Punten
ABC1
Competenties
Medische handelen 40 %
Kennis en wetenschap 60 %
Omschrijving
Omschrijving
Huidige inzichten rondom visus en visuele waarnemingsproblematiek bij kinderen en jongvolwassenen met cerebrale parese (CP):
- Cerebral visual Impairment (CVI) & CP; Vanuit verschillende invalshoeken zullen de mogelijk uit te voeren onderzoeken, opties en tips voor behandeling en ervaringen uit de praktijk aan bod komen.
- Wat is CVI, wat zijn de oorzaken; stoornissen in de dorsale stroom, stoornissen in de ventrale stroom, wat betekenen deze stoornissen in de dagelijkse praktijk bij kinderen met CP en handvaten voor de invulling van de behandeling.
- De relatie tussen GMFCS-niveau en ernst van visuele beperking; CVI en visusproblemen is een onderbelicht probleem bij CP. Dit maakt de CP complexer als wat je op basis van motoriek en cognitie zou verwachten.
- CVI gekoppeld aan sensoriek/waarnemen van prikkels uit de omgeving
- VFCS: Nieuw classificatiesysteem voor visuele beperkingen; uitleg over een nieuw classificatiesysteem voor visuele stoornissen
- CP en strabismus: Amblyopie en strabismus komen veel voor bij kinderen met cerebrale parese. Chirurgische en niet-chirurgische behandelmogelijkheden worden besproken.Ook zal er worden ingegaan op compensatie mechanismen, zoals exotropie en torticollis, bij gezichtsvelddefecten.
- Tactiel profiel en conceptontwikkeling in relatie tot CVI bij kinderen met ernstige meervoudige beperking; gedrag gekoppeld aan CVI, concept ontwikkeling in relatie tot CVI, tast en CI (tactiel profiel)
- Onderzoek en Praktijk:
- Ervaringsverhaal tiener met CP en CVI participatie in het dagelijks leven
- Diagnostiek bij 2 voorbeeld kinderen: Neurologie, Oogheelkundig onderzoek en Neurospychologie, CVI vragenlijst
- VFO = visueel functie onderzoek (uitgevoerd door een orthoptist / optometrist) vertaalslag uit het VFO: wat heeft het kind dan nodig in de therapie / vertaalslag naar je therapie
Leerdoelen
- De Deelnemer is op de hoogte van de huidige inzicht rondom visus en visuele waarnemingsproblematiek bij kinderen en jongvolwassenen met cerebrale parese.
- De deelnemer kan zich beter inleven wat de impact is van CVI op het leven en weet wat zij als arts of therapeut hierin kan bijdragen
- De deelnemer weet wat CVI is, welke stoornissen je kunt verwachten en wat dit betekent in het dagelijks leven (ontwikkeling, leren, waarneming).
- De deelnemer weet welke onderzoeken (o.a. visueel functioneel onderzoek) uitgevoerd kunnen worden, hoe de gegevens te interpreteren en hoe de bevindingen te vertalen naar de praktijk en de behandeling.
- De deelnemer heeft kennis van een classificatiesysteem voor visuele beperkingen, VFCS.
- De deelnemer heeft kennis van de relatie tussen GMFCS en de ernst van de visuele beperking van een kind.
- De deelnemer heeft kennis van de (chirurgische) behandelmogelijkheden van oogmotorische afwijkingen bij kinderen met cerebrale parese (zoals strabismus)
- De deelnemer heeft kennis van de Eyepoint scale te gebruiken voor het voorspellen van het met succes bedienen van een communicatie hulpmiddel met oogbesturing
- De deelnemer is op de hoogte van het belang van het tactielprofiel in relatie tot de mogelijkheid tot conceptontwikkeling bij kinderen met een ernstig meervoudige beperking
Radboudumc Health Academy
continueprofessioneleontwikkeling.rha@radboudumc.nl
3611111
2, Gerard van Swietenlaan, Nijmegen, 6525GB