Deze cursus is verlopen
Professioneel omgaan met (tucht)klachten
Opeens ligt de gevreesde envelop op de mat. Een brief van het Regionale Tuchtcollege. Van collega's heeft u natuurlijk wel eens wat opgevangen, maar u had nooit gedacht dat het uzelf zou overkomen. Hoe gaat deze tuchtprocedure in zijn werk? En wat kunt u verwachten? Een tuchtklacht is een ingrijpende gebeurtenis en kan mogelijk verstrekkende gevolgen hebben. Zorg dat u goed voorbereid bent!
295
4 Punten
Nascholing
Physical course - single
Prijzen
Regulier
€ 295
Opmerking :Het inschrijfgeld is exclusief BTW.
Beroepen
Anesthesioloog
15 Dec 2016
14 Dec 2017
4 Punten
ABAN
Arts
15 Dec 2016
14 Dec 2017
4 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
15 Dec 2016
14 Dec 2017
4 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
15 Dec 2016
14 Dec 2017
4 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
15 Dec 2016
14 Dec 2017
4 Punten
ABAN
Competenties
Communicatie 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 60 %
Omschrijving
Omschrijving
Tijdens deze studiedag wordt u voorbereid op een tuchtklacht of, wanneer er al sprake is van een lopende tuchtklacht, wordt u klaargestoomd om hier op een professionele en passende manier mee om te gaan.
Tijdens deze studiedag:
- Wordt u uitgebreid meegenomen door de tuchtprocedure en ontvangt u tips voor een succesvolle afloop
- Deelt een collega zijn ervaring met een tuchtklacht en de impact hiervan op zijn persoonlijke en professionele leven
- Wordt u geïnformeerd over andere ontwikkelingen rondom klachtbehandeling en de kwaliteit van zorg
Inleiding
Opeens ligt de gevreesde envelop op de mat. Een brief van het Regionale Tuchtcollege. Van collega's heeft u natuurlijk wel eens wat opgevangen, maar u had nooit gedacht dat het uzelf zou overkomen. Hoe gaat deze tuchtprocedure in zijn werk? En wat kunt u verwachten?
Een tuchtklacht is een ingrijpende gebeurtenis en kan mogelijk verstrekkende gevolgen hebben. Zorg dat u goed voorbereid bent!
Programma
13.00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap
13:30
Opening door dagvoorzitter
Daan Roovers, filosoof, trainer, docent, programmamaker en schrijver
13:45
Update en trends klachten en klachtenbehandeling
Florien van Woerden, juridisch adviseur VvAA Juridisch Advies en Bijstand
- De WKKGZ in vogelvlucht: wat is geregeld in de WKKGZ?
- De rol van de inspectie: hoe toetst de inspectie de kwaliteit van zorg?
- Calamiteiten en disfunctioneren zorgverlener: wanneer melden?
14:30
Een tuchtzaak en dan? Inhoud en emotie.
Rombout Kruse, vaatchirurg Zorg Groep Twente (ZGT) te Almelo
- Wat is er gebeurd en welke emoties brengt dat teweeg?
- Waar gaat het de cliënt om en hoe kom je daar zo snel mogelijk uit?
- De houding van collegae en management tijdens het proces
- De rol van externe experts tijdens het proces
- De impact van een tuchtklacht op mijn dagelijkse praktijk
15:15
Koffie - en theepauze
15:45
De tuchtprocedure in beeld
Henriette van der Poel - Berkovits, secretaris Regionaal Tuchtcollege Zwolle
Oswald Nunes, advocaat KBS advocaten
- De werkwijze van de tuchtcolleges en de tuchtprocedure uiteengezet
- Waaraan toetst het tuchtcollege uw handelen?
- De rol van de advocaat in de tuchtprocedure
- Bespreking veelvoorkomende tuchtrechtelijke casuïstiek
- Tips voor de praktijk
17:00
Leren van claims
Laura Zwaan, universitair docent bij het institute of Medical Education Research Rotterdam (IMERR)/Erasmus MC
- Diagnosefouten: een onderbelicht onderwerp binnen patiëntveiligheid
- Wat is een diagnosefout? De complexiteit van het beoordelen van diagnosefouten
- Leren van claims en tuchtzaken
17:30
Vragen en discussie met sprekerspanel onder leiding van Daan Roovers
U wordt van harte uitgenodigd om voorafgaand uw eigen (al dan niet anonieme) casus en vragen op te sturen naar s.brands@medilex.nl
18:00 Afsluiting dagvoorzitter, aansluitend een hapje en drankje voor onderweg
Leerdoelen
Leerdoelen:
- De arts weet professioneel om te gaan met klagende patiënten.
- De arts weet wat te doen in het geval van calamiteiten en incidenten.
- De arts is op de hoogte van de achtergrond en werking van de tuchtprocedure.
- De arts weet wat hij of zij wel en niet moet doen als het tot een formele procedure komt.
- De arts is op de hoogte van de recente ontwikkelingen rondom de wet- en regelgeving m.b.t. klachtenbehandeling en kwaliteit van zorg.