Deze cursus is verlopen

Help! Wat moet ik nu tegen de student zeggen?

miscommunicatiecommunicatie methodenopleidingcommunicatietools

Workshop voor docenten die 1 op 1 gesprekken voeren met studenten. Na afloop van de workshop heb je kennis van een aantal communicatietools waarmee je een gesprek soepel kunt laten verlopen, en heb je daarmee geoefend. De tools zijn bij zowel fysieke als online gesprekken bruikbaar. Je brengt eigen casuïstiek in en hebt gelegenheid om te oefenen met een acteur. Een ervaren trainer geeft suggesties vanuit een diversiteit aan gesprekstechnieken (waaronder motiverende gespreksvoering, Roos van Leary, boven- en onderstroom).

Gratis
In aanvraag
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Gratis
Opmerking :Deelname aan de workshop is kosteloos voor docenten die een rol hebben binnen het geneeskunde onderwijs van de Faculteit der Geneeskunde VU en de (bio)medische research masters.

Beroepen

Anesthesioloog
Accreditation in aanvraag
3 Punten
ABAN
Arts
Accreditation in aanvraag
3 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
Accreditation in aanvraag
3 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
Accreditation in aanvraag
3 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
Accreditation in aanvraag
3 Punten
ABAN

Competenties

Samenwerken 20 %
Communicatie 60 %
Professionaliteit en kwaliteit 20 %

Sprekers

Maaike Matulewicz

Medische Psychologie
Omschrijving

Situaties waar je aan kunt denken zijn:

  • Je vindt dat de student onvoldoende relevante leerdoelen heeft opgesteld in haar portfolio. Tijdens het portfoliogesprek vraag je haar hoe ze het vindt gaan. ‘Goed’ is het antwoord. ‘Ik kon niet echt leerdoelen bedenken, het gaat allemaal wel prima’. Hoe kom je in het gesprek bij leerdoelen die écht relevant zijn voor deze student?
  • Je wil met de co-assistent die jij begeleidt bepaald gedrag bespreken dat je opvalt en graag anders zou willen. In een eerdere situatie schoot hij sterk in de verdediging. Hoe kun je dat in dit gesprek voorkomen of ombuigen?
  • Het gaat niet goed met een student uit jouw studiegroep. Dat komt ter sprake tijdens het kennismakingsgesprek. Hoe ondersteun je deze student zonder dat je de verantwoordelijkheid overneemt?
  • De student die je begeleidt is vrij stil. Tijdens het individuele gesprek merk je dat jij vooral aan het woord bent. Hoe draai je die rollen om?

We gaan aan de slag met jouw eigen casuïstiek, dus er is ruimte voor jouw specifieke situatie!

Amsterdam UMC locatie VUmc / Amstel- VUmcAcademie