Interpretatie van tandheelkundige röntgenopnamen

Tandheelkundetandartsenafwijkingenherkennen
In deze nascholing worden de meest relevante afwijkingen getoond, die de algemeen practicus op röntgenopnamen kan tegenkomen. De auteurs hopen hiermee ondersteuning te hebben gegeven aan het herkennen en duiden van deze afwijkingen.
92.5
4 Punten
E-learning

Prijzen

Regulier € 92.5

Beroepen

Tandarts
4 Punten
KRT

Sprekers

Paul F. van der Stelt

Auteur
Paul F. van der Stelt is in 1974 afgestudeerd als tandarts aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij promoveerde in 1979 op een studie getiteld Periapical Bone Lesions; an experimental study into noticing periapical bone lesions and the effect of color conversion. In 1984 en 1985 vervulde hij een sabbatical leave bij de National Institutes of Health, Bethesda, MD, Verenigde Staten op een Fulbright Grant. In 1986 werd hij benoemd tot hoogleraar orale en maxillofaciale radiologie aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). Zijn onderzoeksinteresse ligt op het gebied van digitale beeldvorming en beeldverwerking in tandheelkundige radiologie, 2D- en 3D-visualisatie van radiologische beeldgegevens, en de beoordeling van diagnostische prestaties van beeldvormende systemen. Hij publiceerde als eerste auteur of coauteur meer dan 250 artikelen in internationale gepeerreviewde tijdschriften en schreef hoofdstukken in diverse radiologische studieboeken. Zijn betrokkenheid bij digitale diagnostische beeldvorming leidde in 2000 tot de volledige conversie van ACTA van filmgeoriënteerde radiologie naar digitale beeldvorming. ACTA was daarmee de eerste tandheelkundige opleiding ter wereld die volledig ‘filmloos’ was.

Kostas Syriopoulos

Auteur
Kostas Syriopoulos is tandarts-radioloog. Hij is in 1993 afgestudeerd als tandarts aan de Universiteit van Athene. Daarna deed hij vervolgopleidingen en trainingen op het gebied van tandheelkundige radiologie en stralingsbescherming. Hij promoveerde in 1999 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op een studie getiteld Developing procedures and quality assurance in dental radiology. In 2000 behaalde hij zijn MSc-diploma aan de Universiteit van Londen. In 2015 behaalde hij zijn diploma als stralingsdeskundige niveau 3 aan de TU Delft. In 2003 vervulde hij een sabbatical leave bij de afdeling Orale en maxillofaciale radiologie van de Universiteit van Stellenbosch (Zuid-Afrika). In de periode 2001-2016 werkte hij als universitair docent bij de afdeling Orale en maxillofaciale radiologie aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). Sinds 2000 is hij werkzaam als tandarts-radioloog bij verschillende privéklinieken in het binnen- en buitenland. Sinds 2015 is hij tevens werkzaam bij het Centrum voor dentomaxillofaciale beeldvorming van het UZ Leuven. Hij is lid van diverse internationale beroepsorganisaties op het gebied van de orale en maxillofaciale radiologie. Daarnaast geeft hij cursussen en lezingen in binnen- en buitenland.

Doelen

Na het doorlopen van deze eLearning kunt u:

onderscheid maken tussen het normale en het afwijkende beeld op tandheelkundige röntgenopnamen;
de meest voorkomende tandheelkundige afwijkingen op röntgenopnamen herkennen;
de radiologische kenmerken van deze afwijkingen benoemen om ze te kunnen diagnosticeren;
toevalsbevindingen en artefacten op een röntgenbeeld herkennen;
bij onbekende afwijkingen de kenmerken herkennen, die wijzen op de noodzaak tot ingrijpen of de mogelijkheid tot afwachten;
bij CBCT-reconstructies anatomische structuren en afwijkingen herkennen die zich voordoen buiten het directe werkterrein van de tandarts.
Omschrijving

Samenvatting

Het interpreteren van röntgenopnamen is een gecompliceerd proces, bestaande uit opeenvolgende stappen. Als een röntgenopname wordt bekeken, worden allereerst structuren in het beeld waargenomen. Dit zijn bijvoorbeeld contouren, lichte en donkere vlakken en het verloop van grijswaarden. De waarnemer probeert aan de hand van deze losse onderdelen samenhangende structuren te vinden. Dit is een proces dat onbewust plaatsvindt, en dat gevoed wordt met informatie op grond van ervaring en eerder verworven kennis. Wat de waarnemer in feite doet is het te beoordelen beeld toetsen aan de sjablonen die in het onderbewuste bestaan, op grond van kennis en ervaring. Als er een match is tussen wat is waargenomen en eerder opgeslagen informatie, dan wordt deze betekenis aan de waargenomen structuur gehecht. Het spreekt vanzelf dat dit een cruciale fase is in het proces van interpreteren. Als de kennis onvoldoende is om de structuur te plaatsen, dan neemt de waarnemer immers geen betekenisvol beeld waar. Met andere woorden, de afwijking wordt over het hoofd gezien of wordt op een verkeerde manier geïnterpreteerd.

Dit betekent dat het betrouwbaar interpreteren van röntgenopnamen veel oefening vergt. Het bekijken van meerdere versies van dezelfde afwijking vergroot de betrouwbaarheid van het interpretatieproces. Feedback op de uitkomst is ook een goed hulpmiddel om diagnostische vaardigheden te verbeteren.

De röntgenopnamen die voor tandheelkundige doeleinden het meest gemaakt worden (bitewings, periapicale opnamen, panoramische opnamen en schedelopnamen), zijn zogenoemde projectieopnamen. Het röntgenbeeld is het schaduwbeeld van de structuren waarvan de opname gemaakt is. Omdat de derde dimensie ontbreekt, wordt er geen diepte weergegeven. Dat is een groot verschil met onze manier van waarnemen in het dagelijks leven, waarbij diepte, perspectief en verloop van helderheid ervoor zorgen dat we onze wereld als een driedimensionale belevenis ervaren. Bij het interpreteren van de tweedimensionale röntgenopnamen moet men zich dit goed realiseren.

Bij het beoordelen van een tweedimensionaal röntgenbeeld zijn we meestal in staat om de informatie over de derde dimensie zelf aan te vullen op grond van anatomische kennis en ervaring waarover we beschikken en omdat we de klinische situatie van de patiënt kennen. Op deze wijze lukt het meestal tot een diagnose te komen.

Soms is een tweedimensionaal röntgenbeeld ontoereikend. Dan staat ons tegenwoordig de CBCT-opnametechniek ter beschikking, waarmee de derde dimensie zeer goed kan worden afgebeeld. De stralingsdosis van CBCT-opnamen is aanzienlijk hoger dan die van de gangbare tandheelkundige opnametechnieken. Een CBCT-opname is daarom alleen gerechtvaardigd als het noodzakelijk is de uitbreiding en locatie van een afwijking te achterhalen. Het interpreteren van deze opname vergt een uitgebreide training en de nodige ervaring, omdat het gebied dat op een CBCT-opname moet worden geïnterpreteerd, zich deels buiten het normale werkgebied van de tandarts bevindt.

In deze nascholing worden de meest relevante afwijkingen getoond, die de algemeen practicus op röntgenopnamen kan tegenkomen. De auteurs hopen hiermee ondersteuning te hebben gegeven aan het herkennen en duiden van deze afwijkingen.

AccreDidact BV

AccreDidact biedt nascholing in de vorm van eLearning met online toets en een papieren naslagwerk. In een online persoonlijk nascholingsdossier houdt u uw vorderingen bij en vindt u een actueel overzicht van behaalde punten. Binnen het voordelige abonnement ontvangt u verspreid over het jaar de boekjes en kunt u online via de besloten website nascholen. Heeft u de toets behaald? Dan worden uw nascholingspunten direct bijgeschreven.
info@accredidact.nl
0306355054
37, De Molen, Houten, 3994DA

Gerelateerde cursussen

Prelum Uitgevers

E-learning
2-2.5
Jaarlijks 11 edities van het vernieuwde tijdschrift op papier en digitaal
€ 219

HUYD

E-learning
15
Met de online cursus screening van huidkanker bieden wij jou de kennis en de tools om de verschillende benigne en (pre)maligne huidafwijkingen van elkaar te onderscheiden.
€ 199

AccreDidact BV

E-learning
4
Er kan zich in de mond, en ook in het tandvlees, een diversiteit aan afwijkingen voordoen, variërend van onschuldige tot een enkele maal levensbedreigende. Soms betreft het afwijkingen, die zowel op de huid als op de slijmvliezen kunnen voorkomen. Ook sommige geneesmiddelen kunnen slijmvlies- en tandvleesafwijkingen veroorzaken. De te bespreken onderwerpen zijn in deze cursus primair gerangschikt naar de klinische presentatie, zoals witte, wit-rode en rode afwijkingen, pigmentaties, zwellingen en ulceraties. In een apart hoofdstuk wordt aandacht besteed aan afwijkingen van het tandvlees die niet aan plaque gerelateerd zijn. De nascholing is erop gericht de cursist aan de hand van een beknopte tekst en ondersteund door klinische afbeeldingen de meest gangbare mondafwijkingen te leren diagnosticeren. Een essentieel onderdeel bij het omgaan met patiënten bij wie zich een mondafwijking voordoet, is het kunnen geven van adequate informatie, mondeling en waar nodig ook schriftelijk. Ook dit aspect komt in de cursus aan bod.
€ 92.5
12 Sep
Sep
08:30

OMFT.info

Physical course - series
Mercure Hotel Zwolle
14.5-30
Afwijkend mondgedrag leidt tot een heel ander groeipatroon van het oro-faciale skelet, waardoor malocclusies, ademhalingsproblemen en houdingsproblemen kunnen ontstaan. De OMFT-logopedist/therapeut behandelt de oorzaak van malocclusies ten gevolgde van afwijkend mondgedrag, enkele KNO-problemen (o.a. oorontstekingen) en groeistoornissen (o.a. houding en orofaciaal skelet). Hierbij is er een directe relatie met orthodontie, tandheelkunde en logopedie.
€ 595
13 Mar
Mar
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
Persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen gaan vaak een ingewikkeld samenspel aan met andere psychische, gedrags- en systeemproblemen. In deze cursus leer je deze stoornissen herkennen en ontdek je de mogelijkheden van diagnostiek en behandeling. Met deze deskundigheid kun je bijdragen aan de psychische én lichamelijke gezondheid van ouderen.
€ 540

De Tijdstroom

E-learning
6
In deze module staan de ontwikkelingsstoornissen ADHD, autismespectrumstoornissen en de verstandelijke beperking centraal.
€ 150
12 Jun
Jun
19:00

Zorg en onderwijs coloproctologie

Live Webinar
Online
3
In deze cursus zal u als huisarts de verschillende proctologische en bekkenbodemafwijkingen leren herkennen en op basis van anamnese en lichamelijk onderzoek leren om een adequate diagnose te stellen. Daarbij zal per aandoening worden besproken wat de behandelmogelijkheden in de huisartsenpraktijk zijn.
€ 75
30 Oct
Oct
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Utrecht
18.5
Krijg zicht op passende behandelingen voor patiënten met spraakapraxie
In deze cursus leer je hoe je als logopedist spraakapraxie kunt herkennen, onderzoeken en behandelen. Je doet kennis op over de theoretische achtergronden van spraakapraxie, leert onderscheid maken tussen verschillende spraakstoornissen en krijgt zicht op de beschikbare benaderingen voor diagnostiek en behandeling. Ook ga je aan de slag met het opstellen van een onderzoeksplan en behandelaanpak aan de hand van cases en oefen je met verschillende methodieken, zoals het Diagnostisch Instrument voor Apraxie van de Spraak (DIAS) en het Therapeutisch Instrument voor Apraxie van de Spraak (TIAS).
€ 830

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

E-learning
3
Deze cursus geeft je praktische handvatten voor het adequaat begeleiden van patiënten met een schildklieraandoening bij het gebruik van geneesmiddelen.
€ 25

AccreDidact BV

E-learning
3
Door wetenschappelijke en technische ontwikkelingen is steeds meer mogelijk op de intensivecare(IC-)afdeling, waardoor een grotere groep patiënten de IC-opname overleeft. Dit is echter niet altijd zonder restschade. Een deel van de voormalig IC-patiënten kampt maanden tot jaren na opname met een variëteit aan klachten die samenhangen met de aandoening waarvoor men is opgenomen (critical illness), de behandeling en het verblijf op de IC. Deze klachten tezamen, die van fysiek, mentale en/of cognitieve aard kunnen zijn, worden het post-intensive care syndroom (PICS) genoemd.
€ 54.5