Omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag

grensoverschrijdend gedrragaggresief gedragdoktersassistenten
Doktersassistenten worden steeds vaker geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag. Niet alle doktersassistenten zijn in staat hier vaardig mee om te gaan. Eigen boosheid of angst kan de doktersassistent zodanig parten spelen dat deze in oplopende conflicten de professionaliteit uit het oog verliest. Deze nascholing leert cursisten efficiënt te reageren op escalaties. Niet alleen in het belang van de doktersassistent, maar evenzeer in het belang van de cliënt. Als de doktersassistent de juiste techniek toepast, wordt de kans dat de confrontatie uit de hand loopt of zich naar hem of haar verplaatst, aanzienlijk kleiner.
300
5 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 300

Beroepen

Apothekersassistent
5 Punten
KABIZ
Contactlens specialist
5 Punten
KABIZ
Doktersassistent
5 Punten
KABIZ
Farmaceutisch Consulent
5 Punten
KABIZ
Laborant Klinische NeuroFysiologie
5 Punten
KABIZ
Omschrijving

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Theorie betreffende agressie: definitie, hoe te herkennen, wat zijn de gevolgen, hoe reageert je lichaam.
  • Het oefenen van verbale interventies die toenemend agressief gedrag ombuigen naar gewenst gedrag.
  • Het conflict remmend of juist conflict bevorderend gedrag van de hulpverlener traceren.
  • Het leren omgaan met eigen angstgevoelens en vijandigheid ten opzichte van bepaalde patiënten.
  • Herkennen en benoemen van probleemsituaties en daarmee effectief om leren gaan.
  • Leren toepassen van gesprekstechnieken die verbale agressievormen kunnen reduceren.
  • Leren omgaan met heimelijke overschrijdingen van regels.
  • Leren omgaan met persoonlijke emoties.
  • Leren omgaan met boze reacties en frustraties.
  • Kennismaken met en handreikingen voor het ontwikkelen van een agressieprotocol.
  • Oefeningen met cases aan de hand van concrete situaties uit de praktijk.
Doelstelling

Na afloop van de nascholing is de deelnemer in staat beter om te gaan met spanningsvolle situaties door het toepassen van effectieve communicatieve vaardigheden (verbaal en non-verbaal), kan de deelnemer zijn/haar persoonlijke ruimte bewaken en toch klantgericht blijven handelen, weet zijn/haar eigen emoties te controleren en weet hoe samen te werken bij een incident.


Leerdoelen
  • De deelnemer heeft kennis van de definitie van agressie.
  • De deelnemer herkent de verschillende soorten agressie.
  • De deelnemer weet wat de gevolgen van geweld kan zijn voor zichzelf, de praktijk en de omgeving.
  • Het versterken van de mentale weerbaarheid van de deelnemer.
  • De deelnemer kan agressief gedrag voorkomen of ombuigen naar minder agressief of gewenst gedrag.
  • De deelnemer maakt kennis met het agressieprotocol.


ELANN

ELANN is de regionale ondersteuningsstructuur (ROS) voor zorgaanbieders in de eerstelijnsgezondheidszorg in de provincie Groningen. De doelstelling van ELANN is het bevorderen van samenhang, kwaliteit en continuïteit van de eerstelijnsgezondheidszorg. ELANN biedt ondersteuning en advies aan huisartsen, verloskundigen, fysiotherapeuten, oefentherapeuten, logopedisten en psychologen (GGZ). Daarnaast ondersteunt ELANN een aantal specifieke projecten en bieden we facilitaire ondersteuning en nascholing.
info@elann.nl
0503666444
806, Paterswoldseweg, Groningen, 9728BM

Gerelateerde cursussen

24 Sep
Sep
09:30

PAO Psychologie

Classroom
La Vie, Utrecht
27-30
Een cursus voor psychologen en pedagogen met online en klassikale componenten
In deze cursus verdiepen we ons eerst in emotieregulatie, om vervolgens te kijken naar grensoverschrijdend gedrag. Je leert het gedrag herkennen, plaatsen in de ontwikkeling, de context en het systeem. Ook staan we stil bij de samenhang van deze problematieken. Bovendien krijg je handvatten voor het behandelen van zowel emotieregulatieproblemen als grensoverschrijdend gedrag.
€ 990
04 Sep
Sep
09:30

U -Consultancy

Physical course - series
Nieuwegein
24
Als zorgprofessional komt u regelmatig in contact met patiënten met diverse huidaandoeningen. In de huisartsenpraktijk bijvoorbeeld, gaat een derde van de zorgvragen over de huid. Ook in bij patiënten in verpleeghuizen en de thuiszorg komen huidproblemen vaak voor. Voor patiënten bent u een belangrijk contactpunt en daarom is het waardevol als u op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en richtlijnen in de dermatologie.
€ 495

Landelijke Huisartsen Vereniging

Incompany
5
De nascholing Patiëntbejegening is een vervolg op de nascholing Geen agressie in mijn praktijk. Het is ook mogelijk deze nascholing apart aan te vragen. De trainer neemt altijd vooraf contact op met één van de huisartsen om te bespreken welke leerwensen er zijn. Na een beknopte review van de basiscursus volgen thema’s als gastvrijheid, management van verwachtingen en zelfkennis. Voldoen aan verwachtingen van patiënten en toch bij jezelf blijven is een uitdaging. Het is mogelijk om misverstanden, escalaties en conflicten vroegtijdig om te buigen en om patronen in interacties te beïnvloeden.
Op aanvraag
01
Jan
2025
31
Dec
2025
€ 59

Leerpunt KOEL

E-learning
1
Hoe schoon is jouw praktijk?
Vanaf 2020 draaide (bijna) alles om hygiënemaatregelen rondom corona. Er zijn echter nog veel meer virussen, (resistente) bacteriën, schimmels en parasieten. Deze ziekteverwekkers houden niet van goede hygiëne. Daarom leer je in deze e-learning hoe om te gaan met hygiëne in de praktijk. Ook jouw persoonlijke hygiëne is hierbij natuurlijk van belang. Welke protocollen hanteer je en hoe vaak maak je schoon? Een goed voorraadbeheer is essentieel om de hygiëne te kunnen waarborgen. Na afronding van de e-learning kun je een schema voor voorraadbeheer downloaden dat je daarna op de praktijk kunt gebruiken.
€ 59
01
Jan
2025
31
Dec
2025
€ 59

Leerpunt KOEL

E-learning
1
Voor een SOEPele overdracht
In deze e-learning leer je het principe van de SOEP-registratie en de achtergrond van de ICPC-codering.
€ 59
09 Jul
Jul
19:00
€ 99

Leerpunt KOEL

Live Webinar
Online
2
CVRM-zorg door de doktersassistent
Voer jij net als veel van je collega-assistenten diverse medische taken uit in het belang van de CVRM-zorg, zoals bloeddrukcontroles en verstrekking van telefonische adviezen? Dan is het belangrijk om zo goed mogelijk bij te blijven qua kennis van de standaard op CVRM-gebied. Tijdens deze scholing wordt de vernieuwde NHG-standaard CVRM behandeld.
€ 99
10 Sep
Sep
19:00
€ 65

Federatie WDH Midden-Nederland

Classroom
WDH nascholingslocatie, Soest
3
Reanimatietraining voor huisartsen, praktijkondersteuners en doktersassistenten.
€ 65

Federatie WDH Midden-Nederland

Incompany
8
Waarom een training Triage in de dagpraktijk? De Training 'Triage in de dagpraktijk' is bedoeld voor praktijkassistentes met hun huisartsen en anderen die de telefoon aannemen in de huisartsenpraktijk (overdag). Het doel van de training is om het triagegesprek te structureren en te voeren volgens de laatste richtlijn van het NHG, zodat het efficiënt verloopt en optimale veiligheid voor de patiënt bereikt wordt. Deelnemers oefenen het gespreksprotocol aan de hand van geluidsopnamen of casusbeschrijvingen van eigen gesprekken. Daarbij wordt de NHG-Triagewijzer doorgenomen, zodat duidelijk wordt hoe deze gebruikt kan worden en wanneer deze benodigd is voor de triage. De communicatie met de patiënt en een professionele triage staan centraal in deze training. De medische inhoud komt zijdelings aan de orde.
Op aanvraag

AccreDidact BV

E-learning
3
In dit nascholingsprogramma wordt aandacht besteed aan moeders en pasgeboren kinderen; antwoorden op vragen en veelvoorkomende klachten. Het aandeel van de geboortezorg dat geleverd wordt door verloskundig actieve huisartsen is in de afgelopen decennia tot een minimum afgenomen. Dit neemt niet weg dat de huisartsenpraktijk als eerste aanspreekpunt binnen de eerstelijnszorg regelmatig benaderd wordt in de weken na de bevalling. Actuele kennis over klachten en/of aandoeningen bij moeder en/of kind in deze periode is voor doktersassistenten noodzakelijk om goede en patiëntgerichte zorg te kunnen bieden.
€ 48

AccreDidact BV

E-learning
3
Goede zorg begint bij een goed gesprek, en dat goede gesprek begint vaak bij de doktersassistente: aan de telefoon, aan de balie en op de praktijk. Communiceer je patiëntgericht, dat wil zeggen ‘op maat’, dan voelt de patiënt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat eerder een prettige werkrelatie en een betere samenwerking. Tot slot, ook niet onbelangrijk, vergroot betere communicatie je eigen werkplezier.
€ 46.5