Patiëntbejegening
De nascholing Patiëntbejegening is een vervolg op de nascholing Geen agressie in mijn praktijk. Het is ook mogelijk deze nascholing apart aan te vragen. De trainer neemt altijd vooraf contact op met één van de huisartsen om te bespreken welke leerwensen er zijn. Na een beknopte review van de basiscursus volgen thema’s als gastvrijheid, management van verwachtingen en zelfkennis. Voldoen aan verwachtingen van patiënten en toch bij jezelf blijven is een uitdaging. Het is mogelijk om misverstanden, escalaties en conflicten vroegtijdig om te buigen en om patronen in interacties te beïnvloeden.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Frank van As
Trainer-adviseur
Frank van As studeerde psychologie op het gebied van arbeid, organisatie en gezondheid en specialiseerde zich verder in (management)training, beoordelen, cultuurverandering, psychotrauma, RET, agressie, conflicthantering, onderhandelen, besluitvorming, teams, creativiteit en systematische denktechnieken. Hij werkte als trainer-adviseur voor de ArboUnie, NS Opleidingen, het Instituut voor Psychotrauma/ Schouten & Nelissen en Rijnconsult /Ordina. In 2000 startte hij Van As met Aspectief Training & Ontwikkeling. De training wordt verzorgd in samenwerking met een co-trainer of acteur.Doelen
Inhoud
In de praktijk komen situaties voor waardoor de medewerker meer ontregeld raakt dan men wil of dan men terecht vindt. Om ongewenste emoties te voorkomen kan het helpen gericht te kijken naar wat de mening van de medewerker erover is. Na het meemaken van ingrijpende ervaringen volgt het verwerkingsproces. Hoe kan de medewerker daar rekening mee houden in het contact met patiënten en collega’s?
De nascholing Patiëntbejegening richt zich op het hele team binnen een huisartsenpraktijk. Zowel aan de balies als in de diverse spreek- en behandelkamers vinden contacten met patiënten plaats die soms efficiënter en effectiever kunnen. Daarnaast richt de training zich op de onderlinge samenwerking, waarbij ook functies zonder (veel) directe patiëntcontacten betrokken kunnen zijn.
Programma
- herkennen en effectief reageren op frustratie en intimidatie
- aspecten van gastvrijheid
- rationele effectiviteit: oefening met ongewenste emoties
- verwerking na ingrijpende ervaringen en het bieden van ondersteuning daarbij
- oefeningen rond kernkwaliteiten en stijlen van conflicthantering
Bijzonderheden
Alleen op aanvraag
Deze nascholing is geen onderdeel van het vaste programma en wordt uitsluitend op aanvraag gegeven op een door u gewenste locatie. U bepaalt zelf de samenstelling van de groep bestaande uit minimaal 8 personen. In overleg met de LHV Academie kan een datum worden vastgesteld.