Patiëntbejegening

gastvrijheidmanagement van verwachtingenzelfkennisverwachtingen patiëntPatiëntbejegeningdoktersassistenten
De nascholing Patiëntbejegening is een vervolg op de nascholing Geen agressie in mijn praktijk. Het is ook mogelijk deze nascholing apart aan te vragen. De trainer neemt altijd vooraf contact op met één van de huisartsen om te bespreken welke leerwensen er zijn. Na een beknopte review van de basiscursus volgen thema’s als gastvrijheid, management van verwachtingen en zelfkennis. Voldoen aan verwachtingen van patiënten en toch bij jezelf blijven is een uitdaging. Het is mogelijk om misverstanden, escalaties en conflicten vroegtijdig om te buigen en om patronen in interacties te beïnvloeden.
Op aanvraag
5 Punten
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
5 Punten
ABC1
Doktersassistent
5 Punten
CADD
Huisarts
5 Punten
ABC1
Physician Assistant
5 Punten
ABC1
Praktijkmanager
5 Punten
KPM

Sprekers

Frank van As

Trainer-adviseur
Frank van As studeerde psychologie op het gebied van arbeid, organisatie en gezondheid en specialiseerde zich verder in (management)training, beoordelen, cultuurverandering, psychotrauma, RET, agressie, conflicthantering, onderhandelen, besluitvorming, teams, creativiteit en systematische denktechnieken. Hij werkte als trainer-adviseur voor de ArboUnie, NS Opleidingen, het Instituut voor Psychotrauma/ Schouten & Nelissen en Rijnconsult /Ordina. In 2000 startte hij Van As met Aspectief Training & Ontwikkeling. De training wordt verzorgd in samenwerking met een co-trainer of acteur.

Doelen

het herkennen van frustratie en intimidatie en hier goed op reageren
verwachtingen van patiënten pro-actief (her)kennen en hiermee rekening houden in contacten
patronen in communicatie herkennen en kunnen ombuigen
het kunnen voorkomen van ongewenste emoties bij jezelf
weten hoe verwerking werkt en het kunnen bieden van (collegiale) opvang
het in balans kunnen brengen van eigen kwaliteiten, uitdagingen en stijlen van conflicthantering
Omschrijving

Inhoud

In de praktijk komen situaties voor waardoor de medewerker meer ontregeld raakt dan men wil of dan men terecht vindt. Om ongewenste emoties te voorkomen kan het helpen gericht te kijken naar wat de mening van de medewerker erover is. Na het meemaken van ingrijpende ervaringen volgt het verwerkingsproces. Hoe kan de medewerker daar rekening mee houden in het contact met patiënten en collega’s?

De nascholing Patiëntbejegening richt zich op het hele team binnen een huisartsenpraktijk. Zowel aan de balies als in de diverse spreek- en behandelkamers vinden contacten met patiënten plaats die soms efficiënter en effectiever kunnen. Daarnaast richt de training zich op de onderlinge samenwerking, waarbij ook functies zonder (veel) directe patiëntcontacten betrokken kunnen zijn.


Programma

  • herkennen en effectief reageren op frustratie en intimidatie
  • aspecten van gastvrijheid
  • rationele effectiviteit: oefening met ongewenste emoties
  • verwerking na ingrijpende ervaringen en het bieden van ondersteuning daarbij 
  • oefeningen rond kernkwaliteiten en stijlen van conflicthantering


Bijzonderheden

Alleen op aanvraag

Deze nascholing is geen onderdeel van het vaste programma en wordt uitsluitend op aanvraag gegeven op een door u gewenste locatie. U bepaalt zelf de samenstelling van de groep bestaande uit minimaal personen. In overleg met de LHV Academie kan een datum worden vastgesteld.

Landelijke Huisartsen Vereniging

academie@lhv.nl
1200, Mercatorlaan, Utrecht, 3528BL

Gerelateerde cursussen

04 Sep
Sep
09:30

U -Consultancy

Physical course - series
Nieuwegein
24
Als zorgprofessional komt u regelmatig in contact met patiënten met diverse huidaandoeningen. In de huisartsenpraktijk bijvoorbeeld, gaat een derde van de zorgvragen over de huid. Ook in bij patiënten in verpleeghuizen en de thuiszorg komen huidproblemen vaak voor. Voor patiënten bent u een belangrijk contactpunt en daarom is het waardevol als u op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en richtlijnen in de dermatologie.
€ 495
06 May
May
18:30

Medrie BV

Classroom
YourMeeting Zwolle
3
Deze scholing wordt gegeven door een verpleegkundig specialist van het Wondexpertise centrum van Isala. In deze scholing komen soorten wonden aan de orde, wondgenezing, het beoordelen en wondzorgproducten. Deze scholing is voor doktersassistenten van de dagpraktijk. Onderling kunnen ervaringen en tips worden uitgewisseld.
€ 105.5
01
Jan
2025
31
Dec
2025
€ 59

Leerpunt KOEL

E-learning
1
Hoe schoon is jouw praktijk?
Vanaf 2020 draaide (bijna) alles om hygiënemaatregelen rondom corona. Er zijn echter nog veel meer virussen, (resistente) bacteriën, schimmels en parasieten. Deze ziekteverwekkers houden niet van goede hygiëne. Daarom leer je in deze e-learning hoe om te gaan met hygiëne in de praktijk. Ook jouw persoonlijke hygiëne is hierbij natuurlijk van belang. Welke protocollen hanteer je en hoe vaak maak je schoon? Een goed voorraadbeheer is essentieel om de hygiëne te kunnen waarborgen. Na afronding van de e-learning kun je een schema voor voorraadbeheer downloaden dat je daarna op de praktijk kunt gebruiken.
€ 59
01
Jan
2025
31
Dec
2025
€ 59

Leerpunt KOEL

E-learning
1
Voor een SOEPele overdracht
In deze e-learning leer je het principe van de SOEP-registratie en de achtergrond van de ICPC-codering.
€ 59
09 Jul
Jul
19:00
€ 99

Leerpunt KOEL

Live Webinar
Online
2
CVRM-zorg door de doktersassistent
Voer jij net als veel van je collega-assistenten diverse medische taken uit in het belang van de CVRM-zorg, zoals bloeddrukcontroles en verstrekking van telefonische adviezen? Dan is het belangrijk om zo goed mogelijk bij te blijven qua kennis van de standaard op CVRM-gebied. Tijdens deze scholing wordt de vernieuwde NHG-standaard CVRM behandeld.
€ 99
14 May
May
19:00
€ 65

Federatie WDH Midden-Nederland

Classroom
WDH nascholingslocatie, Soest
3
Reanimatietraining voor huisartsen, praktijkondersteuners en doktersassistenten.
€ 65
15 May
May
15:30
€ 426.25

Federatie WDH Midden-Nederland

Classroom
WDH nascholingslocatie, Soest
8
Waarom een training Triage in de dagpraktijk? De Training 'Triage in de dagpraktijk' is bedoeld voor praktijkassistentes met hun huisartsen en anderen die de telefoon aannemen in de huisartsenpraktijk (overdag). Het doel van de training is om het triagegesprek te structureren en te voeren volgens de laatste richtlijn van het NHG, zodat het efficiënt verloopt en optimale veiligheid voor de patiënt bereikt wordt. Deelnemers oefenen het gespreksprotocol aan de hand van geluidsopnamen of casusbeschrijvingen van eigen gesprekken. Daarbij wordt de NHG-Triagewijzer doorgenomen, zodat duidelijk wordt hoe deze gebruikt kan worden en wanneer deze benodigd is voor de triage. De communicatie met de patiënt en een professionele triage staan centraal in deze training. De medische inhoud komt zijdelings aan de orde.
€ 426.25

Federatie WDH Midden-Nederland

Incompany
8
Waarom een training Triage in de dagpraktijk? De Training 'Triage in de dagpraktijk' is bedoeld voor praktijkassistentes met hun huisartsen en anderen die de telefoon aannemen in de huisartsenpraktijk (overdag). Het doel van de training is om het triagegesprek te structureren en te voeren volgens de laatste richtlijn van het NHG, zodat het efficiënt verloopt en optimale veiligheid voor de patiënt bereikt wordt. Deelnemers oefenen het gespreksprotocol aan de hand van geluidsopnamen of casusbeschrijvingen van eigen gesprekken. Daarbij wordt de NHG-Triagewijzer doorgenomen, zodat duidelijk wordt hoe deze gebruikt kan worden en wanneer deze benodigd is voor de triage. De communicatie met de patiënt en een professionele triage staan centraal in deze training. De medische inhoud komt zijdelings aan de orde.
Op aanvraag

AccreDidact BV

E-learning
3
In dit nascholingsprogramma wordt aandacht besteed aan moeders en pasgeboren kinderen; antwoorden op vragen en veelvoorkomende klachten. Het aandeel van de geboortezorg dat geleverd wordt door verloskundig actieve huisartsen is in de afgelopen decennia tot een minimum afgenomen. Dit neemt niet weg dat de huisartsenpraktijk als eerste aanspreekpunt binnen de eerstelijnszorg regelmatig benaderd wordt in de weken na de bevalling. Actuele kennis over klachten en/of aandoeningen bij moeder en/of kind in deze periode is voor doktersassistenten noodzakelijk om goede en patiëntgerichte zorg te kunnen bieden.
€ 48

AccreDidact BV

E-learning
3
Goede zorg begint bij een goed gesprek, en dat goede gesprek begint vaak bij de doktersassistente: aan de telefoon, aan de balie en op de praktijk. Communiceer je patiëntgericht, dat wil zeggen ‘op maat’, dan voelt de patiënt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat eerder een prettige werkrelatie en een betere samenwerking. Tot slot, ook niet onbelangrijk, vergroot betere communicatie je eigen werkplezier.
€ 46.5