Effectief communiceren

Goede communicatie zorgt voor goede samenwerking
effectieve communicatiecommunicatiecommunicatie methodencommunicatievaardighedeneffectief communicereneffectieve gespreksvoeringgespreksvoeringgesprek

Tijdens deze training leer je aan de hand van het communicatiestijlenmodel van Merrill & Reid om effectief te communiceren met verschillende gesprekspartners en onder variërende omstandigheden.

11 sep. 2024
19:00 - 22:00
169
3 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 169

Datum en locatie

11 sep. 2024
19:00
22:00
IJsselmeer 34, 3332EX, Zwijndrecht

Beroepen

Doktersassistent
3 Punten
CADD
Huisarts
3 Punten
CvAH
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
3 Punten
NVvPO
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
3 Punten
NVvPO
Praktijkondersteuner Huisarts (POH)
3 Punten
NVvPO

Competenties

Communicatie 34 %
Maatschappelijk handelen en preventie 33 %
Professionaliteit en kwaliteit 33 %

Sprekers

Daniëlle Vissers

Adviseur in de eerstelijnszorg & communicatiedeskundige

Doelen

Effectief kunnen communiceren door gebruik te maken van uw eigen communicatiestijl en die van uw gesprekspartner
Omschrijving

Vaak gaan er in de communicatie tussen twee personen dingen mis: de patiënt reageert bijvoorbeeld anders dan verwacht, de collega of medewerker begrijpt je niet goed, of je bereikt niet het gewenste resultaat en blijft achter met frustratie of ergernis. Hoe komt dit en wat kun je doen om dit te voorkomen?


Tijdens deze training leer je aan de hand van het communicatiestijlenmodel van Merrill & Reid[1]om effectief te communiceren met verschillende gesprekspartners en onder variërende omstandigheden. Je leert je eigen dominante stijl van communiceren kennen en je bent na afloop van de training in staat om de voorkeursstijl van je gesprekspartner te achterhalen. Je leert je eigen stijl aan te passen aan de stijl van je gesprekspartner.


Aan de orde komt onder andere hoe je een gesprek vormgeeft, hoe je negatieve feedback geeft en ontvangt en hoe je conflicten hanteert. Daarnaast oefen je met de verschillende communicatiestijlen aan de hand van (zelf ingebrachte) casuïstiek. Dit alles leidt uiteindelijk tot effectieve(re) communicatie, zowel binnen de praktijk als met patiënten.

[1] Merrill, D. W., & Reid, R. H. (1981). Personal Styles and Effective Performance. Bradner, PA: Chilton Book Company.


Programma

De inhoud van de training richt zich op vier hoofdvragen:

  • Wat is effectieve communicatie en hoe beïnvloedt dit uw gesprekken en relaties?
  • Welke communicatiestijlen zijn er en wat is uw eigen dominante stijl?
  • Wat zijn de voordelen die voortkomen uit uw inzicht in de communicatiestijlen?
  • Hoe bepaalt u wat de voorkeursstijl van uw gesprekspartner is?


Leerpunt KOEL

secretariaat@leerpuntkoel.nl
0786193068
34, IJsselmeer, Zwijndrecht, 3332EX