Effectief communiceren

Goede communicatie zorgt voor goede samenwerking
effectieve communicatiecommunicatiecommunicatie methodencommunicatievaardighedeneffectief communicereneffectieve gespreksvoeringgespreksvoeringgesprek
Tijdens deze training leer je aan de hand van het communicatiestijlenmodel van Merrill & Reid om effectief te communiceren met verschillende gesprekspartners en onder variërende omstandigheden.
169
3 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 169

Beroepen

Doktersassistent
3 Punten
CADD
Huisarts
3 Punten
CvAH
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
3 Punten
NVvPO
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
3 Punten
NVvPO
Praktijkondersteuner Huisarts (POH)
3 Punten
NVvPO

Competenties

Communicatie34 %
Maatschappelijk handelen en preventie33 %
Professionaliteit en kwaliteit33 %

Sprekers

Daniëlle Vissers

Adviseur in de eerstelijnszorg & communicatiedeskundige

Doelen

Effectief kunnen communiceren door gebruik te maken van uw eigen communicatiestijl en die van uw gesprekspartner
Omschrijving

Vaak gaan er in de communicatie tussen twee personen dingen mis: de patiënt reageert bijvoorbeeld anders dan verwacht, de collega of medewerker begrijpt je niet goed, of je bereikt niet het gewenste resultaat en blijft achter met frustratie of ergernis. Hoe komt dit en wat kun je doen om dit te voorkomen?


Tijdens deze training leer je aan de hand van het communicatiestijlenmodel van Merrill & Reid[1]om effectief te communiceren met verschillende gesprekspartners en onder variërende omstandigheden. Je leert je eigen dominante stijl van communiceren kennen en je bent na afloop van de training in staat om de voorkeursstijl van je gesprekspartner te achterhalen. Je leert je eigen stijl aan te passen aan de stijl van je gesprekspartner.


Aan de orde komt onder andere hoe je een gesprek vormgeeft, hoe je negatieve feedback geeft en ontvangt en hoe je conflicten hanteert. Daarnaast oefen je met de verschillende communicatiestijlen aan de hand van (zelf ingebrachte) casuïstiek. Dit alles leidt uiteindelijk tot effectieve(re) communicatie, zowel binnen de praktijk als met patiënten.

[1] Merrill, D. W., & Reid, R. H. (1981). Personal Styles and Effective Performance. Bradner, PA: Chilton Book Company.


Programma

De inhoud van de training richt zich op vier hoofdvragen:

  • Wat is effectieve communicatie en hoe beïnvloedt dit uw gesprekken en relaties?
  • Welke communicatiestijlen zijn er en wat is uw eigen dominante stijl?
  • Wat zijn de voordelen die voortkomen uit uw inzicht in de communicatiestijlen?
  • Hoe bepaalt u wat de voorkeursstijl van uw gesprekspartner is?


Leerpunt KOEL

secretariaat@leerpuntkoel.nl
0786193068
34, IJsselmeer, Zwijndrecht, 3332EX

Gerelateerde cursussen

ZW Opleidingen

Incompany
31
Coachende communicatie helpt je als professional om effectiever je gesprekken met de ander op een diepere laag te kunnen voeren, waarbij de autonomie van de ander centraal staat. En hiermee een ander aan te zetten om in beweging te komen waardoor de ander groeit.
€ 6187.5
03 Dec
Dec
10:00

De Geeter & Munsterman Orthopedagogen

Physical course - series
Zwolle
24-28
Een vierdaagse cursus voor contact-coaches (bijvoorbeeld logopedisten en gedragskundigen). In deze cursus leer je Vijf olifanten, de methode voor contact-coaching, toe te passen. Je kunt deze methode gebruiken om begeleiders en leerkrachten te coachen in het contact met kinderen/volwassenen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen.
€ 1500
03
Aug
2023
03
Aug
2025

Ergo Learning

E-learning
3
Naar aanleiding van vragen van fysiotherapeuten, ergotherapeuten, diëtisten en andere paramedici, bleek er behoefte te zijn aan een training ‘Omgaan met neurologische communicatieproblemen’. Omdat er verschillende soorten neurologische communicatieproblemen zijn, worden deze apart behandeld in deze e-learning. Als logopedist in de revalidatie geef ik regelmatig communicatieadviezen aan patiënten, hun omgeving en hun behandelaren. Maar het uitvoeren daarvan is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
€ 87
16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819
19 May
May
09:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Arena Amsterdam
13-20.5
Leer in de cursus Motiverende Gespreksvoering hoe je vanuit een respectvolle en empathische houding cliënten uitnodigt tot zelfonderzoek en het vergroten van hun intrinsieke motivatie. Ontdek hoe je ambivalentie verkleint, zelfvertrouwen versterkt en omgaat met weerstand. Pas de principes toe in je dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld bij complexe echtscheidingen en conflicten.
€ 420

PAOFarmacie

Incompany
4
Door de actievere rol die patiënten zijn gaan spelen in hun behandeling, komt het helaas vaker voor dat er conflicten dreigen te ontstaan. Serieus omgaan met klachten en onvrede vraagt soms grote inspanning van de apotheekmedewerker en in enkele gevallen kan een situatie als deze escaleren. Tijdens Effectief communiceren bij dreigende agressie krijgt de deelnemer instrumenten aangereikt om te handelen bij dit soort situaties, zodat de medewerker zijn zorg verlenende rol kan blijven uitvoeren.
Op aanvraag
08 Oct
Oct
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Communiceer met impact, prettig en effectief met collega’s en zorgvragers.
In deze eendaagse training komen alle basics voorbij. Fris uw communicatieve vaardigheden op en krijg grip op technieken en methodes die voor u van belang zijn. Leer hoe u beter communiceert met collega's en zorgvragers. De training is praktisch, to-the-point en dynamisch.
€ 845

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
8
Deze cursus helpt je om je inzicht en vaardigheden op het gebied van communicatie tussen jou en je gesprekspartner te vergroten, zodat je op een ontspannen en effectieve manier cliënten in de apotheek te woord kunt staan.
€ 375

ZW Opleidingen

Incompany
6
De training is bedoeld voor organisaties die hun medewerkers zich in hun werk krachtiger en effectiever willen laten profileren. Laten zien wat ze kunnen en waar de krachten liggen, maar ook open durven staan voor de eigen ontwikkelpunten en daarmee aan de slag gaan.
€ 1498
25
May
2023
25
May
2025

Ergo Learning

E-learning
4-6
Deze e-learning biedt je een aantal basis gereedschappen en concrete oefeningen uit de NLP methodiek, gericht op bewustwording van je communicatiekracht, jouw flexibiliteit om met verschillende mensen te communiceren, te motiveren en te overtuigen.
€ 175