Effectief communiceren
Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
Daniëlle Vissers
Adviseur in de eerstelijnszorg & communicatiedeskundige
Doelen
Vaak gaan er in de communicatie tussen twee personen dingen mis: de patiënt reageert bijvoorbeeld anders dan verwacht, de collega of medewerker begrijpt je niet goed, of je bereikt niet het gewenste resultaat en blijft achter met frustratie of ergernis. Hoe komt dit en wat kun je doen om dit te voorkomen?
Tijdens deze training leer je aan de hand van het communicatiestijlenmodel van Merrill & Reid[1]om effectief te communiceren met verschillende gesprekspartners en onder variërende omstandigheden. Je leert je eigen dominante stijl van communiceren kennen en je bent na afloop van de training in staat om de voorkeursstijl van je gesprekspartner te achterhalen. Je leert je eigen stijl aan te passen aan de stijl van je gesprekspartner.
Aan de orde komt onder andere hoe je een gesprek vormgeeft, hoe je negatieve feedback geeft en ontvangt en hoe je conflicten hanteert. Daarnaast oefen je met de verschillende communicatiestijlen aan de hand van (zelf ingebrachte) casuïstiek. Dit alles leidt uiteindelijk tot effectieve(re) communicatie, zowel binnen de praktijk als met patiënten.
[1] Merrill, D. W., & Reid, R. H. (1981). Personal Styles and Effective Performance. Bradner, PA: Chilton Book Company.
Programma
De inhoud van de training richt zich op vier hoofdvragen:
- Wat is effectieve communicatie en hoe beïnvloedt dit uw gesprekken en relaties?
- Welke communicatiestijlen zijn er en wat is uw eigen dominante stijl?
- Wat zijn de voordelen die voortkomen uit uw inzicht in de communicatiestijlen?
- Hoe bepaalt u wat de voorkeursstijl van uw gesprekspartner is?