Persoonlijk Medisch Leiderschap
Prijzen
Beroepen
Sprekers
Marc Vanschoenwinkel
Klinisch Psycholoog, Universiteit Brussel Sr. trainer, coach en expert in Leiderschapsontwikkeling
Voor Marc is het van belang dat mensen zichzelf kunnen zijn en zich maximaal kunnen ontplooien. Hij hecht aan respectvol en integer met elkaar omgaan en goed onderbouwd te zijn in wat hij brengt. Dit geldt voor hem in de rol van trainer, coach, facilitator en als leider van assessment & development centers op alle niveaus.Jolande Koolen
Psycholoog, Rijks Universiteit Leiden
Jolande is oprecht geïnteresseerd te ontdekken wat jou drijft, waar jij uitdagingen ziet, wat ervoor heeft gezorgd dat je bent wie je bent en bereikt hebt wat je hebt bereikt. Daarnaast is zij erg gemotiveerd anderen te helpen hun talenten verder te ontwikkelen en ook de connectie met anderen te zoeken. Dit doet zij in de rol van trainer, (loopbaan) coach en als leider van assessment & development centers op alle niveaus.Hans in ’t Veen
Longarts, Franciscus Gasthuis & Vlietland
Doelen
Programma
14-06-2023
De opzet en het doel van deze training Persoonlijk Medisch Leiderschap voor longartsen is er op gericht dat er nagedacht wordt door artsen en artsen-in-opleiding over het eigen persoonlijk leiderschap op drie terreinen:
- PATIËNTEN In de spreekkamer, in contact met patiënten zorgen dat de juiste beslissingenworden genomen, maar de patiënten wel aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid. ‘Shared decision making’ is hierbij een kernconcept. Dit concept is essentieel in de integralebenadering van complexe chronische ziekten als ernstig astma en COPD.
- BELEID EN BESTUUR Hoe kan je als arts invloed uit te oefenen ten aanzien van de besturing van de organisatie of de financiering van de zorg. Dit vraagt om persoonlijke zichtbaarheid voor bepaalde functies en rollen.
- TEAM Bevorderen van een optimale samenwerking met collega’s en anderen, onder andere in multidisciplinaire team-, keten- en netwerkverbanden. Richting geven vanuit een gedragen visie, organiseren, verbinden en coachen.
Opzet van de training
De beweging die in de training wordt gestimuleerd laat zich als volgt typeren:
- Wat kan ik, los van mijn medisch specialistische kennis, vanuit mijn persoonlijk leiderschap, oppakken en op welke wijze kan ik het beste mijn invloed aanwenden.
- Welke vaardigheden kan ik inzetten om in mijn praktijk shared decision making te optimaliseren.
- Hoe kan ik mijn positie en invloed in mijn team versterken, zodat er sprake is van een goede samenwerking en mensen gestimuleerd worden hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Inzicht wordt verkregen in eigen sterktes en ontwikkelpunten en er worden concepten en kennis aangereikt en vaardigheden geoefend om op het vlak van Persoonlijk Medisch Leiderschap te groeien in inzicht, kracht en effectiviteit. Door de (inter)actieve opzet van de training, de aandacht voor onderlinge uitwisseling en reflectie wordt de basis gelegd voor verbinding en samenwerking binnen de deelnemersgroep.
Bij deze training wordt er zo veel als mogelijk gewerkt in kleine groepen. Interactie blijft het sleutelwoord bij de symposia van Stichting RoLeX.