Basiscursus Dyslexie: praktisch van A tot Z
In de 2-daagse Basiscursus Dyslexie: praktisch van A tot Z staat leren door ondervinding centraal. Iedereen wordt aan het werk gezet. De cursusleider reikt u de tools en de benodigde antwoorden aan om leerlingen met lees- en/of spellingproblemen effectief te begeleiden. Na de cursus kunt u direct aan de slag om het geleerde in praktijk te brengen. Hiervoor krijgt u een Digi-KWeC mee, boordevol (digitale) informatie en materiaal.
22 mei 2025
08:30 - 17:15
888
30 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - series
Prijzen
Regulier
€ 888
Datum en locatie
22 mei 2025
08:30
23 mei 2025
17:15
Nieuwleusenerdijk 1, 8028PH, Zwolle
04 sep. 2025
08:30
05 sep. 2025
17:15
Terworm 10, 6411RV, Heerlen
18 sep. 2025
08:30
19 sep. 2025
17:15
Parallelweg - Zuid 185, 2914LE, Nieuwerkerk-Rotterdam
02 okt. 2025
08:30
03 okt. 2025
17:15
Rijksweg 2, 3755MV, eemnes
27 nov. 2025
08:30
28 nov. 2025
17:15
Toekanweg 2, 2035LC, Haarlem
Beroepen
Logopedist
30 Punten
NVLF
Sprekers
Carine Manderfeld
Cursusleider
Carine Manderfeld (1969) heeft haar opleiding Logopedie gevolgd in Rotterdam. Na haar afstuderen in 1992 is ze daar direct een eigen praktijk begonnen, waarbij haar interesse voor lees- en spellingsproblemen al van het begin af aan groot was, mede doordat er in haar familie aan alle kanten dyslexie voorkomt.
Omschrijving
Programma
Dag 1:
- Continuüm van zorg
- Vergoedingsregeling dyslexie
- Kleuters
- Toetsen technisch lezen
- Technisch lezen interventies: aanvankelijk lezen
- KWeC-methodiek (basis)
- Casuïstiek
- Leesmotivatie en leesomgeving
Dag 2:
- Psycho-educatie
- Spelling: retentietraining
- Technisch lezen interventies: voorgezet technisch lezen
- Leesbegeleiding in de praktijk
- Begrijpend lezen
- KWeC-methodiek (lange- en korteklinkerregel)
- Uitdelen Digi-KWeC
Opbrengsten / Leerdoelen
Na de cursus…
- kun je het continuüm van zorg en de onderwijsondersteuningsniveaus herkennen en interpreteren.
- kun je aanduiden hoe het proces van een leerling richting de vergoedingsregeling dyslexie in zijn werk gaat.
- kun je de kleuterscreening van het Protocol Preventie Leesproblemen afnemen, analyseren en interpreteren.
- kun je de door scholen gebruikte toetsen voor technisch lezen en spelling herkennen.
- kun je de basis voor het leren lezen en spellen, het connectionisme, begrijpen en in eigen woorden uitleggen.
- kun je gebruik maken van interventies voor aanvankelijk en voortgezet technisch lezen (o.a. de Connectprogramma’s en Ralfi), waarbij je kunt beredeneren welke interventie goed is voor een leerling/leerlingen en indien nodig de gekozen interventie aanpassen naar en/of combineren met andere interventies.
- kun je beredeneren wat er nodig is om tot leesbegrip te komen.
- kun je de interventie hardop denkend leren lezen integreren in de begeleiding van leerlingen.
- kun je aanduiden welke onderdelen van belang zijn om leesmotivatie te optimaliseren.
- kun je veel praktische voorbeelden geven aan leerlingen, ouders of collega’s om leesmotivatie te bevorderen.
- kun je het basisprincipe van de multisensoriële KWeC-methodiek hanteren om leerlingen de spellingregels effectief te leren beheersen.
- kun je leerlingen gebruik leren maken van retentietraining met WHOPPeN voor het leren leren van de spelling van woorden.
- zul je de vervolgstappen voor een door de trainer ingebrachte casusleerling gezamenlijk bepaald hebben en zul je de gemaakte stappen om tot dit antwoord te komen kunnen beargumenteren naar aanleiding van de aangeboden theorie.
- kun je de map ‘Jesse heeft dyslexie’ en de materialen van ‘Oplossingsgericht werken met Jesse heeft Dyslexie’ rond psycho-educatie hanteren.
- zul je een Digi-KWeC bezitten met daarop veel materiaal en informatie, zodat je artikelen kunt lezen en kunt bedenken welke materialen je direct wilt inzetten in je eigen werksituatie.