Basiscursus Dyslexie: praktisch van A tot Z

dyslexiespellingproblemenleesproblemen
In de 2-daagse Basiscursus Dyslexie: praktisch van A tot Z staat leren door ondervinding centraal. Iedereen wordt aan het werk gezet. De cursusleider reikt u de tools en de benodigde antwoorden aan om leerlingen met lees- en/of spellingproblemen effectief te begeleiden. Na de cursus kunt u direct aan de slag om het geleerde in praktijk te brengen. Hiervoor krijgt u een Digi-KWeC mee, boordevol (digitale) informatie en materiaal.
08:30 - 17:15
888
30 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 888

Datum en locatie

22 mei 2025
08:30
23 mei 2025
17:15
Nieuwleusenerdijk 1, 8028PH, Zwolle
04 sep. 2025
08:30
05 sep. 2025
17:15
Terworm 10, 6411RV, Heerlen
18 sep. 2025
08:30
19 sep. 2025
17:15
Parallelweg - Zuid 185, 2914LE, Nieuwerkerk-Rotterdam
02 okt. 2025
08:30
03 okt. 2025
17:15
Rijksweg 2, 3755MV, eemnes
27 nov. 2025
08:30
28 nov. 2025
17:15
Toekanweg 2, 2035LC, Haarlem

Beroepen

Logopedist
30 Punten
NVLF

Sprekers

Carine Manderfeld

Cursusleider
Carine Manderfeld (1969) heeft haar opleiding Logopedie gevolgd in Rotterdam. Na haar afstuderen in 1992 is ze daar direct een eigen praktijk begonnen, waarbij haar interesse voor lees- en spellingsproblemen al van het begin af aan groot was, mede doordat er in haar familie aan alle kanten dyslexie voorkomt.
Omschrijving

Programma

Dag 1:

  • Continuüm van zorg
  • Vergoedingsregeling dyslexie
  • Kleuters
  • Toetsen technisch lezen
  • Technisch lezen interventies: aanvankelijk lezen
  • KWeC-methodiek (basis)
  • Casuïstiek
  • Leesmotivatie en leesomgeving

Dag 2:

  • Psycho-educatie
  • Spelling: retentietraining
  • Technisch lezen interventies: voorgezet technisch lezen
  • Leesbegeleiding in de praktijk
  • Begrijpend lezen
  • KWeC-methodiek (lange- en korteklinkerregel)
  • Uitdelen Digi-KWeC


Opbrengsten / Leerdoelen

Na de cursus…

  • kun je het continuüm van zorg en de onderwijsondersteuningsniveaus herkennen en interpreteren.
  • kun je aanduiden hoe het proces van een leerling richting de vergoedingsregeling dyslexie in zijn werk gaat.
  • kun je de kleuterscreening van het Protocol Preventie Leesproblemen afnemen, analyseren en interpreteren.
  • kun je de door scholen gebruikte toetsen voor technisch lezen en spelling herkennen.
  • kun je de basis voor het leren lezen en spellen, het connectionisme, begrijpen en in eigen woorden uitleggen.
  • kun je gebruik maken van interventies voor aanvankelijk en voortgezet technisch lezen (o.a. de Connectprogramma’s en Ralfi), waarbij je kunt beredeneren welke interventie goed is voor een leerling/leerlingen en indien nodig de gekozen interventie aanpassen naar en/of combineren met andere interventies.
  • kun je beredeneren wat er nodig is om tot leesbegrip te komen.
  • kun je de interventie hardop denkend leren lezen integreren in de begeleiding van leerlingen.
  • kun je aanduiden welke onderdelen van belang zijn om leesmotivatie te optimaliseren.
  • kun je veel praktische voorbeelden geven aan leerlingen, ouders of collega’s om leesmotivatie te bevorderen.
  • kun je het basisprincipe van de multisensoriële KWeC-methodiek hanteren om leerlingen de spellingregels effectief te leren beheersen.
  • kun je leerlingen gebruik leren maken van retentietraining met WHOPPeN voor het leren leren van de spelling van woorden.
  • zul je de vervolgstappen voor een door de trainer ingebrachte casusleerling gezamenlijk bepaald hebben en zul je de gemaakte stappen om tot dit antwoord te komen kunnen beargumenteren naar aanleiding van de aangeboden theorie.
  • kun je de map ‘Jesse heeft dyslexie’ en de materialen van ‘Oplossingsgericht werken met Jesse heeft Dyslexie’ rond psycho-educatie hanteren.
  • zul je een Digi-KWeC bezitten met daarop veel materiaal en informatie, zodat je artikelen kunt lezen en kunt bedenken welke materialen je direct wilt inzetten in je eigen werksituatie.


KWeC

info@kwec.nl
0517452389
14, Hoofdweg, Hitzum, 8805TG

Gerelateerde cursussen

14 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
6
Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.
€ 220
26 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
19
In de cursus 'Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie' leer je lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
€ 625
12 Nov
Nov
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
0-46.5
Aan de hand van een stevige theoretische basis ga je zelf aan de slag. Met praktijkvoorbeelden leer je analyseren, de theorie toepassen en een heldere conclusie trekken.
€ 614
09 Mar
Mar
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
La Vie, Utrecht
33-61
Een praktische en verdiepende cursus voor de behandeling van dyslexie
In deze cursus krijg je actuele inzichten over diagnostiek en behandeling van (ernstige) dyslexie op basis van Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling – versie 3.0 en de brede vakinhoudelijke richtlijn, die is geschreven in opdracht van NIP, NVO, LBRT en het NKD. Er is aandacht voor de algemene principes die aan effectieve (evidence based) dyslexiebehandelingen ten grondslag liggen. De nadruk ligt vooral op de praktische toepassing van deze kennis in het opzetten van een behandelplan en het uitvoeren van behandeling. Je oefent aan de hand van jouw eigen casuïstiek met het opzetten van een behandelplan.
€ 1295
04 Nov
Nov
09:30

PAO Psychologie

Live Webinar
Online
0-45.5
In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen in het voortgezet onderwijs centraal.
€ 1000

PAO Psychologie

E-learning
2
De nieuwe ‘brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie’ (BVRD) is er. In deze richtlijn worden de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen gecombineerd met praktische toepassing. Er is aandacht voor signalering, diagnostiek, behandeling en ondersteuning. Ook is een nieuw dyslexieprotocol: Protocol 3.0.
€ 95

PAO Psychologie

E-learning
2-4
In dit webinar leer je hoe je professioneel kritisch kijkt naar diagnostiek van dyslexie. Je leert meer over het opstellen en beoordelen van een dyslexieverklaring, over kenmerken van gedegen en consistent dyslexie-onderzoek.
€ 95

PAO Psychologie

E-learning
2
De nieuwe ‘brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie’ (BVRD) is er. In deze richtlijn worden de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen gecombineerd met praktische toepassing. Er is aandacht voor signalering, diagnostiek, behandeling en ondersteuning. Ook is een nieuw dyslexieprotocol: Protocol 3.0.
€ 95
06 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
Den Bosch
6-6.5
Voor de behandeling van psychosociale problemen bij jeugdigen met een leerstoornis zoals dyslexie en/of dyscalculie, is het belangrijk om te weten dat deze kinderen vaak niet alleen last hebben van hun leermoeilijkheden, maar ook van psychosociale problemen zoals (faal)angst, somberheid en een laag zelfbeeld. Het behandelprogramma Wegwijs in dyslexie en dyscalculie biedt een cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma voor kinderen en jongeren in de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs die lijden onder hun leerstoornis. Het doel van de training is om deze kinderen en jongeren te leren omgaan met hun dyslexie en/of dyscalculie en hun psychosociale problemen te verminderen. De training bestaat uit een handleiding voor trainers (orthopedagogen of psychologen), een werkboek voor kinderen en jongeren met dyslexie en een werkboek voor kinderen en jongeren met dyscalculie. De ouder(s) en de school van het kind worden actief betrokken bij de training. Het behandelprogramma kan worden aangeboden binnen de GGZ, vanuit particuliere praktijken of vanuit onderwijs-zorgarrangementen.
€ 240