Master Kwaliteit en Veiligheid in de patiëntenzorg, cohort 5 Jaar 2

patiëntenzorgkwaliteit en veiligheid

In de opleiding vergroot u uw kennis en kunde als leider in evidence-based kwaliteitsverbetering en versterkt u uw veranderkracht en multidisciplinaire samenwerking in het team. Op die manier kunt u niet alleen succesvol kwaliteitsprojecten initiëren, begeleiden en uitvoeren, maar ook een sterke bijdrage leveren aan de verspreiding van kwaliteitsverbetering op de werkvloer. Dit betekent dat u na de opleiding tot het volgende in staat bent:

29 apr. 2024
09:00 - 17:00
20000
40 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 20000

Datum en locatie

Vaste periode

van 29 apr. 2024
tot 17 jun. 2024
7 Weken
Maandag
09:00 17:00

Beroepen

Huisarts
07 Sep 2023
06 Sep 2024
40 Punten
CvAH

Competenties

Samenwerken 20 %
Communicatie 60 %
Professionaliteit en kwaliteit 20 %
Omschrijving

1. In een multiprofessioneel team een visie te formuleren over kwaliteit van zorg (niveau I en II 1).

2. Kritieke situaties, risico’s of knelpunten in zorg tijdig te signaleren en hierop adequaat te reageren (niveau I en II).

3. Veranderingen, ontwikkelingen en knelpunten in zorg in de ‘buitenwereld’ te signaleren (II en III) en te vertalen naar de eigen werkpraktijk (niveau I en II).

4. Een leidende rol te vervullen in het vergroten van het eigenaarschap en de lerende cultuur voor het verlenen van kwalitatief goede zorg onder collega’s (niveau I en II).

5. In een multiprofessionele coalitie een evidence based en experience based kwaliteitsverbeterplan te ontwikkelen, implementeren en evalueren (niveau I, II en III).

6. Kwaliteitsverbeterkennis en –toepassingen te benutten, te ontwikkelen en hierover op een wetenschappelijk verantwoorde wijze verslag te leggen (niveau I, II en III)

7. Als een ‘reflective practitioner’ uw eigen professionaliteit en die van anderen verder te ontwikkelen (niveau I en II).

De master (60 EC) is verdeeld over twee jaar en bestaat uit een cursorisch programma en ‘leren op de werkplek’. Gemiddeld moet worden uitgegaan van een studiebelasting van twee dagen per week; 20% hiervan (o.a. opdrachten) vindt in de eigen werkpraktijk plaats, 30% contacttijd en 50% zelfstudie.

Het eerste studiejaar is gericht op kennis en attitude, met zeven inhoudelijke modules (à 2 EC) waarin alle aspecten van kwaliteit uitgebreid aan de orde komen, met onder meer aandacht voor multidisciplinaire samenwerking en leiderschap. Tussen de modules leren de deelnemers aan de hand van literatuur en individuele zelfstudieopdrachten en groepsopdrachten. Tevens stellen de deelnemers in het eerste jaar het plan van hun praktijkverbeterproject voor het tweede studiejaar op. In het eerste studiejaar vindt per maand één modulebijeenkomst plaats (donderdag en vrijdag: 16 uur) online of in de nabijheid van het umc dat de betreffende module geeft, en een afsluitende 10e bijeenkomst waarin de projectplannen voor het tweede jaar worden gepresenteerd en beoordeeld.

Het tweede studiejaar start met een inhoudelijke module over patiëntveiligheid en heeft drie modules over leiderschap. Dit studiejaar is met de uitvoering van een praktijkverbeterproject in de eigen zorgpraktijk - de basis voor de afstudeerthesis - vooral gericht op kunde; videoconferences worden gehouden in het kader van de voortgang en afsluiting van praktijkverbeterprojecten. Daarnaast is in dit studiejaar de nodige vrije studieruimte (8 EC).

Deze accreditatieaanvraag gaat over het 2e jaar van deze masteropleiding, cohort 5 (Lesjaar 2023/2024).

Radboudumc Health Academy

continueprofessioneleontwikkeling.rha@radboudumc.nl
3611111
2, Gerard van Swietenlaan, Nijmegen, 6525GB