Hoe ga ik om met een klacht?

huisartsenhuisartsenpraktijkklachtrelatie met patiënt
Als huisarts sta je iedere dag klaar voor jouw patiënten. Toch gaat er soms iets mis in de relatie tussen jou en je patiënt. Je patiënt kan dan een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris. Hoe ga je hiermee om? Hoe zit de procedure eruit? En van wie kun je hulp verwachten? Antwoorden op deze vragen en meer leer je in deze nascholing.
150
3 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 150
Opmerking : Leden € 150,- Aios € 75,- Niet-leden € 299,-

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
3 Punten
ABC1
Doktersassistent
3 Punten
CADD
Huisarts
3 Punten
ABC1
Physician Assistant
3 Punten
ABC1
Praktijkmanager
3 Punten
KPM

Sprekers

Jiske Prinsen

Jurist en directeur van Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg.
Jiske Prinsen is jurist en directeur van Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg. Zij heeft ruime ervaring op het gebied van het (klacht)recht in de gezondheidszorg, onder meer als bedrijfsjurist en als ambtelijk secretaris, directeur en vice-voorzitter van diverse klachtencommissies.Tevens is zij nauw betrokken geweest bij de implementatie van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in de (huisartsen)zorg.

Margo van Weert

Klachtenfunctionaris Bij SKGE
Margo van Weert werkt sinds 1 september 2020 bij de SKGE als klachtenfunctionaris. Haar achtergrond ligt oorspronkelijk in de arbeidsbemiddeling, bemiddeling in de kinderopvang en heeft 12 jaar gewerkt bij een arbodienst als doktersassistente. In haar huidige baan komen veel aspecten van haar werkervaring bij elkaar. Klachtbemiddeling is veelzijdig. Het is heel uitdagend om partijen te helpen bij een klacht; want een klacht is bij aanvang vaak lastig, er spelen veel emoties. Het is ook fijn om te merken dat klachtbemiddeling écht helpend is, door in openheid te praten over een klacht kun je al veel oplossen. In het proces van bemiddeling probeer je steeds dichter bij de patiënt en de huisarts te komen, het vertrouwen dat je daarbij krijgt is voor haar heel waardevol.

Harma Vos

Klachtenfunctionaris
Harma Vos, werkt sinds 2005 als klachtenfunctionaris in de gezondheidszorg. Sinds november 2020 vervult zij deze functie ook met hart voor iedere klacht bij Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (skge). Honderden klachten heeft zij in die jaren voorbij zien komen en nog steeds vindt ze iedere klacht even belangrijk.

Doelen

Na afronding van de nascholing:

Ben je op de hoogte van alle verplichtingen voortvloeiend uit de klachtenwet Wkkgz,
Weet je hoe deze kunnen worden geïmplementeerd in de huisartsenzorg,
Weet je hoe de procedures klacht- en geschilbehandeling verlopen,
Heb je praktische handvatten om met een laagdrempelige dialoog om te gaan met - en vooral voorkomen van - klachten van jouw patiënten.
Omschrijving

Inhoud

Je patiënt kan een klacht tegen je indienen bij de klachtenfunctionaris van SKGE die dan bemiddelt. Leidt dit niet tot een bevredigend resultaat, dan heeft de patiënt, vanwege jouw aansluiting bij SKGE, toegang tot de geschilleninstantie die een juridisch bindend oordeel geeft. Wat kun je van deze procedures verwachten en hoe bereid je je daarop voor? Aan welke verplichtingen dien je op het gebied van het klachtrecht, zoals neergelegd in de Wkkgz, te voldoen? Van wie mag je hulp verwachten? 

Ook komt kort de procedure klachten- en geschilbehandeling aan bod. Op grond van de Wkkgz wordt in eerste instantie van jou zelf verwacht dat je probeert onvrede bij patiënten weg te nemen. Tijdens deze nascholing krijg je handvatten hoe je hiermee om kunt gaan. Wat zijn de do's and dont's?

Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt geschetst hoe een klachtbehandeling kan verlopen. In dit gedeelte ga je samen met medecursisten aan de slag, hoe zou je met deze klacht zijn omgegaan? 


Programma

  • Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg
  • Procedure klacht- en geschilbehandeling
  • Casuïstiek
  • Handvatten voor laagdrempelige dialoog


Landelijke Huisartsen Vereniging

academie@lhv.nl
1200, Mercatorlaan, Utrecht, 3528BL

Gerelateerde cursussen

CME-Online

E-learning
2
Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK), ook wel aanhoudende lichamelijke klachten (ALK) genoemd, omvatten meer dan alleen lichamelijke klachten. Daarom wordt in deze cursus gesproken over complexe aanhoudende klachten. Bij dertig tot vijftig procent van de patiënten in de huisartsenpraktijk is er sprake van dit soort klachten, maar voor huisartsen is het vaak een moeilijk grijpbaar en hanteerbaar klachtenspectrum.
Op aanvraag

Federatie WDH Midden-Nederland

Incompany
6
Er ontbreekt iets in het team waardoor taken, doel en prioriteiten niet altijd helder zijn. Door onze training te volgen verloopt de samenwerking tussen collega’s soepeler en zullen teamleden meer effectiviteit, plezier en efficiëntie ervaren. Onze training helpt teamprestaties en teameffectiviteit te verbeteren. Ontdek hoe je als teamlid meer kunt bijdragen en als leidinggevende effectiever kunt acteren op de groepsdynamiek.
Op aanvraag

Voedingscentrum

E-learning
1
Nu on-demand beschikbaar!
We merken dat mensen het moeilijk vinden om zich aan coronaregels te houden en daarvoor hun gedrag aan te passen. Maar ook eetgewoonten laten zich niet eenvoudig veranderen. Het Voedingscentrum vertelt je: waarom is gedragsverandering zo lastig? Dit heeft deels ook te maken met de eetomgeving. Verleidingen liggen overal op de loer. We geven handvatten voor wat je als huisarts kan doen. We laten onder andere zien hoe de gratis apps “Mijn Eetmeter” en “Kies Ik Gezond?” van het Voedingscentrum jou kunnen helpen patiënten gezonder te laten eten.
Gratis
06
Mar
2024
03
Mar
2026
Gratis

Voedingscentrum

E-learning
1
Dit webinar geeft medewerkers van de huisartsenpraktijken actuele informatie en concrete adviezen om zelf mee aan de slag te gaan in de dagelijkse praktijk. Dit webinar is onderdeel van een tweetal on-demand webinars 'Voeding voor ouderen' en 'Overgewicht'. Voor het webinar 'Overgewicht' zie omschrijving.
Gratis
Gratis

Pensioenfonds voor Huisartsen

E-learning
Dit webinar is niet geaccrediteerd. Volgend jaar start de nieuwe pensioenregeling voor alle huisartsen in Nederland. Bij deze nieuwe regeling hoort ook een nieuwe premie. Die valt voor een deel van de huisartsen (flink) hoger uit dan de premie die ze nu betalen. Graag nemen SPH en de Beroepspensioenvereniging Huisartsen (BPV) de tijd om in te gaan op het hoe en waarom van deze premie en beantwoorden ze vooraf ingestuurde vragen.
Gratis
20 Jun
Jun
10:00
€ 597

Leerpunt KOEL

Classroom
Rotterdamse Zeilschool De Lelie
8
8 uur nascholen op één dag
Tijdens de KOELe Huisartsen vrijdag volgt u één vrijdag scholing, met daarin 3 scholingen van in totaal 8 uur. U kunt daarmee 8 accreditatiepunten behalen. Er wordt voor lunch en diner gezorgd.
€ 597

Federatie WDH Midden-Nederland

Incompany
6
Beter kunnen omgaan met lastige patiënten, meer plezier op de werkvloer, omdat de sfeer beter is tussen collega’s onderling en knelpunten weghalen in de samenwerking tussen leidinggevenden en medewerkers.
Op aanvraag
18
Dec
2024
17
Dec
2026
€ 40

Augeo Foundation

E-learning
1.5
Deze cursus is ontwikkeld voor huisartsen op de post of in de praktijk. De cursus gaat over het signaleren van en handelen bij vermoedens van verschillende vormen van huiselijk geweld: kindermishandeling, partnergeweld en ouderenmishandeling. De KNMG meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is daarbij leidraad. Ook leer je over de verplichte kindcheck. Wil jij meerdere medewerkers scholen of je hele organisatie? Neem dan contact op met Augeo via relatiebeheer@augeo.nl of 0343-53 6040.
€ 40
09 Oct
Oct
15:30
€ 426.25

Federatie WDH Midden-Nederland

Classroom
WDH nascholingslocatie, Soest
8
Waarom een training Triage in de dagpraktijk? De Training 'Triage in de dagpraktijk' is bedoeld voor praktijkassistentes en huisartsen, en anderen die de telefoon aannemen in de huisartsenpraktijk (overdag). Het doel van de training is om het triagegesprek te structureren en te voeren volgens de laatste richtlijn van het NHG, zodat het efficiënt verloopt en optimale veiligheid voor de patiënt bereikt wordt. Deelnemers oefenen het gespreksprotocol aan de hand van geluidsopnamen of casusbeschrijvingen van eigen gesprekken. Daarbij wordt de NHG-Triagewijzer doorgenomen, zodat duidelijk wordt hoe deze gebruikt kan worden en wanneer deze benodigd is voor de triage. De communicatie met de patiënt en een professionele triage staan centraal in deze training. De medische inhoud komt zijdelings aan de orde.
€ 426.25
02 Oct
Oct
18:00
€ 300

Dokter Drenthe

Physical course - series
Kantoor Dokter Drenthe
16
Misschien heb je eens overwogen een huisartsenpraktijk te starten, over te nemen of te associëren, maar heb je niet direct een goed beeld bij wat er allemaal op je afkomt. We bieden deze leergang aan om dit traject voor jou makkelijker te maken. De totale leergang bestaat uit 8 sessies. Je volgt de volledige leergang, losse sessies kunnen alleen geboekt worden op het einde als er nog plek over is.
€ 300