Expertreeks klinische kinderneuropsychologie

klinische kinderneuropsychologiekinderneuropsychologiekinderenneuropsychologiepsychologie
Wil je je kennis en inzicht vergroten in de theorie, methodologie en instrumenten bij neuropsychologisch diagnostisch onderzoek bij kinderen? Wil je les van de experts? Schrijf je in en ontwikkel jezelf op het gebied van klinische kinderneuropsychologie.
2125
52-53 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 2125
Inclusief : Toegang tot de online leeromgeving van PAO, blended learning en geaccrediteerd certificaat.

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
52 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
52 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
52 Punten
FGzPt
GZ Pyscholoog
52 Punten
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
52 Punten
FGzPt

Doelen

Na afloop van deze cursus:

heb je diepgaande kennis over de verschillende functiedomeinen binnen de klinische kinderneuropsychologie;
ken je verschillende neuropsychologische denkmodellen op het gebied van intelligentie, aandacht, geheugen & motoriek en meer;
heb je geëxperimenteerd met het afnemen van neuropsychologische testen in een testpracticum;
ken je verschillende hersengedag-modellen en ken je onderzoeksmiddelen om deze in kaart te brengen.
Omschrijving

Wil je je kennis en inzicht vergroten in de theorie, methodologie en instrumenten bij neuropsychologisch diagnostisch onderzoek bij kinderen? Wil je les van de experts? Schrijf je in en ontwikkel jezelf op het gebied van klinische kinderneuropsychologie.

Diagnostiek is een cruciaal onderdeel van het werk van neuropsychologen. Zij stellen vast hoe gedragsstoornissen – bijvoorbeeld in taalverwerking, spraak, leren, motoriek, planning, aandacht, geheugen en sociale cognitie – samenhangen met het gedrag van kinderen en met de ontwikkeling van de hersenen. De diagnostiek is van belang voor de prognose en het indiceren van vormen van behandeling en begeleiding.

Ervaren neuropsychologen nemen je in deze cursus mee naar de belangrijkste toepassingsgebieden van de neuropsychologische diagnostiek bij kinderen. Je maakt kennis met de basisbegrippen en de functiegebieden met bijbehorende tests. Daarnaast komen ook de toepassingen van de diagnostiek en de implicaties voor behandeling aan de orde.


Kernpunten van de expertreeks klinische kinderneuropsychologie:

  • inzicht in de functiegebieden met bijbehorende tests;
  • toepassing van neuropsychologische onderzoeksmodellen, -methoden en -instrumenten;
  • diagnostische toepassingen in de jeugdzorg.


PAO Psychologie

info@pao.nl
0854879310
41, Keurenplein, A163, Amsterdam, 1069CD

Gerelateerde cursussen

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
6
Jaarlijks verliezen ruim 6000 kinderen een van hun ouders. De meerderheid van deze kinderen verliezen hun vader en worden half-wees in de puberleeftijd. Momenteel wonen er in ons land in totaal ongeveer 34.000 halfwezen. Tegen de algemeen heersende overtuiging in, blijkt dat de meeste kinderen over de veerkracht beschikken om, met steun en hulp vanuit de eigen omgeving, het verlies van een ouder te kunnen integreren in hun leven. Een kleine minderheid ontwikkelt echter ernstige psychologische problemen waarbij specialistische professionele hulp noodzakelijk is. Vanuit dit gegeven is het voorstelbaar dat sommige kinderen te snel naar de professionele hulp (bijvoorbeelde de GGz) worden doorverwezen en minstens zo belangrijk dat er kinderen en jongeren zijn die niet de steun krijgen uit hun omgeving die ze eigenlijk nodig hebben. In deze training wordt gefocust op de meerderheid van de kinderen die (nog) geen specialistische hulp nodig hebben, met andere woorden kinderen die zogenaamde ‘normale rouwreacties’ vertonen en die o.a. met steun uit de omgeving leren omgaan met het verlies. Maar wat zijn eigenlijk normale rouwreacties? En hoe weet je of het wel goed met ze gaat? Juist omdat het zo belangrijk is om aan kinderen zelf te vragen hoe het met ze gaat, moet je met ze in gesprek gaan. Maar hoe doe je dat? En hoe praat je met ouders? En wanneer moet je ingrijpen en doorverwijzen? Professionals in de jeugdzorg, het onderwijs en de gezondheidszorg krijgen tijdens deze training voldoende handreikingen voor het herkennen van normale rouwreacties en het in gesprek gaan met kinderen en hun ouders/verzorgers.
Op aanvraag
03 Sep
Sep
10:00

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
18
In deze driedaagse cursus word je geschoold in de noodzakelijke basistechnieken voor een doeltreffend gebruik van hypnose bij kinderen, zodat je na afloop in staat bent om een eenvoudige hypnose interventies toe te passen.
€ 995
05 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
12-28
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
€ 850

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
6
De omgang met kinderen en jongeren met hechtingsproblematiek of -stoornissen vraagt erg veel van opvoeders, hulpverleners en leerkrachten. Deze jongeren hebben in hun vroegste ontwikkeling geleerd dat relaties alles behalve sensitief, responsief en betrouwbaar zijn. Vanuit dit aangelegd fundament bekijken ze (nieuwe) relaties met extreme argwaan. Onbewust zorgt hun beschadigd basisvertrouwen voor een interactiestijl waardoor hun waarheid met grote regelmaat bevestigd wordt. Veel van deze jongeren laten ontremd gedrag zien, vaak in combinatie met zware gedragsoverschrijdingen. Anderen laten onvoorstelbaar geremd gedrag zien. Deze patronen spelen zich binnen familiesystemen soms generaties lang af. Het doorbreken van deze homeostatische interacties vraagt diepgaande inzichten, specifieke houdingsaspecten en vaardigheden van professionals. In de eendaagse cursus over hechtingsproblematiek wordt daar dan ook uitvoerig bij stilgestaan.
Op aanvraag

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Tijdens deze ééndaagse training staat kennis en vaardigheid over de behandeling en begeleiding van kinderen met ADHD, Oppositional Defiant Disorder (ODD) en/of Conduct Disorder (CD) centraal. Op een interactieve wijze wordt uitleg gegeven over de oorzaak, kenmerken en aanpak van kinderen en jeugdigen met AD(H)D / AD(H)D kenmerken. Er gaat aandacht uit naar de normale breinontwikkeling en specifiek de executieve functies in relatie tot “brein en gedrag”. Daarna wordt de brug geslagen naar effectief bewezen benaderingen en hoe deze uitgevoerd kunnen worden zowel in het onderwijs als in de hulpverlening. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan veel voorkomende comorbide problemen, zoals oppositioneel gedrag / gedragsstoornissen en angst en somberheid. Ook hier staat herkenning, oorzaak maar vooral aanpak in de dagelijkse praktijk centraal. Hierbij kunnen uiteraard linken gelegd worden naar andere problematieken, zoals autisme spectrum problemen of hechtingsproblemen waarbij ADHD kenmerken veelvuldig voorkomen maar een gedifferentieerde aanpak nodig is.
Op aanvraag

Proven Therapies

Incompany
15-17
Driedaagse training voor psychiaters, psychologen, verpleegkundigen en vaktherapeuten
Kortdurend werken, op tijd beëindigen van de behandeling, vasthouden aan een protocol en verbeteren van de therapeutische relatie. Er bestaan goede richtlijnbehandelingen en bewezen effectieve methodieken om veel voorkomende psychiatrische stoornissen zoals depressie, angststoornissen, verslaving en persoonlijkheidspathologie succesvol aan te pakken. Toch knappen veel mensen onvoldoende op of vallen na verloop van tijd terug. In de SGGZ hebben we veelal te maken met complexe problematiek die gepaard gaat met comorbide persoonlijkheidspathologie. Het helpt ons om te denken in herstelmogelijkheden en in herwinnen van de eigen regie en autonomie. De attitude van de alwetende therapeut vervangen we voor een ontmoeting tussen twee mensen in volledige gelijkwaardigheid met verschillende rollen en taken ten opzichte van elkaar (Delespaul et al., 2016), oftewel de therapeutische relatie. Shared Decision Making is hier een voorbeeld van en een effectieve behandeling start met gezamenlijk commitment over wat de behandeling inhoudt.
Op aanvraag

Euregionaal Congresburo

E-learning
5-6
Deze e-Learning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met ADD of ADHD in de klas.
€ 69

Euregionaal Congresburo

E-learning
9-10
Deze eLearning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met autisme in de klas.
€ 69
19 Sep
Sep
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-16
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
€ 495

PAOFarmacie

E-learning
4
Kinderen zijn geen kleine volwassenen. De farmacokinetiek en farmacodynamiek bij baby's, kinderen en volwassenen verschilt sterk. De optimale dosering en de werking van een geneesmiddel kan hierdoor bij een baby of kind anders zijn dan bij een volwassene. Veel geneesmiddelen zijn bovendien niet geregistreerd voor gebruik bij kinderen en de effecten op groei en ontwikkeling zijn vaak niet bekend.
€ 145