De Kracht van Kort

Driedaagse training voor psychiaters, psychologen, verpleegkundigen en vaktherapeuten
psychotherapiepsychiatriepsychologie
Kortdurend werken, op tijd beëindigen van de behandeling, vasthouden aan een protocol en verbeteren van de therapeutische relatie. Er bestaan goede richtlijnbehandelingen en bewezen effectieve methodieken om veel voorkomende psychiatrische stoornissen zoals depressie, angststoornissen, verslaving en persoonlijkheidspathologie succesvol aan te pakken. Toch knappen veel mensen onvoldoende op of vallen na verloop van tijd terug. In de SGGZ hebben we veelal te maken met complexe problematiek die gepaard gaat met comorbide persoonlijkheidspathologie. Het helpt ons om te denken in herstelmogelijkheden en in herwinnen van de eigen regie en autonomie. De attitude van de alwetende therapeut vervangen we voor een ontmoeting tussen twee mensen in volledige gelijkwaardigheid met verschillende rollen en taken ten opzichte van elkaar (Delespaul et al., 2016), oftewel de therapeutische relatie. Shared Decision Making is hier een voorbeeld van en een effectieve behandeling start met gezamenlijk commitment over wat de behandeling inhoudt.
Op aanvraag
15-17 Punten
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Physician Assistant
15 Punten
NVvP-psych
Psychiater
15 Punten
NVvP-psych
Psychotherapeut
17 Punten
NVP
Omschrijving

Bewezen effectief

Het hanteren en vasthouden van een helder therapeutisch kader is een voorspeller van een succesvolle behandeling (De Jonghe et al., 2014; Hutsebaut & Kaasenbrood, 2015; Koekoek et al., 2019; Miller & Moyers, 2021). Door al bij het begin van de behandeling het einde hiervan in zicht te brengen, geef je de impliciete boodschap dat jij in ieder geval gelooft in de goede afloop van de behandeling. Geloof hebben in de herstelmogelijkheden van iedere patiënt is zeer belangrijk. Bij patiënten met onderliggende ontwikkelingsproblemen kan de therapeutische relatie in het geding komen en kun je jezelf vragen stellen over je koers. Door crises kun je ervan overtuigd raken dat het beter is om de behandeling even te stoppen, de druk van de ketel te halen en een tijdje steun en structuur te bieden. Glenn Waller noemt dit therapist drift (2009) en beschrijft dit als een van de grootste risicofactoren voor het mislukken van een behandeling waaraan de therapeut schuldig is.

Naast het hanteren en vasthouden aan een heldere en eenduidige methodiek, is de kwaliteit van de therapeutische relatie de enige factor met een voorspellend effect op symptoomafname tijdens en na een behandeling. Daarom moeten we hier beginnen om onze behandelingen te verbeteren. Behandelaren die getraind zijn in opbouwen en vasthouden van een therapeutische relatie ondervinden meer vitaliteit en energie in hun werk. Door de gelijkwaardige verbondenheid voelen patiënten zich begrepen, zijn meer tevreden en knappen sneller op.

Doel

Je leert een stevige Therapeutische Relatie tot stand te brengen, te verdiepen en vast te houden bij patiënten met veel voorkomende psychiatrische stoornissen en comorbide persoonlijkheidsproblematiek. Dat betekent in de relatie blijven, naast je patiënt gaan staan of blijven staan op een gelijkwaardige manier, niet in de valkuil stappen van reageren of ageren, maar reflecteren op wat er gebeurt en wat deze patiënt met deze manier van communiceren aan jou duidelijk wil maken. Je leert je patiënten spiegelen en markeren, adequaat steunen en optimaal frustreren. Dit alles met de overtuiging dat verandering alleen ontstaat in een gehechtheidsrelatie waarin er tussen twee mensen volledige gelijkwaardigheid bestaat, de wil de ander echt te ontmoeten en jezelf de ander te laten ontmoeten. Tegelijkertijd leer je flexibel vast te houden aan het afgesproken behandelmodel en de therapeutische techniek zonder daarin star, rigide of juist te soepel te worden. Je leert je patiënt valideren en gezamenlijk te werken aan het overeengekomen therapeutische doel. Je leert doelen stellen met je patiënt, daarover overeenstemming te bereiken en de patiënt het gevoel te geven dat jullie belang dezelfde is.

Je leert kritisch kijken naar jouw manier van contact maken met je patiënten en wat je daarin kunt verbeteren. Je leert zelfbewustzijn, affectregulatie en interpersoonlijke sensitiviteit, zodat je breuken in de therapeutische relatie aan kunt voelen, bespreekbaar maken en herstellen. Therapeuten die dit niet goed kunnen, hebben meer drop-outs en minder goede resultaten.

Proven Therapies

marielle@proventherapies.nl
0624628940
56, J.F. van Hengelstraat, Amsterdam, 1019DC

Gerelateerde cursussen

10 Sep
Sep
09:30

expertise centrum ACT

Classroom
Rijen
0-24
Wil jij je ACT vaardigheden blijven verbeteren dan is onze 4-daagse verdiepingsopleiding ACT iets voor jou. Je hebt een basisopleiding ACT afgerond en bent enthousiast met het materiaal aan de slag gegaan. Je merkt dat je interventies soms anders uitpakken dan jij had verwacht en wilt meer leren over hoe je hier invloed op uit kunt oefenen. Je wilt specifieker en nauwkeuriger zijn in je werk en datgene toepassen wat bij deze cliënt het beste resultaat geeft.
€ 985
23 Sep
Sep
09:00

Buro Nazorg

Classroom
Buro Nazorg
86-134
Kom je in jouw werk mensen tegen die te maken hebben met een ingrijpend verlies? En wil je je specialiseren op het gebied van verlies en rouwverwerking om hen professioneel te kunnen begeleiden? Volg dan de eenjarige basisopleiding Rouwbegeleiding. Na afronding van de opleiding kun je volwassenen en kinderen in een rouwproces professioneel begeleiden. Bijvoorbeeld als aandachtsfunctionaris Verlies en rouw binnen de organisatie waarin jij werkt. Of als zelfstandig werkend rouwbegeleider. Je kunt een intakegesprek houden en op basis daarvan een analyse en een passend begeleidingsplan opstellen. Je hebt verschillende werkvormen en methodes tot je beschikking om mensen te begeleiden en weet je wanneer je moet doorverwijzen naar een rouwtherapeut.
€ 2825
12 Sep
Sep
10:00
€ 645

Bamboe ACT

Classroom
Groningen
18-59
Steeds meer pro­fes­sion­als ont­dekken de kracht van ACT. Voor POH-​GGZ, pijn­ver­pleegkundi­gen, docen­ten, soci­aal werk­ers, jon­geren­werk­ers, coaches en HRM-​adviseurs hebben we deze com­pacte oplei­d­ing gemaakt waarmee je snel en prak­tisch aan de slag kan gaan met het geleerde.
€ 645

ACT in Actie

E-learning
30-63
ACT in Actie biedt de volledige ACT-basiscursus ook online aan; dit doen we via ons online leerplatform: de ACT in Actie – Academy! Je kunt op elk moment beginnen en wanneer het jou uitkomt, op jouw tempo jezelf bekwamen in de verschillende ACT-processen.
€ 595
03 Sep
Sep
10:00

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
18
In deze driedaagse cursus word je geschoold in de noodzakelijke basistechnieken voor een doeltreffend gebruik van hypnose bij kinderen, zodat je na afloop in staat bent om een eenvoudige hypnose interventies toe te passen.
€ 995
06 Nov
Nov
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
12.5
In de cursus positieve psychologie in het onderwijs wisselen we theoretische achtergronden van de positieve psychologie af met praktische toepassingen.
€ 595
18 Sep
Sep
09:00

CIVA B.V.

Physical course - series
CIVA Sittard
17-20
Na deze cursus is de deelnemer beter in staat om complexere relaties tussen bewegend en psychisch functioneren binnen een psychosociale context te herkennen en transparant te maken. Daarnaast zullen interventies, zoals bewustwordingsmethodieken, ontspannings-, adem- en communicatiemethoden, gedoceerd worden die in de praktijk toegepast kunnen worden om een positieve invloed uit te oefenen op verstoorde interne en externe regulatiemechanismen.
€ 510
19 Jun
Jun
09:30

PAO Psychologie

Classroom
Utrecht
0-14
Leer de SCID afnemen en scoren voor persoonlijkheidsstoornissen en syndroomstoornissen
De DSM is een breed toegepast systeem voor de classificatie van psychische stoornissen, ook binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Het is daarmee een belangrijk hulpmiddel voor de diagnostiek. De DSM bevat veel diagnostische categorieën, criteria en beschrijvingen.
€ 465
08 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Classroom
La Vie, Utrecht
17-33.5
In deze cursus gaan we in op de verschillende executieve functies zoals werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en wetenschappelijk onderzoek.
€ 670

CME-Online

E-learning
2
Depressie bij ouderen is een complex probleem dat aanzienlijke gevolgen kan hebben voor de kwaliteit van leven van de patiënt. Die complexiteit zit vooral in de diagnostische verschillen tussen volwassenen en ouderen. Het is voor u als huisarts dus van belang dat u een depressie bij ouderen kunt herkennen en vervolgens adequaat kunt behandelen. Deze cursus biedt u daar handvatten voor. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij de symptomen van depressie en u leert de typische klachtenpresentatie bij ouderen kennen. Daarnaast krijgt u handvatten om een onderscheid te maken tussen depressie en cognitieve stoornissen en leert u de verschillen tussen apathie en anhedonie te herkennen. Tot slot krijgt u een overzicht van behandelopties, inclusief innovatieve behandelingen. 
Op aanvraag