Omgaan met onbegrepen gedrag bij (kwetsbare) ouderen
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Elseline Kraak
Docent
Elseline Kraak heeft sinds 1983 praktijkervaring opgedaan als (activiteiten-)begeleider, trainer voor cliëntentrainingen en intakecoördinator binnen de ggz. In 2011 heeft ze hier coachen, trainen en het begeleiden van intervisies aan toegevoegd, omdat ze op een andere manier wilde bijdragen aan begrip hebben voor en goede zorg geven aan mensen met een psychische kwetsbaarheid. Door haar eigen praktijkervaring kent ze de uitdaging van de begeleiders om betekenis te geven aan onbegrepen gedrag. Hierdoor kan ze tijdens haar trainingen goed aansluiten op de belevingswereld en behoeftes van de begeleiders.Simone van Houdt
Docent
Simone werkt als psychosociaal hulpverlener in een instelling voor mensen met dementie en mensen met niet aangeboren hersenletsel (NAH). Hier ondersteunt ze de bewoners, de begeleiders en naasten. Een aanleiding daarvoor is dikwijls een gevoel van ongemak en onmacht. Een uitdaging om te zoeken naar mogelijke ingangen. Deze praktijkervaring zet ze in tijdens haar trainingen. Simone heeft ze in 2016 haar opleiding trainingsacteren afgerond. Ze gelooft in ervaringsgericht leren en zet dat laagdrempelig in. Het stilstaan bij voor welke opgave begeleiders, mensen met dementie en hun naasten staan, is voor haar een wezenlijk thema.Doelen
Wat leer je?
Mensen met dementie doen soms dingen die je niet begrijpt. Dit zogenoemde onbegrepen gedrag komt heel vaak voor. Zo’n 80 tot 90 procent van de mensen met dementie vertoont vroeg of laat ander (problematisch) gedrag. Onder onbegrepen gedrag valt al het gedrag van de persoon met dementie dat door deze persoon zelf en/of zijn omgeving als moeilijk hanteerbaar wordt ervaren. Voor onbegrepen gedrag worden verschillende termen gebruikt zoals probleemgedrag, moeilijk hanteerbaar gedrag of veranderend gedrag. Het kan gaan om klagen, repetitief gedrag, (nachtelijke) onrust, loopdwang, snel(ler) boos, argwanend, apathisch en agressief gedrag. Het is daarbij niet altijd duidelijk of het om dementie gaat of psychiatrie. In de begeleiding van de persoon en om het gedrag weer voor deze persoon hanteerbaar te maken, is het van belang het gedrag te begrijpen. Pas als je de persoon beter kent en (een deel) van de oorzaak van het gedrag achterhaalt, kun je op de juiste manier deze persoon begeleiden.