Communicatie training: "Geen agressie in mijn praktijk"

communicatiecommunicatie met patiëntcommunicatie methodenagressieagressietrainingagressieve patiënten
Deze nascholing richt zich op communicatieve processen en vaardigheden die belangrijk zijn voor de (soms dagelijkse) omgang met agressieve patiënten. Deze processen hebben een belangrijke invloed op de wijze waarop je je werk kunt uitvoeren. Deze nascholing is voor apothekersassistenten, doktersassistentes, praktijkondersteuners en huisartsen.
Gratis
4 Punten
Classroom

Prijzen

Gratis

Beroepen

Apothekersassistent
4 Punten
KABIZ
Arts voor verstandelijk gehandicapten
4 Punten
ABC1
Contactlens specialist
4 Punten
KABIZ
Doktersassistent
4 Punten
KABIZ
Farmaceutisch Consulent
4 Punten
KABIZ
Omschrijving

Aan bod komen onder andere:

  • Herkennen en beoordelen van conflictsituaties en het kiezen van de juiste aanpak.
  • Onderscheiden van verschillende vormen van agressie en hier adequaat op reageren.
  • Verwerven van inzicht en vaardigheden in verschillende gespreksvormen.
  • Herkennen, erkennen en oplossen van escalatie en storingen in de communicatie.
  • Inzicht in persoonlijke reacties op agressie en geweld.

Lees ook het artikel Agressie: hoe ga je ermee om. Daarin komt Van As aan het woord. Hij omschrijft agressie als ‘tijdelijk mislukte communicatie’. “Dat kan meevallen, maar ook erg uit de hand lopen. Als het erg escaleert, kan de betreffende zorgverlener er nog maandenlang last van hebben.” Van As geeft in deze nascholing handvatten om agressie te voorkomen, er goed mee om te gaan en het ook binnen het team bespreekbaar te maken.

Amstelland Zorg

admin@amstellandzorg.nl
310202044531
81, Bovenkerkerweg, Amstelveen, 1187XC

Gerelateerde cursussen

16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819
26 Sep
Sep
09:00
€ 995

Vanuit Bewustzijn in beweging

Classroom
Fort near Nigtevecht
12
Hoe blijf ik als a(n)ios, huisarts, specialist of physician assistant tijdens mijn werk in een uitdagende context goed in verbinding met mezelf, collega’s en met patiënten? Hoe ga ik op een constructieve manier om met conflicterende belangen? Hoe stel ik grenzen en kom ik voor mezelf op, op een manier waarbij de ander me goed kan blijven horen?
€ 995
03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450

ZW Opleidingen

Incompany
31
Coachende communicatie helpt je als professional om effectiever je gesprekken met de ander op een diepere laag te kunnen voeren, waarbij de autonomie van de ander centraal staat. En hiermee een ander aan te zetten om in beweging te komen waardoor de ander groeit.
€ 6187.5
Op aanvraag

Fontys voor Professionals

Incompany
Video-Interactiebegeleiding Logopedie (VIB-L) is een krachtige methode voor logopedisten om hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door middel van video-analyse krijgen professionals inzicht in hun interactie met cliënten en ontdekken ze hoe ze deze kunnen optimaliseren. De cursus is opgebouwd uit drie praktische modules die zich richten op introductie in video-analyse, persoonlijke ontwikkeling en het begeleiden van cliënten. Deze aanpak bevordert zelfreflectie en het uitwisselen van feedback, essentieel voor professionele groei en het verfijnen van therapeutische technieken.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag
12 Jun
Jun
09:15
€ 555 - 630

Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden UMCG

Physical course - series
Nieuw Allardsoog
0-13
Heb je wel eens zo’n dag dat een irritatie over een patiënt of collega de hele dag blijft hangen? Voel je je moe na bepaalde gesprekken zonder dat je begrijpt waarom? Heb je een collega bij wie je niet makkelijk op tafel legt wat voor jou belangrijk is? Soepele samenwerking is de basis van goede zorg en plezier in je werk. En een uitdaging. Overtuigingen en onderhuidse emoties leiden vaak tot verwijdering of gedoe. Geweldloze communicatie geeft een heldere en krachtige verduidelijking van de psychologische dynamiek tussen mensen. Door het vergroten van inzicht in je eigen drijfveren kun je andere keuzes maken en anderen beter begrijpen.
€ 555 - 630
03 Dec
Dec
10:00

De Geeter & Munsterman Orthopedagogen

Physical course - series
Zwolle
28
Een vierdaagse cursus voor contact-coaches (bijvoorbeeld logopedisten en gedragskundigen). In deze cursus leer je Vijf olifanten, de methode voor contact-coaching, toe te passen. Je kunt deze methode gebruiken om begeleiders en leerkrachten te coachen in het contact met kinderen/volwassenen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen.
€ 1500

PAOFarmacie

Incompany
4
Door de actievere rol die patiënten zijn gaan spelen in hun behandeling, komt het helaas vaker voor dat er conflicten dreigen te ontstaan. Serieus omgaan met klachten en onvrede vraagt soms grote inspanning van de apotheekmedewerker en in enkele gevallen kan een situatie als deze escaleren. Tijdens Effectief communiceren bij dreigende agressie krijgt de deelnemer instrumenten aangereikt om te handelen bij dit soort situaties, zodat de medewerker zijn zorg verlenende rol kan blijven uitvoeren.
Op aanvraag
03
Aug
2023
03
Aug
2025

Ergo Learning

E-learning
3
Naar aanleiding van vragen van fysiotherapeuten, ergotherapeuten, diëtisten en andere paramedici, bleek er behoefte te zijn aan een training ‘Omgaan met neurologische communicatieproblemen’. Omdat er verschillende soorten neurologische communicatieproblemen zijn, worden deze apart behandeld in deze e-learning. Als logopedist in de revalidatie geef ik regelmatig communicatieadviezen aan patiënten, hun omgeving en hun behandelaren. Maar het uitvoeren daarvan is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
€ 87